Blev inspirerad av glittertindra och ett gammalt minne från min tid som handledare i skolan dök upp och vill nu bli ord...." />
Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Blev inspirerad av glittertindra och ett gammalt minne från min tid som handledare i skolan dök upp och vill nu bli ord....


Kepsfröken

Mitt arbete var att handleda skolpersonal och informera om vad barnens bokstavdiagnoser innebar både i det pedagogiska arbetet, men också vad gäller sådant som kunde bli problem i samspel med andra människor. . . .

Fröken var arg, riktigt urförbannad.
Kalle vägrade ta av sig kepsen.
Men fröken hade bestämt sig för att vara mest
envisa av dem båda, så hon började varje lektion
med ett bråk. Ni vet hur det låter. . . .
Hur många gånger ska jag säga dig att här tar vi av
oss kepsarna inomhus. Senast för en timme sedan
sa jag detta och ändå får du inte av dig kepsen. Hör
du vad jag säger, TA AV DIG KEPSEN . . . .
Och nu var rösten i falsett, och ansiktsfärgen antog
en allt rödare nyans.

Det hör till saken att Kalle hade extremt svårt
för övergångar - ut på rast, in från rast -
All hans energi och all koncentration gick åt till detta.
Jag förklarade för fröken, som tittade tomt på mig.
När jag frågade om hon förstod det ur Kalles perspektiv,
drog hon sina skäl återigen.

Jag svarade att jag förstod hennes skäl, att de andra
barnen var så lydiga, att Kalle måste lära sig etc. . . .
Och jag förklarade igen, att Kalle inte lider brist på fostran,
att han inte är elak, att han inte är ute efter att retas osv.
Fröken undrade igen, om han verkligen kan vara normalt
begåvad när han inte kan detta, som de andra klarar.

Och jag tog nya djupa andetag och började från början.
Vi gick igenom psykologtestet, talade om ojämn begåvning,
upprepade svårigheterna, och även Kalles förtjänster.
Och jag frågade fröken om hon kunde tänka sig att hjälpa
Kalle istället för att gräla på honom. Nämnde väl något om
att leda barn rätt istället för att tjatgräla när de gör fel.

Kalle gick i årskurs 3. Han var en hejare på matte, och var
långt före de andra. När fröken försökte att låta honom
hjälpa de svagare, fick hon inse att det var en dålig idé.
Kalle kunde inte förklara hur man räknade ut talen. Han
gjorde det bara. I huvudet. Ingen hade hjälpt honom att
träna sig i att berätta hur han tänkte. Men eftersom han
var så duktigt i matte, så var det ingen som förstod varför
han inte klarade matsituationer eller gymnastiklektioner.

Eller det där med kepsen. Jag som kände Kalle ganska väl
brukade prata med honom en gång i veckan. Och nu tog
jag upp det där med kepsen. När han kom till mig tog jag
helt enkelt tag i hans keps, och sa "du jag hänger den på
kroken här". . . "visst", sa Kalle och gick in.
Nu hade jag kollat att han inte blev upprörd, och då kunde
jag ju tipsa fröken om hur hon kunde göra.

Kalle berättade sällan saker spontant. Det gällde att ställa
frågor. Och bäst var det om det fanns skriftliga frågor klara.
Flervalsfrågor med tre alternativ var helt klart bäst. Med en
rad under för tillägg om han behövde.
Frågorna idag rörde skolan. När han skulle beskriva vad han
tyckte om sin fröken tryckte han i så hårt att pennan gick av.

Eftersom Kalle inte kunde läsa av andra människors mimik,
tränade vi på det. Hans eget ansiktsuttryck var svagt, så
vi hade en spegel att kolla i.
Men sin fröken kunde han härma. Och jag visste ju hur arg
hon såg ut. Jag sa att fröken vill att man tar av sig kepsen.

fortsättning följer. . . .




Prosa (Prosapoesi) av -Ulla Tilemo- VIP
Läst 215 gånger och applåderad av 4 personer
Publicerad 2009-02-07 16:08



Bookmark and Share


  jardan
Så viktig men svår din position var att försöka få en kollega som var fast i sitt synsätt att öppna ögonen, nu vill vi ha forts. tack!
2009-02-08

  Eaglemountains VIP
underbar berättelse, ser fram emot fortsättningen .....
2009-02-07

  glittertindra
jodu, känner igen en del där... :) nyfiken på fortsättningen..
2009-02-07

  Eva Langrath VIP
Tack för denna underbara berättelse, som speglar detta svåra, att bli bemött som den man är. Känner igen mig ifrån mitt eget arbete där vi ofta har dessa redan som små, så viktigt det är att just är är att behandla "olika" rätt och riktgit.

Eva
2009-02-07
  > Nästa text
< Föregående

-Ulla Tilemo-
-Ulla Tilemo- VIP