(Ursprunglig rubrik.
Text som inte gärna kan intressera någon annan än intrikata fluktare).
Hulda Darwins teorier om människans ursprung har länge kommit i skymundan till förmån för Börje Hedmans teorier om att den mer kände Charlie Darwins teorier egentligen handlade om vingförsedda grisar. Hulda Darwins teori om flygande hundar och dessa som en felande länk mellan människor, har nu kommit upp till ytan. De har legat begravda i en oljeduk vilken legat i en kista i ett sjunket skepp från första världskriget.
Hulda Darwins teorier baserar sig på att människan härstammar från en sorts ursprunglig människa men via en biutveckling av fladdermöss. En synnerligen kontroversiell teori som väl aldrig skulle ha sett dagens ljus om det inte varit för en grupp vrakplundrare som dök inuti sänkta skepp från just första världskriget. En av dessa dykare försökte i en antikhandel i Göteborg sälja den oljeduk i vars veck paketet med en dagbok låg insmugen. När antikhandlaren vecklade upp oljeduken nös han och tappade vad han hade i händerna varpå dagboken tumlade som i ultrarapid genom luften och hamnade efter någon tids färd i rummet ned på det ostädade golvet och rörde upp så mycket damma att han genast gick och öppnade ett fönster som för att vädra ut vissa dunster.
Det alltmer populära nöjet att fotografera och ställa ut fotografier på gallerier, där bilderna avslöjar arternas nakenhet, borde inte få förekomma.
Viking Sönderfall var en av de pionjärer till fotografer som verkligen visar naturens såväl som tingens nakenhet i offentlighetens rum.
En del rappade hus där rappen tagits bort och teglet under tagits fram har blivit fotograferade av en rent obskyr samling, rent ut sagt en gruppering, med kameran som främsta redskap.
Även stenar, särskilt då gatsten, har nämnts i sammanhanget. Vilkas direkta nakenhet har upprört kulturministerier världen över. Stenar i strandkanten på badstränder sägs även de ha varit populära objekt och det har framkommit delvis genom avslöjandet av att tavlor i olja, akvareller samt visst skulpterande med fotografier som källa och förebilder ha blivit utsatta för exponering.