Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Kanske någon av er minns detta?
Det är över 15 år sedan.
Allt är sant.



Hon kallades Sveriges farligaste kvinna

 

Som femåring hade hon varit aggressiv och föräldrarna
gjorde som de goda föräldrar de var, gick till en psykolog.
Här startade en lång väg för flickan. En räcka av olika slags
terapier. Enligt alla test var flickan begåvad. Till och med
mycket begåvad. Men också väldigt ojämn. Hon kunde t. ex
inte gå på toaletten. Blev helt vild av detta, så det fick bli
blöjor. Ingen förstod.

Bajsterapi för att besvären tolkades enligt herr Freud.
Annan terapi för att man tolkade besvären enligt någon annan.
Och ingenting hjälpte, trots olika tolkningar.

Som artonåring kom flickan till mentalsjukvården.
Hon talade fyra språk flytande men kunde fortfarande inte
gå på toaletten.
(Just nu minns jag inte hur det var med skolgången)
Flickan hamnade alltså på mentalsjukhus och blev kraftigt
medicinerad. Det hjälpte inte, hennes vrede fanns kvar, så
man fick ha henne i spännbälte. Någon kvällstidning hade en
bild på henne, uppsvälld av mediciner och liggande i bälte.
Rubriken var något om Sveriges farligaste kvinna.

Man visste alltså inte vad man skulle göra med flickan.
Ingen och ingenting kunde hjälpa denna människa att få vara
just människa.

En dag kom det en pedagog på besök till en annan patient på
avdelningen. Hon fick då syn på den här kvinnan och efter att
ha talat lite med flickan förstod hon att det var fråga om autism.
Hon kände så väl igen det hon såg eftersom hon arbetade
med undervisning av människor med autism.

I världen utanför mentalvården fanns det nu tack vare
pågående forskning mycket information om autism, och
utbildning i ämnet var nu intensiv.
Tesen om att autism orsakats av kalla mödrar, var nu avlivad,
även om den fortfarande levde kvar på sina håll.
Vi vet ju av erfarenhet att nya rön tar tid att slå igenom.

Hade den här kvinnan varit barn idag, hade hon förhopp-
ningsvis kommit till någon sakkunnig utredare och fått
den pedagogiska hjälp som behövdes, istället för psyko-
logiska tolkningar.

Pedagogen fick nu utmana mentalvården. Det var inte helt
enkelt. Patienten "tillhörde" vården, med Medicinalstyrelsen
som den instans som fattade alla beslut kring henne.

Pedagogen fick nu tillstånd att besöka kvinnan och nu
startade den process som räddade en människas liv.
Nu blev det träning utan tolkning, och det gav resultat.

Eftersom jag har arbetat inom detta arbestfält, har jag
som specialpedagog haft förmånen att få höra denna
pedagogs egen berättelse.
För mig öppnade den dörrar i mitt inre, för att inte säga
slussar.

Den autistiska kvinnan fick nu träna på att spola på toa-
letten. Sedan hon var liten hade hon varit livrädd för att
själv trilla ner och bli nedspolad. Så tänker ju ofta små
barn och har man autism så kan liknande tankar finnas
kvar om ingen förstår och kan hjälpa till att "lära om".
Autistiska människor behöver ibland extra tydliga bruks-
anvisningar kring vardagliga göromål, som för många
andra är självklara.

Tack vare att en specialpedagog med kunskaper kring
autism kom i denna kvinnas väg, blev livet ett annat.
Hon fick kontakt med en känd forskare i Lund, och blev
involverad i ett dataprojekt. Hon har eget boende med
den assistans hon behöver. Ett människovärdigt liv.

Jag skriver om detta för att jag tycker det är så angeläget.
Kan jag väcka en enda människa, kan en enda se ett nytt
perspektiv, då är jag nöjd.

Det är skrämmande att mentalvården ännu idag har
bristande kunskaper i ämnet. Man arbetar utifrån ett
sjukdomsperspektiv, och inte utifrån funktionshinder.
Generellt finns det inom denna vård inga kunskaper om
autism, ADHD, Tourette syndrom, Asperger syndrom etc.
Givetvis finns det människor inom den vården, som har
kunskaper för att de rent personligt har skaffat sig dem.
Jag anser inte att det ska vara upp till person att möta
dessa insikter.

Jag står helt frågande inför faktum att vårdapparaten
ställer sig utanför själva livet där människorna är.
Idag.
I Sverige.

 




Övriga genrer av -Ulla Tilemo- VIP
Läst 3306 gånger
Publicerad 2009-04-22 14:11



Bookmark and Share


  Regular
ett viktigt ämne som du tar upp
2009-04-23

  genni VIP
Tack Ulla för denna berättelsen. Jag kommer inte ihåg denna historien om flickan, men den får mig att tänka till. Jag hoppas att vården idag har kommit längre i sitt arbete med att hjälpa människor, kram.
2009-04-22

  Mr Lindemann VIP
Ja, jag var väl nio år då det var
aktuell massmedia

Fick en släng av dyslexi, förut i nedanstående kommentar.
Såhär skulle det stå:



Ja, det gäller framförallt att se
människan. Inte följa någon diagnosmall
i möte med personer som är utsatta på
ett eller annat sätt.
På det sättet skapar man en relation och
kan så efterhand få information vad den
människan behöver eller saknar. Sedan må man
vara neoro- eller inneha någon annan form av
psykiatrisk inriktning


Det är inte inriktningen som avgör hur en
människa blir, utan personerna som
använder den
2009-04-22

  Mr Lindemann VIP
Ja, jag var väl nio år då det var aktuell massmedia

Ja, det gäller framförallt att se människan. Inte följa någon diagnosmall i möte med personer som är utstatta på ett eller annat sätt.
På det sättet skaparman en relation och kan så efterhand få information vad den människan behöver eller saknar. Sedan må vara neoro- eller någon annan form av psykiatrisk inriktning


Det är inte inriktningen som hur en människa blir, utan personerna som anävnder den
2009-04-22

  Carola Zettergren
En mycket viktig text!!!Eftersom jag själv har asperger syndrom vet jag av egen erfarenhet att det tyvärr förhåller sig på detta eländiga vis...Det råder öppet krig mellan den traditionella psykiatrin och neuropsykatrin!!!HUR MÅNGA MÄNNISKOR SKA OFFRAS INNAN DE TVÅ KAN MÖTAS!!!Jag anser att det är skandal och det vet jag att jag inte är ensam om att tycka!!!
2009-04-22

  Eaglemountains VIP
Hon kallades Sveriges farligaste kvinna, men hade inte precis mördat någon, eller gjort någon illa, men fick sina utbrott, hon ansågs väl farlig, men detta är ju ett bra exempel, på hur många som blivit "felbehandlade", många långt bak i tiden, men även i våra dagar förekommer väl sånt, men det fanns många som fick sitta på mentalsjukhus i hela sitt liv, för att de hade inte fått någon diagnos, eller rätt diagnos. Men väl skrivet, bra att Du tog upp detta .....
2009-04-22

  Ronny Berk
en viktig text, en påminnelse om att livet förvisso inte är helt enkelt, människan i vårdapparaten och vårdapparaten om människan, vältänkt och välskrivet, ja !
2009-04-22

  erkki
Intressant! Jag är amatör inom detta, men har hört talas om en inflammerad debatt där medicinering med amfetamin skulle vara framgångsrik. För över 15 år sedan. Invändningen skulle vara att amfetamin är narkotika. Motargumentet var att en missbrukardos var ca 200 ggr starkare.

Sedan vet jag inte mer, men aldrig skulle jag ta 200 st ipren eller magnecyl etc mot huvudvärk i alla fall.

Men så klart. Först måste man ju fatta att det gällde autism. Det kunde man väl rätt lätt se även då. Sedan trodde jag att psykoterapi och psykologi och psykiatri var ganska närliggande områden med omfattande kunskapsöverlapp.

Betr Freud så att det bra att känna till lite om hans forskningsfusk.
2009-04-22

  LassO
Minns inte detta men en av mina vänner har en bror som "behandlas" likt "Hannibal" med munkorg och allt, även ute på stan för de anställdas säkerhet. Efter att han ett flertal ggr under uppväxten försökt döda henne bl a så hamnade han mer och mer slutet... i systemet. Man får väl hoppas att de gjort vad de kunnat, han är visst Sveriges mest "arbetsintensiva" patient sen några år. Men vad gör de med nån som tar strypgrepp och inte släpper, försöker dränka o s v, både syskom och "kamrater"? Din berättelse är en solskens historia i alla fall
2009-04-22

  Sturesdotter
Stark historia, har själv en annan om en annan människa, så dina ord berör mig nästan mer än jag orkar.
Mycket bra att du skriver om detta!
2009-04-22

  Gunilla VIP
Ännu en värdefull tankeväckande text av dig Ulla!
Minns vagt rubrikerna och artiklar om denna så
"farliga kvinna"!
Håller fullständigt med dig Ulla, att det BORDE finnas
rätt och tillräcklig kunskap hos ALLA, som i sitt yrke
möter och hjälper människor med olika problemställningar.
I dag borde det inte "famlas" så mycket, som det faktiskt
görs.
Blev själv, en gång i tiden, uppmanad att anmäla BUP, för deras
inkompetenta hantering av flicka med asperger- och DAMP-problematik.
Tack för att du berättade om kvinnan och att hon nu lever
ett gott liv och får adekvat hjälp utifrån sina förutsättninger!
2009-04-22

  Vinkelns
Jag får för mig att jag minns ett sådant fall med hemska kvällspressbilder ifrån Långbro sjukhus. "Bettan i buren" hette något och ett annat inslag kallades "Vårdens Zoo" vill jag minnas.

Självklart är det tragiskt att människor kommer i kläm och givetvis ska alla få adekvat vård, hjälp eller vägledning. Ett problem psykiatrin/mentalvården har idag är väl att man måste ta hand om allt som inte är strikt fysiologiskt.
Ingen annan medicinskt specialitet används så. Vi skulle aldrig komma på tanken att tvinga kirurger att behandla förkylningar eller låta neurologer gissa sig till hur nageltrång ska botas. Psykiater ses lite som sopgubbar, tyvärr. Allt ifrån regelrätt psykisk sjukdom, över funktions- förstånds-hinder, mekaniskt förvärvade (hjärn)skador, alla tänkbara och otänkbara varianter av missbruk och all form av social problematik stjälps av på psykakuten, ungefär som på soptippen. Många öden hamnar snett.
Engagerande text!
2009-04-22

  En strimma av guld
Skrämmande och tyvärr var det och tyvärr finns nog fortfarande just tolkningen utifrån psykologernas perspektiv. Tänk vilken tur att denna pedagog kom och vågade säga till hur det var. Det är inte alla som våga säga ifrån till läkare och annan personal inom vården utan har det gamla synsättet som är så hierkiskt.

Allas erfarenheter är värdefulla oavsett var de kommer ifrån eller vilken utbildning vi har.

Tack för att du delade med Dig av detta.
2009-04-22
  > Nästa text
< Föregående

-Ulla Tilemo-
-Ulla Tilemo- VIP