vandraren som vill gå hem
jag går ut ur mitt hus
med min stängda röst
vi är ju fria att vandra, röra på oss
överallt, var som helst.
i dimma och regn
möter jag ingen annan vandrare
bara stålkastare som tränger igenom
och kastar sina ljuskäglor
mot himlavalvet
dimman lättar
en hund som hundlikt nosar sig fram
stannar till, ser på mig och skäller
"för fan, gå hem, här finns inget för dig"
dimman kommer tillbaka
och sveper med sig hunden
jag bländas av en strålkastare,
passeras av ett förarlöst fordon
som vrålar med sin motorröst
"för helvete, gå hem"
i dimman tappar jag riktningen
och vet inte vart hem är
ett hus dyker upp,
i de upplysta fönstren rusar
människor fram och tillbaka
någon tittar ut, ser mig,
öppnar ett fönster, sjunger sakta
"vad gör du här, gå hem,
stör oss inte med ditt vandrande,
gå hem, gå hem, gå hem"
jag vill gå hem,
jag vill sitta i mitt fönster och känna solen lysa i mitt ansikte
men jag har tappat bort mig
jag ville ju bara vandra en bit
hittar en parkbänk där jag lägger mig
för att vila
vaknar av att solen lyser i mitt ansikte,
massor av andra vandrare rör sig runtomkring
en liten flicka stannar, tittar på mig, "vad gör du här?"
jag bara vilade, jag ska gå hem
"men du har ju inget hem" säger flickan
"du är hemlös"
i panik rusar jag i väg,
jag hittar inte vägen,
vet inte var jag är,
känner inte igen mig
jag tränger mig igenom en vägg av
andra vandrare,
alla går åt samma håll
plötsligt en röst ur massan
"du går åt fel håll"
jag ska hem, skriker jag
alla stannar, massan står still, tittar på mig
väser långsamt "du har inget hem, du är hemlös,
följ oss"
vart är ni på väg? fortfarande skrikande
"HEM"
Texten är utskriven från Poeter.se
Författaren Peter Boström med Poeter.se id #40065 innehar upphovsrätten