Julefrid!
Morgonmörker släcker lustens glöd
klockan ringer känner mig död
hasar upp med skrämda tankar om mitt liv
varför måste jag vara produktiv?
ska min lön, vara ersättning för min tid
den kan aldrig ge mig sinnesfrid
in på kontot varje månad
ser samma summa, alltid så förvånad
blev det inte mer, för den tid jag av mig gav bort
jag anser ju mig vara av bästa sort
min kraft och energi, ni tar i beslag
jag ger av mig själv, vareviga dag
mitt liv är mera värt än så
varför kan ni inte det förstå
jag kräver varje år mera lön
och chefen lovar, du är prio ett i kön
Men vi menar inte samma sak,
i mitt budskap är jag rak
- Jag vill leva fri från stress
utan samhällspress
- Jag vill leva med naturens toner
inte följa krav och framtidsvisioner
- Så chefen,
ge mig mera liv och tid
ge mig mera julefrid!
Texten är utskriven från Poeter.se
Författaren L.byström med Poeter.se id #7583 innehar upphovsrätten