Publicerad 2019-06-03 14:35 av stormengudrun

tack för musiken


Jag ska trallande gå


Vad jag än ska göra
jag trallar på en låt
ofta kan det hjälpa
uppå ens levnadsstråt

varför ska man klaga
- det gör jag nog ibland
men många har det värre
som bor i annat land

Inte vill jag reta
dig som har det svårt
som jobbar och som stretar
eller livet slagit hårt

jag har inte heller
haft det ljuvligt jämt
men att stanna kvar
i det gamla luktar skämt

"Måste du då sjunga"?
frågar min elev
"bättre än att svära
eller slåss med slev".

Det är som en gåva
jag fått och inte lärt
inom mig föds sången
till det som är mig kärt

när jag en motgång möter
en liten melodi
strax kan få det jobbiga
att mindre jobbigt bli

Jag gör som ABBA sjunger
när livet pockar på;
tackar för musiken

så lätt det blev att gå





Texten är utskriven från Poeter.se
Författaren stormengudrun med Poeter.se id #109500 innehar upphovsrätten