Kyrkan?
Är det inte bättre om ni lägger 700 kr/månad
för att kunna vara med i lokal verksamheten?
Tänker att ni vill vara en riktig grupp
inte en förening, till för alla utifrån..?
Men vi kan ju inte starta ett företag!
Nej, det här är en social arbetsplats.
Ja, men inte till för kommunen.
Kan ni inte fråga någon kyrka om hjälp?
Kyrkan!
Nej, det vill dom säkert inte.
Det här går inte!
Jag trodde vi skulle få hjälp.
Ja, att ta emot kvinnor som flytt sin förälder.
Alltså vuxna kvinnor, menar jag.
Som behöver bli fria från orättvisa.
Som först är i huset sen får en social lägenhet
och efter ett år ett eget kontrakt någonstans..
Ja, så får kvinnan hjälp av psykosmottagningen.
Vilket resulterar i bra behandling,
förutsättningar och sjukskrivning.
Där kommer det med bostadstillägget.
Hur gör vi annars med det vi behöver?
Svårt problem,
får tänka igenom det, säger husvärden.
Vad skönt, ni bryr er om oss!
Självklart.
Texten är utskriven från Poeter.se
Författaren Catherine Brandt med Poeter.se id #56231 innehar upphovsrätten