Publicerad 2025-08-09 07:03 av lodjuret/seglare

Filosofen texten talar om var förstås en av skrivarna här inne. En pennhållare av rang. Problemet med att vilja 'upphöja en människa till en gud', om det nu är det då en har idoler, är att en själv har en tendens att vilja byta ibland.


Före ställningen







Föreställningen att det inte existerar några problem.
bara utmaningar, känns spännande. I så fall borde allt
vara möjligt att lösa. Oavsett vilka dessa till synes
mysterier än är.

En numera avliden filosof hade som maxim.
'Det är aldrig för sent att ge upp'. Själv håller jag delvis med.
Samtidigt håller jag förstås delvis emot. Ehuru jag är just
en sådan där 'vingelpetter'

som gärna 'vänder kappan efter vinden'. Jag ser gärna att du
odlar rosor i din trädgård, blott du har en trädgård att odla
dem i. Samtidigt är jag stundom överkänslig mot just blommor.
Exempelvis då de blommar...

Det känns förstås fint att det finns människor vilka äga olika
åsikter om vilka rosor som skall vara fina nog att odla.
Någon håller nog ställningen och kanske att de även
som äger föreställningen.





Texten är utskriven från Poeter.se
Författaren lodjuret/seglare med Poeter.se id #4809 innehar upphovsrätten