Slutar inte att existera
Jag minns inte när jag dog.
Det var ingen dramatisk stund — inget sista andetag som ekade. Bara ett tyst skifte, som att någon släckte en lampa i ett rum jag inte visste att jag var i.
När jag öppnade ögonen igen… hade jag inga.
Ändå såg jag.
Jag stod i en värld som liknade min egen, men allt var tunnare, som om verkligheten glömde att vara solid. Himlen var blek, marken viskade när jag rörde mig. Och jag — jag var kvar.
Inte som jag varit.
Ben. Bara ben. Ett skelett som gick, tänkte, mindes.
Först kom paniken. Jag försökte skrika, men ingen röst fanns kvar. Försökte känna mitt hjärta, men det hade redan lämnat mig. Ändå fanns något där — något som vägrade dö.
Med tiden förstod jag:
det här var inte livet efter döden.
Det var livet efter försvinnandet.
Här levde allt som inte riktigt hade släppt taget. Tankar, minnen… och jag. Jag började se andra som mig, vandrande figurer av ben, var och en bärande på en historia de inte kunde avsluta.
Vi var rester av vilja.
Och ibland, när vinden drog genom mina revben, kunde jag svära på att jag kände något igen — en svag värme, som ett eko av att ha varit människa.
Då insåg jag:
Jag var död i en värld.
Men i denna… var jag det som vägrade sluta existera.
Texten är utskriven från Poeter.se
Författaren Blodröd ros med Poeter.se id #43324 innehar upphovsrätten