Publicerad 2026-04-29 14:54 av Bengt J Malmsten

Det finns ALLTID något att se…för två herrar.


På rundvandring i Stadsmuseet i Stockholm

Idag blev det besök på Stadsmuseet. I Stockholm. Ett 3-vånings hus. Från 1500-2000-talet på 45 minuter.

Först tittade vi på en fotoutställning. Med foton från 1860-talet. Då herrarna hade sin klocka i kedja på magen. Säkert förvarad i sin västficka. Armbandsuret blev aktuellt först på 1900-talet. Urverket var instabilt på 1800-talet så att gömma uret i västfickan var smart. Tänk på risken att komma för sent om klockan skakade till en gång för mycket.

Högst upp i huset berättade museet om 1950-talet och när T-banan kom till Stockholm och Vällingby. 2:a och 1:a våningen sparar vi till nästa besök. Det är ju GRATIS entré hit. Åtminstone fram till nyår/valet.

Passa på Du också. Kom hit och kolla…

PS.
Vill Du följa med på denna rundvandring? Titta på min senaste fotoutställning här på Poeter.se
Det blir en massa unika foton, bland annat från specialutställningen ”Ansikten”.





Texten är utskriven från Poeter.se
Författaren Bengt J Malmsten med Poeter.se id #234263 innehar upphovsrätten