Publicerad 2026-06-25 21:17 av Lena Staaf




Leva sitt liv

Varför måste vi käbbla och bråka
varför inte bara stilla språka
varför vara så destruktiv
när man egentligen bara vill leva sitt liv?

När man vill vakna i sin egen säng
sen ta en promenad på en blomsteräng
glömma bort gräl och invektiv
och helt enkelt bara få leva sitt liv.

När man önskar att några ska besluta
att krig och dödande snarast ska sluta
när man önskar en tillvaro mer konstruktiv
så man i stillhet i stället får leva sitt liv.

När man tycker att livet är alltför tufft
och man famlar efter en gnutta förnuft
inte kräver en tillvaro så exklusiv
utan bara helt enkelt vill leva sitt liv.

När man vill ha lite kul i all anspråkslöshet
och sjunger för att mota bort dysterhet
när man för en stund inte är produktiv
är det också ett sätt att få leva sitt liv.










Texten är utskriven från Poeter.se
Författaren Lena Staaf med Poeter.se id #124851 innehar upphovsrätten