Publicerad 2008-02-23 19:07 av Amy

Efter att sett filmen "I´m not there" om Bob Dylan så kände jag mig tvungen att skriva. Filmen berörde mig väldigt mycket, dock har jag fortfarande inte förstått på vilket sätt. Men mitt sätt att få ur mig mina känslor (även om jag inte ve


I´m not there

 

Pling, plong

"Nästa... Vällingby"

Med slutna ögon och inbillade hjärtslag dunkande i öronen ser jag tunnelbanan rulla in på perrongen. Jag går förbi den sömnige mannen som suttit nästan bredvid mig. Kanske lika apatisk som alla andra jävla nollor som finns. Kanske en helt underbar varelse.

Jag går mot utgången, men

 

jag är inte där

 

" 'Jag' är alltid en annan" sa Bob Dylan

 

Jaha, vem fan är det då?

I skyddet av mörkret ger jag mig hän åt alla tankar som trängs i mig och skriker:

 

"LÅT MIG KOMMA UT!!"

 

Du-dunk, du-dunk

 

Men jag kan inte släppa dem, för det finns människor runt omkring mig

 

De börjar ringa i St. Tomas kyrkklockor och jag vill stanna. Jag vill stanna och blunda och gnugga in ljudet i varje por i hela min kropp, jag vill lägga mitt liv i klockornas händer och låta mig föras bort. Jag vill skrika att jag älskar hela världen

 

men jag kan inte.

 

 

Ett par kommer mot mig, hon springer nästan på sina vassa klackar, han släpar fötterna efter sig

 

 

Du-dunk, du-dunk

 

 

och ändå går det lika fort

 

Bakom mig hör jag klockornas välbekanta klämtande

 

Med Vivaldi i öronen gråter jag med torra ögon hela vägen hem





Texten är utskriven från Poeter.se
Författaren Amy med Poeter.se id #8050 innehar upphovsrätten