Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

DEN SOM VÄLJER BORT JESUS

väljer bort Himlen och då återstår bara

alternativet, Helvetet.




Fri vers av Sven-Erik Sköld
Läst 210 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2016-01-24 17:46



Bookmark and Share


    ej medlem längre
Du önskar endast konstruktiv kritik men det är väldigt väldigt svårt att ge här för att vad du säger är att "min pappa är starkare än din pappa". Det är oftast svårt när folk, i detta fall du, pekar finger på hur världen är. Allt kommer inifrån, vi föds med det och argumentet att vi alla föds med gud inom oss håller inte, då gud uppstod från en bok, från en tid då få kunde skriva och nästan ingen kunde läsa. Vi har samma historia från bibeln som historien om Horus, som daterar sig 2.300 år innan Jesus och hans gäng. Man kan säga att bibeln är ett plagiat.

Eftersom människor på den tiden var inne på astrologi, (Jesus är i fisken tecken och hans cykel är snart ute), kan vi bara acceptera att dessa skrifter (Bibel, Koran, Buddha, Horus, Maya etcetera), som nästan innehåller samma historier, är inget annat än historier som duperar.

Faktum att du publicerar detta som fri vers gör inte saken bättre utan ännu värre. Du kan förstås svara hur du vill, det är ditt liv och du har bara ett oavsett din övertygelse. Så konstruktivt kan jag bara säga att på det sätt du närmar dig dina läsare med dina påståenden, ditt sätt är kärlekslöst, utan respekt (än en gång ditt pekande finger) och helt utan empati för andras övertygelser och helt utan förstånd och acceptans om hur det verkligen förhåller sig. Vi vet idag hur liv uppstår, det är inga gissningar längre, det är bara så. Vi vet inte allt men vi vet att gudar, oavsett religioner bara är teater.

Om vi jämför exempelvis scientologin med din religion så är de båda helt otroliga berättelser. Jag gillar scientologins berättelse mer än din, de har ett rymdskepp i sin story. Horus från Egypten har en rätt cool story med.

Du kanske skrattar åt det men de skrattar åt dig och din övertygelse och så kommer vi tillbaka till början:

"Min pappa är starkare än din pappa"

Så konstruktiv kritik på din text är att läsa min kommentar om och om igen.
2016-01-24

  Noll Grader
Älskar sånt här som skapar alla möjliga reaktioner även om detta är ett äkta budskap som du vill få fram eller inte. Troende vs ikke troende. Tycker det är intressant med människors olika syn på saker och ting bland annat Tro och Religion.
2016-01-24

  sjungman
Haha!
Jag väljer lätt bort jesus.
Och jag är inte ett dugg rädd för något du kallar helvetet.

Du lever i en fantasivärld, ska du veta mister Sköld.
2016-01-24
  > Nästa text
< Föregående

Sven-Erik Sköld