Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Även om en vanligen själv på något sätt möter och bemöter andra, en dag på jobbet. Om en har ett. Det börjar ju bli en sak för 'andra' allt mera. Som en sorts kuriositet. 'Har du jobb?', 'Jag har semester.' Som lätt undvikande svar.


Kundbemötande II






I butiken står det en säljare.
Kunden närmar sig litet trevande.
Säljaren ler som en hel porslinsbutik.
Kunden försöker sig på att läsa av kroppsspråket hos den som väl har betalt för att servera någon sorts sanningar?
Även om de är mer tänkta än faktiskt även har med mera verkligheten att göra.
Kunden kommer här att tänka på en film med Charlie Chaplin som lätt obekväm.
Den där leende och hajliknande personen, går den med håven?
Som för att fånga in en intet ont anande och litet fladdrig fjäril.
Nu bär kunden i och för sig högst egna kläder, men befinner i högst okända vatten.
Känner sig vara på en smula hal is, här i en sorts stor och främmande miljö.
När de sedan klarat av det värsta.
Det som föregår försäljningen.
De försiktigt framspringande frågorna.
De försäkrande svaren.
Kundens försök att inte ömsom brista i gråt eller falla ut en smula i hur andra mer eller mindre levande släktingar minsann behandlats, förut i liknande situation.
Då de och försäljaren ingått en sorts kamp om herraväldet.
Striden har kunnat bölja fram och åter.
Blixt och dunder har korsat himlen, förbytts i plötsliga inslag av idel solsken.
Som tur är befinner dessa möjliga kombattanter inomhus.
Så även om det skulle blåsa en smula ute och även kanske 'halv storm' råda.
Regnet skulle kunna formligen forsa ned.
Trumma mot fönster och plåt på parkeringens bilar.
Smattra mot asfalten och formligen studsa mot gräs och grus ute.
Dramatiskt värre alltså.
Men så lägger sig lugnet och så kommer den märkliga situationen upp till ytan.
Kunden frågar efter och om 'bruksanvisningen' och säljaren står där som ett enda stort frågetecken.
Nu är det dennes tur att som krypa och krympa.
Va?
Vad var det där?
Ingen har väl tidigare brytt sig.
Om ens på hemmaplan tittat i den skriften.
De brukar ju ha den övertron på sig själva, kan själv, vet bäst.
Och så vidare.
Menar människan verkligen att en stunds läsande i bruksanvisningen...
Den skulle kunna överstyga en kund om att 'veta vad den talar om'?
Utöver förekommande stavfel, vissa brister i översättningen.
Sköts ett sådant ärende av människa eller maskin, numera?
Högst osäkert.
Finns den bara på koreanska, finska och danska?
Jaså, på internet?
På svenska ibland också?
Men butiken då, befinner vi oss i Sverige eller i bortre Orienten?
Det är därför det är en sådan ökning av försäljningen på internet.
Förklaringen ligger som en tiger och väntar som hungrigt precis om hörnet.




Prosa (Kortnovell) av lodjuret/seglare VIP
Läst 323 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2017-07-22 20:14



Bookmark and Share


  Gunwale VIP
Man vill ju att den butikspersonal man möter ska ha serviceanda! "Kunden har alltid rätt" är en bra inställning, tycker jag. Det värsta med avsaknaden av bruksanvisningar är väl att kunden riskerar att känna sig dum, bara för att hen inte är insatt i den senaste tekniken eller kanske bara är så ointresserad av teknik (eller vad det nu rör sig om).
2017-07-22
  > Nästa text
< Föregående

lodjuret/seglare
lodjuret/seglare VIP