Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Budda v/s Jesus

Buddha v/s Jesus
En kvinna hade förlorat sitt späda barn. Hon var förtvivlad, grät och vred sina händer i sorg. Hon var en enkel människa som levde för tusentals år sedan, på den tiden då man hade vidskepliga föreställningar. Så i förtvivlan och desperation vände sig kvinnan sig till människor som sades ha kontakt med krafter utanför det mänskliga. Hon vände sig till visa gurus, heliga män och religiösa ledare, i hopp om att någon av dem skulle kunna få hennes barn komma till liv igen. Hon ville tro att det stod i mänsklig makt att väcka en död tillbaka till livet, antingen dessa mystiker gjorde det själva eller om de kunde förmå gudarna att ingripa.
I sitt sökande kom hon också att träffa en ung man som redan vunnit ryktbarhet för sin hängivenhet, sitt asketiska liv och sin medkänsla med människor, en Siddartha Gautama som med tiden kom att kallas Buddha.
Den medkännande Siddartha såg hennes sorg, han tyckte synd om henne och han sade sig kunna få hennes son tillbaka till livet igen. Kvinnan skulle skänka honom några sesamfrön. Sesamfrön ansågs nyttiga och tillsammans med honung var det en på den tiden omtyckt sötsak. Det skulle räcka med så många frön att de täckte en tumnagel, sade Siddartha. Men dessa frön måste komma från ett hushåll där ingen hade mist någon anhörig och som aldrig varit drabbat av sorg. Detta var villkoret för att han skulle bringa livet tillbaka till hennes son.
Kvinnan gick från hus till hus, förklarade sitt ärende och bad om sesamfrön. Men alla hem hon besökte hade drabbats av sorger. Män sörjde sina hustrur, kvinnor sina män, man sörjde avlidna fäder och det fanns många andra mödrar som sörjde späda barn som hon själv. Ingenstans kunde kvinnan finna ett hem som var förskonat från sorg.
Men under sitt sökande insåg kvinnan att livet innehåller också lidande och död. Och att ingen kan undgå lidandet eller döden. Och sorg. Med denna insikt insikt om livets villkor återvände kvinnan till Buddha för att lära känna hans lära och få kunskap om de fyra heliga sanningarna och den åttafaldiga vägen bort från lidandet och till upplysningen.

Något liknande hände den Jesus som med tiden kom att kallas Kristus fem hundra år senare. Till honom kom också förtvivlade kvinnor och andra som bad om hans hjälp för att få avlidna anhöriga tillbaka till livet. Men Jesus skickade inte ut dessa hjälpsökande och förtvivlade människorna på omöjliga uppdrag. Han kunde genom sina superkrafter och den unika kontakt som han hade med sin fader i himmelen, återuppväcka avlidna. Jesus bringade livet tillbaka till inte bara Jairis dotter och sonen till en änka i Nain utan också till Marias och Magdalenas broder Lazarus.

Det finns beröringspunkter mellan dessa båda religionsgrundare. Båda nådde upplysning efter en längre fasta och isolering. Båda ville av medkänsla och kärlek till människor förmedla en väg till frälsning. Men vid en jämförelse kan det tyckas att Jesus var den överlägsne. Han inte bara återuppväckte döda, han gick på vatten, förvandlade vatten till vin, stillade stormar och drev ut onda andar. Buddha var endast människa, men Jesus gjorde underverk och var både människa och gud. Jesus lär ha fötts före sin födelse och skall ha uppstått efter sin död. Och för att människor skall bli frälsta krävs av kristna ingen åttafaldig väg eller några heliga sanningar, inget jobbigt mediterande och inte eller någon särskilt asketisk livsföring. Den kristne blir frälst om han tror på Jesus Kristus och den offerdöd han led för människornas frälsning.

Inom kristenheten råder inte heller samma sentimentala förhållande till annat liv som i den orientaliska världen. Religionen slår fast att människan är satt att råda över planeten. Vi har enligt den judiskt-kristne guden rätt att utnyttja naturens resurser efter vårt godtycke. Inom kristenheten finns inga heliga berg och inga heliga kor. Om bergen står i vår väg kan vi spränga bort dem utan sentimentala hänsyn. Och vi hyser ingen vidskeplig vördnad för nötkreatur. Rationellt utnyttjade och med proteinberikad utfodring kan en kossa nu producera tre gånger så mycket mjölk som tidigare. Och nötkött är en välsmakande resurs som innehåller högvärdigt och lättsmält protein.
Kanske är det denna särställning människan har som guds avbild och de rättigheter hon har givits i skapelsen och den skuldfrihet hon fått genom Kristi frälsargärning som har gjort att kristna kulturer har kunnat dominera planeten och leda den in i ett förnuftsstyrt och rationellt resursutnyttjande. Vilket har skapat vårt välstånd och den ekonomiska tillväxt som skett globalt,
Och också skapat de negativa konsekvenser välståndet och tillväxten har medfört.




Prosa av Jan Anders Wiberg
Läst 139 gånger
Publicerad 2021-10-16 16:46



Bookmark and Share


  Larz Gustafsson VIP
Försök inte att skylla kristendomen för det som synden åstadkommit i form av rovdrift och miljöförstöring.
Det har med människans SYND att göra.

Är jag rätt informerad, så är det hinduerna som hyser en vidskeplig vördnad för kor.

Godtycke? Var står det?
Har du läst Bibeln?

Buddha var en falsk profet. Jesus är Gud.

2021-10-16
  > Nästa text
< Föregående

Jan Anders Wiberg