Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Ukraina muddrar "skaka ner"Bâstroe-kanalen, i Rumänien detta kan ha en påverkan på miljön och Donaudeltat och vidare mot Turkiet svarta havet ännu och grövre än kan talas.


Ukraina vill fördjupa Bâstroe navigationskanalen i Rumänien

Rumänien tillkännager officiellt för EU-kommissionen att man inte håller med om Ukrainas avsikt att fördjupa Bâstroe-kanalen

Internationella nyhetsterritoriella svårigheter med Ukraina.

Ukraina muddrar Bâstroe-kanalen, detta kan ha en påverkan på miljön och Donaudeltat och vidare mot Turkiet grövre än kan talas.

2023-02-16 | 16:56

 

https://www.expressen.se/nyheter/cias-varning-ukrainare-ville-spranga-nord-stream/

 

https://www.expressen.se/nyheter/forsta-bilderna-fran-sprangda-gasroret-pa-ostersjons-botten/

 

Utrikesministeriet (MAE) kommer att informera EU-kommissionen om att Rumänien motsätter sig Ukrainas avsikt att fördjupa den så kallade "Bâstroe navigationskanalen".

 

Samtidigt, i ett uttalande som skickats till Pro TV News, uppger utrikesministeriet att det inte har någon information om hur Ukraina bedriver sådan verksamhet, som cirkulerat i den rumänska pressen.

 

"Efter uppkomsten av den nämnda offentliga informationen bad MAE, under dagen den 13 februari, administrationen av Donaudeltatets biosfärreservat att överföra den mest fullständiga och aktuella informationen om möjliga aktiviteter utförda av den ukrainska sidan inom sektorn för "Bâstroe-navigeringskanalen" och utvärderingen av institutionen med avseende på deras inverkan, och därefter bad MAE också den rumänska gränspolisen att överföra informationen som härrör från övervakningen av verksamheten som utförs av de ukrainska myndigheterna eller deras entreprenörer i sektorn "Bâstroe navigation channel", liksom utvärderingen av deras karaktär.

 

 

Beroende på svaren från de relevanta rumänska myndigheterna kommer MAE omedelbart att vidta nödvändiga diplomatiska åtgärder om det skulle visa sig att aktiviteter utfördes i syfte att fördjupa navigeringsvägen" - står det i uttalandet från utrikesministeriet.

 

Rumänska tjänstemän förnekar också det faktum att företrädare för Europeiska kommissionen skulle ha begärt Rumäniens medgivande för fördjupningen av den så kallade "Bâstroe-navigeringskanalen", och specificerar att endast "en synvinkel" begärdes.

 

"Utrikesministeriet skickade också under det senaste året till både EU-kommissionen och de ukrainska myndigheterna att de rumänska myndigheterna inte håller med om förslaget att inkludera Chilia- och Bâstroe-grenarna vid Donau i TEN-T (ett förslag vars realisering har eftersträvats av Ukraina sedan 2014), eftersom det är nödvändigt för navigationskanalprojektet som genomförts av Ukraina att strikt följa bestämmelserna i tillämplig internationell lag, inklusive och särskilt miljöskyddsbestämmelser.

 

Svaret på den senaste begäran från Europeiska kommissionen, där samma ståndpunkt om oenighet med förslaget att inkludera Chilia- och Bâstroe-grenarna vid Donau i TEN-T kommer att upprepas, ska sändas av MAE, baserat på bidragen från de behöriga rumänska myndigheterna (ministeriet för miljö, vatten och skogar och ministeriet för transport och infrastruktur), inom den tidsfrist som anges av kommissionen (16 februari)" - uppger utrikesministeriet för Pro TV News.

 

 

Minister Grindeanu hävdade att han informerades om att "arbeten har börjat på Bâstroe"

MAE:s reaktion kommer efter att transport- och infrastrukturminister Sorin Grindeanu på onsdagen på en presskonferens uttalade att det finns signaler om att Ukraina för närvarande muddrar Bâstroe-kanalen, vilket kan ha en inverkan på miljön och miljön. Delta Donau.

 

På frågan om det nyligen anordnade mötet som hölls av transportministeriet mellan MAE- och MMAP-representanter angående det faktum att Ukraina började muddra Bâstroe-kanalen och skulle göra detsamma på Chilia-armen, specificerade Grindeanu att det finns internationella fördrag i kraft som måste respekteras av alla, för vi kan prata om en möjlig påverkan på Donaudeltat och miljön.

 

"Det finns några internationella fördrag som vi måste respektera. Vi provocerade fram det här mötet på transportdepartementet, även om det inte nödvändigtvis är MTI:s verk. Det är mer en fråga som tillhör UD, eftersom vi talar om internationella fördrag som alla måste respektera och för att vi talar om en möjlig inverkan som sådana muddringsarbeten på Bâstroe kan ha på miljön och på Donaudeltat.Detta är frågor som... i detta ögonblick ansåg vi att det var nödvändigt att vara proaktiva, även om vi inte är innehavare av fliken och vi väntar äntligen på synpunkter från de två ministerierna. Det är säkert att Rumänien har gått med på transitering av Chilia och Bâstroe på grundare djup för pråmar och fartyg som, på mindre djup kan de göra detta. Dessutom tror jag att UD är den som kommer att klara och det var poängen med det här mötet, för det finns signaler om att i denna mamma Det finns inga muddringsarbeten på Bâstroe, och UD, miljödepartementet – det var poängen med det här mötet – måste komma med ett ställningstagande och informera med data”, hävdade Grindeanu, enligt Agerpres.

 

Han sade att informationen om detta ämne nådde honom i början av förra veckan från transportministeriets territoriella strukturer.

 

"På Bâstroe är jag informerad om att arbeten har påbörjats, det är just därför jag provocerade detta möte, det var precis därför vi försökte komma med data, även om det inte är transportministeriets ansvar. Dessutom - och jag vill för att betona detta - Ukraina är i en svår situation, vi försöker alla hjälpa, vi försöker alla hitta lösningar för att hjälpa Ukraina - och här finns det grevskap som ligger på gränsen till antingen Moldavien eller Ukraina - där lösningar söks för att hjälpa och detta måste låt oss göra det. Det råder ingen tvekan om det. Samtidigt måste vi också respektera internationella fördrag, det är därför jag skulle vänta, jag skulle ha lite tålamod för att se vad ministeriet utrikesdepartementet och miljödepartementet berättar om dessa saker”, betonade han transportchefen.

Etiketter: Ukraina, Rumänien, Europeiska kommissionen,

 

Publiceringsdatum: 2023-02-16 16:26




Övriga genrer (Essä/Recension) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 72 gånger
Publicerad 2023-02-16 19:26



Bookmark and Share


  Jeflea Norma, Diana. VIP
Nu fick Ryssland också ett indirekt svar, "björnbär i munnen" som kan översättas till varför Sverige inte uttrycker sig i liknande olyckor och gasledningar.
2023-02-16
  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP