Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
STOR RETUSJ FÖR PUTINS KRIGSPLANER (Svensk media skriver utan att förstå verkligheten eller har en blind höna på ena ögat. Finland lägger en beställning på ett löpande band från Ryssland.---Så vad säger finländaren!


Även Finansjättar är kopplade till rysk olja pirater.









När ryssen inte längre kan leda hoppar kinesen in i rolen  Finansjättar ansluter sig också till pirater.

Precis vad, hela Asien heter!

Medan Russian Oil fortsätter att nå köpare runt om i världen. Men även de som ägnar sina dagar åt att spåra fartygs rörelser över haven har svårt att ta reda på exakt vem som bär det. När västerländska sanktioner mot Ryssland har intensifierats över dess invasion av Ukraina, har fler fartyg anslutit sig till en flottexistens av mystisk olja tankfartyg, redo att underlätta Rysslands råoljeexport.



Människor i branschen uppskattar storleken på denna "skugg"-flotta till cirka 600 fartyg, vilket är cirka 10 % av det globala antalet stora oljetankfartyg. Och siffrorna fortsätter att växa. Vem som äger och driver många av dessa fartyg är dock fortfarande en gåta, rapporterar CNN. Eftersom marknadsföringen av rysk olja har blivit svårare under det senaste året har många västerländska flygbolag dragit tillbaka sina tjänster. Istället kom nya och obskyra skådespelare in i spelet, i vissa fall involverade spökföretag från Dubai eller Hong Kong. Vissa köpte fartyg av européer, medan andra exploaterade gamla fartyg, som annars kunde ha hamnat som skrot, skriver CNN.Rekordexport till Kina och Indien

Smygflottan har vuxit i betydelse när Moskva försöker undvika att arbeta med västerländska transportörer och eftersom Kina och Indien har blivit viktiga ryska kunder, som fyller i för dem som förlorats i Europa, som har förbjudits att köpa rysk olja på havet och raffinerade produkter som diesel. Men leverans till mer avlägsna köpare kräver ytterligare fartyg och redare som är villiga att ta på sig ytterligare juridiska risker, särskilt efter att gruppen med sju länder infört pristak på rysk olja.



Expansionen av spökflottan belyser de dramatiska förändringar som det ryska kriget har medfört på världens oljemarknad. I sitt försök att hålla sig flytande har världens näst största oljeexportör omformat decennier gamla affärsmodeller och delat det globala energisystemet i två delar. "Det finns en flotta som inte gör affärer med Ryssland och det finns en flotta som gör affärer. nästan uteslutande med Ryssland", säger Richard Matthews, forskningschef på EA Gibson, en internationell skeppsmäklare. Bara ett fåtal fartyg, tillade han, gör "lite av båda."



Medan Europa höll på att göra sig av med rysk energi gick köparna i Asien i konkurs. Kina ökade importen av rysk olja till i genomsnitt 1,9 miljoner fat per dag 2022, en ökning med 19 % från 2021, enligt Internationella energibyrån. Indien accelererade inköpen ännu mer och registrerade en ökning med 800 % till i genomsnitt 900 000 fat per dag.



Enligt Kpler, ett data- och analysföretag, slog rysk oljeexport till Kina och Indien rekordnivåer i januari efter att det europeiska förbudet mot rysk sjöburen olja trädde i kraft. Exporten till Turkiet, en annan toppkund, fortsatte också i snabbare takt. (Här trädde förbudet mot raffinerade petroleumprodukter i kraft först i februari - n.r.) Grå fartyg och svarta fartyg

Fartyg behövs för att uppfylla dessa beställningar. Många och att göra långa resor. Den ryska nationella flottan har inte tillräckligt med fartyg. Och det är här "skuggflottan" kommer in.



Matthew Wright, senior fraktanalytiker på Kpler, klassificerar fartyg som transporterar rysk råolja i två kategorier: "grå fartyg" och "svarta fartyg."



De grå fartygen har sålts sedan invasionen - främst av ägare från Europa till företag i Mellanöstern och Asien som tidigare inte varit verksamma på oljemarknaden. De svarta fartygen är å andra sidan veteraner från de kampanjer som Iran och Venezuela redan genomfört för att undvika västerländska sanktioner och har nyligen gått över till att transportera rysk råolja.



"Det finns ofta bevis för att de har maskerat sina aktiviteter genom att stänga av AIS-transpondern", sa Wright om de "svarta" fartygen, med hänvisning till tekniken som hjälper till att identifiera och lokalisera fartyg.

Europa har ett förbud mot rysk oljeimport, men inte mot transporter

Å andra sidan, medan västländer har förbjudit de flesta ryska oljeimporter, finns det ingen regel som hindrar västerländska fartyg från att leverera till köpare som Kina och Indien eller tillhandahålla tjänster som försäkring – så länge pristak respekteras av G7. Fartyg med europeiska ägare stod för 36 % av den ryska råoljehandeln i januari, enligt Kpler.



Men de juridiska och anseende riskerna vid bristande efterlevnad av pristaken är höga. Samtidigt är Ryssland ivrigt att sluta arbeta med västerländska speditörer. Detta ledde till utvecklingen av en ny flotta, vars sammansättning är mer oklar.



"Den svarta flottan som har funnits, som transporterar venezuelansk och iransk olja globalt, är något som vi alla förväntade oss att växa, och det har den gjort", säger Janiv Shah, senioranalytiker på konsultföretaget Rystad Energy.



Hur spökflottan växer

En anledning är att det är mindre effektivt att skicka rysk olja till mer avlägsna destinationer, som Kina eller Indien, än att skicka den till närliggande länder som Finland. Ryssland behöver nu fyra gånger så mycket fraktkapacitet för sin råolja som det gjorde före invasionen, enligt EA Gibson. Som ett resultat uppskattas det att mellan 25 och 35 fartyg säljs i månaden i spökflottan, enligt en annan ledande befattningshavare på ett oljehandelsföretag.



Global Witness, en ideell organisation, uppskattar att en fjärdedel av oljetankerförsäljningen som registrerades mellan slutet av februari 2022 och januari i år involverade okända köpare, vilket är nästan dubbelt så stor andel från föregående år.



Och efterfrågan kan öka under de kommande månaderna om Kina behöver mer bränsle för att underblåsa sin ekonomiska återhämtning.



Frågor och risker

Om en större andel av den globala flottan används för rysk råolja och petroleumprodukter äter det upp kapaciteten, vilket ökar kostnaderna för alla handlare.



Det finns också frågor om vem som i slutändan manövrerar spökflottan. Vissa misstänker att några av de spökföretag som har dykt upp har kopplingar till "den ryska staten eller vissa aktörer med politiska kopplingar", enligt Sergei Vakulenko, en tidigare chef på ett ryskt oljebolag och för närvarande forskare vid Carnegie Endowment for International Peace .



I slutet av förra veckan införde Europeiska unionen sanktioner mot Sun Ship Management, ett dotterbolag till Sovcomflot, Rysslands största rederi. EU sa att det Dubai-baserade företaget, registrerat för ett decennium sedan, "fungerade som ett av nyckelföretagen som sköter och driver sjötransport av rysk olja" och att "Ryska federationen är den ultimata förmånstagaren" av dess kommersiella verksamhet.



Dessutom sa experter att fantomflottan skulle kunna underlätta möjligheten för Ryssland att undvika sanktioner eller att sälja sin olja över pristaket. Det är svårare att räkna ut exakt till vilket pris ryska fat säljs. Experter, inklusive Vakulenko, hittade bevis i tulldata som visar att Ural, landets benchmarkolja, säljs i viktiga hamnar för mycket mer än vad officiella tariffer visar.



Och säkerheten är en anledning till oro. Skuggflottan tros ha en stor kontingent av fartyg som är äldre än 15 år, den ålder då stora oljebolag vanligtvis skulle pensionera dem på grund av slitage. Nu transporterar fler och fler av dessa fartyg över hela världen.



"Du har alla dessa gamla fartyg som förmodligen inte underhålls enligt de standarder de borde vara", säger Matthews från EA Gibson. "Sannolikheten för ett utsläpp eller en större olycka ökar dag för dag och i takt med att den här flottan växer", varnar experten.








 







  • Gilla



     







Övriga genrer (Essä/Recension) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 50 gånger
Publicerad 2023-03-02 11:50



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP