Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Per Bolund om bensin och diesel

I sitt Almedalstal menade Per Bolund att bensin och diesel skall fasas ut fram till 2035. Nu i november 2020 så ändrade han sig till 2030. Det låter sig göras redan nu. Ställ om kompressionen på dieselmotorerna så kan de drivas med ammoniak. Vid förhållandet 25:1 antänds ammoniaken. Säkrast är att använda sig av ett tändbränsle – diesel, bensin, gasol eller till och med ett tändstift. När det gäller bensinmotorerna så måste de ha ett tändbränsle för att kunna drivas med ammoniak. Ammoniak är lätt att lagra och lätt att transportera Det är dessutom brandsäkert, explosionssäkert och lagringsstabilt. Ammoniakhandeln omsätter 180 miljoner ton årligen och är en av världen största handelsvaror. År 2025 beräknas den årliga omsättningen uppgå till 75 miljarder USD.
Kanske är grön ammoniak det drivmedel vi söker. Priset för den gröna ammoniaken är 8 kr per kg. Staten kommer i vanlig ordning att ta ut bränsleskatt. Dock besinnade av miljövännerna. Grön ammoniak kan framställas genom att ta väte från vatten och kväve från luften. Vätet och kvävet reagerar och blir grön ammoniak.
Energitätheten för ammoniak är 4,7 kWh per liter, medan den för diesel och bensin ligger på knappt 9 kWh per liter. Detta innebär att bränsleförbrukningen för ett ammoniakdrivet fordon är den dubbla jämfört med en modern diesel- eller bensinbil. Kostnadsökningen torde kompenseras med en restitution av CO2 -skatten genom den radikala minskningen av CO2-utsläppen.
En effektivare metod är att byta ut såväl bensin- som dieselmotorerna mot direktbränsleceller, som drivs med ammoniak eller med vätgas som genom en cracker/reformer utvinns från ammoniaken.
Sjöfarten är en stor miljöbov genom att dieselmotorerna drivs med avfallsolja från raffinaderierna. Sjöfarten släpper ut en miljard ton koloxid per år. Här är utrymmet större än i ett fordon, och då kan man ersätta de stora dieselmotorerna med direktbränsleceller som blir energieffektivare. Direktbränslecellen kan drivas med ammoniak där restprodukten är kvävgas och vattenånga, som återgår till kretsloppet.
Så framtiden Per Bolund den är redan här.

Gunnar Barkenhammar
Lorensborgsgatan 4 a
217 61 Malmö
040 10 10 70, 070 557 14 57




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Gunnar Barkenhammar
Läst 165 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2019-07-03 20:26



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Gunnar Barkenhammar
Gunnar Barkenhammar