Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Cirka 400 000 tusen rumänska kvinnor väljer att videochatta

Tot mai multe românce aleg s? fac? videochat. Estim?rile arat? c? aproximativ 400.000 de români lucreaz? în aceast? industrie - Stirileprotv.ro

 

Fler och fler rumänska kvinnor väljer att videochatta, vilket lockas av de snabba intäkterna. Finansministeriets senaste uppskattningar visar att cirka 400 hundra tusen rumäner arbetar i denna bransch, många är unga studenter som lovas mycket pengar och som väljer att gå in i spelet utan att väga beslutet för mycket.

Vissa universitet försöker ta bort, genom kampanjer och petitioner, annonser som gjorts av videochattföretag runt om på fakulteterna för att locka kvinnliga studenter.Sabina gick på sitt 3:e år när hon bestämde sig för att arbeta i en videochattstudio. Han såg flera annonser runt om i staden, läste om varje företag individuellt och tog steget. Men historien tog slut ganska snabbt.

Sabina: "Det var ett impulsivt beslut, inte genomtänkt, jag skulle inte gå tillbaka, jag ser det inte som ett alternativ nu när jag har upplevt det. Det fanns ekonomiska skäl och önskan om imaginär självständighet faktiskt. Det är inte så. Efter två månader kraschade jag på grund av programmet. Det var nattpass. För att göra det värt ansträngningen och själva jobbet, som inte är trevligt, fick man jobba många timmar”.

Även om videochatt inte är ett officiellt erkänt yrke, enligt Skatteverkets senaste uppskattningar, finns det 400 hundra tusen rumäner i denna bransch. Särskilt unga kvinnor lockas av de snabba inkomsterna, särskilt för att de från början utlovas inkomster på tusentals euro, hus, bilar och till och med kosmetiska ingrepp om de vill. En del av dem adresseras även runt om på universiteten, men även på Internet.

Tjej: "Även jag blev kontaktad, inklusive mina vänner blir alltid kontaktade. Och vi har sett många tvivelaktiga saker som vi får genom meddelanden."
Vissa videochattföretag väljer att parkera bilar runt gymnasier och högskolor med meddelanden utformade för att locka förbipasserandes uppmärksamhet. Praktiken utlöste ett ramaskri bland lärarna.

De från University of Constructions i Bukarest, till exempel, lanserade en kampanj, i samarbete med en reklambyrå, och under 6 dagar parkerade de bredvid bilarna i videochattstudiorna andra bilar inskrivna med budskapet "vi bygger karaktärer".

Cezar Vl?du?, vicerektor för Technical University of Construction, Bukarest: "Syftet med kampanjen är att göra myndigheterna medvetna om att det inte är ok för dessa videochattföretag att göra en aggressiv kampanj kring utbildningsinstitutioner och vi vill stoppa denna reklam genom denna kampanj negativ. De är parkerade på nyckelpunkter för att ses av elever och studenter, med tanke på att de också är täcket för människor som är mest utsatta ur denna synvinkel."

Kampanjen utlöste en våg av motreaktioner på nätet, men alla var inte överens om hur det gjordes.

Aela Cotabi??, PR-chef för reklamföretaget: "Det handlade inte om att göra en jämförelse, det handlade bara om att slå larm och utlösa dessa diskussioner relaterade till hur kanske sättet på vilket jag kan marknadsföra företag som gör videochatt".

I Iasi däremot, i ett annat stort universitetscentrum, vidtogs drastiska åtgärder.

Silvian Man, hederspresidenten för League of Ia?i Students: "Vi började agitera i det offentliga rummet mot dessa typer av kampanjer, borgmästaren i Ia?i tog upp detta initiativ och föreslog i kommunfullmäktige ett beslut genom vilket annonser av denna typ skulle vara praktiskt förbjudet i vår stad".

Åtgärden trädde i kraft i början av 2020.
Källa: StirilePROTV

Etiketter: romantik, industri, videochatt,

 




Övriga genrer (Översättning) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 55 gånger
Publicerad 2023-10-10 20:14



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP