Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

alla kan inte tala om döda poeter

 


`var har nattfåglarna funnit

sina skälvande sina darrande ljud´



 

 
var har vattnet funnit

sin röst

 

 


varelser svarar varandra




rummen är så lika

man vet aldrig var man är




är den sten

är den våt

är den minne

 




Lily´s  värld är så vacker

 




månen triumferar över granar

jag dansar påfågelns dans

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Första stycket i dikten är ett citat av Lucretsius.

 * Lily, namnet i texten, är påhittat och bildar bara en referens till den brevväxling som ägde rum mellan en kvinna och mig för fem år sedan vari  jag fick inblick i den värld hon levde i och omgav sig av.

Hon levde sitt liv avskilt från staden djupt inne i den mörka skogen, ensam för hon ville så. Ensam med sina minnen och Nuet fokuserat bara på den väldiga naturen runtomkring.

Jag fann av en slump denna brevväxling häromdagen och satte mig för att läsa ...

 

och ja...

 

Lily´s värld är vacker

 

och att jag har också har en romantisk ådra i mig stod klart för mig
likväl som att jag i så många avseenden kan vara en krass realist och dialektisk materialist ( även att jag just nu inte skriver därefter utan kanske mer allmänngiltigt och ja, kanske romantiskt eller vad )

Ingendera hållning  har inget med Lily att göra utan mer hur tingens och fenomens ordning också kan vara beskaffade i en värld som inte är skog och nattfåglar och måne

Allt är inte krasst vitt och svart och jag gör mig själv en stor otjänst ifall jag inbillar mig själv att endast ha en åsikt  och Ett förhållningssätt om detta svarta eller vita.

 

Jag har hela tiden ett val / arie

 

 

 

copyright © Ari Eskelinen 2009

 

 

 

 




Fri vers av arie
Läst 675 gånger
Publicerad 2009-01-07 11:53

* Spara bokmärke
* Kommentera text
* Privat textkritik
* Skriv ut
* Spara som PDF


Bookmark and Share


Ulf Lagerholm
att fråga sig varifrån vattnets röst kommer, är liktydigt med att ställa sig frågan varifrån själva vattnet kommer, och det stannar inte därvid, denna undran mynnar ut i något än större, vidare, nämligen;

hur skapades universum, jag fick den plötsliga och hissnande känslan i textens inledning efter ett otal genomläsningar, jag hade vid de initiala läsningarna svårigheter med att hitta någon port in i texten

"varelser svarar varandra", jo nog är det så, eller snarare att allt det som förekommer i kosmos (från den minsta sten här ute på grusgången i Hallunda till den väldigaste nebolusa miljoner ljusår bort) har en förbindelse via evolutionstanken, jag tycker dikten kretsar kring detta fastän då iklädd en finjusterad poetisk dräkt

med det kursiverade tillägget bakefter slingan, fick jag också hjälp med att förstå hur denna Lily skulle fasas in i sammanhanget, eftersom vi ju är människor har vi även förmågan att kommunicera i realtid, alltså även här "varelser som svarar varandra"


"rummen är så lika
man vet aldrig var man är";

är också en kombination ord som triggar min läsning, är det inte så att de geografiska rummen kan skifta, men det avgörande är ju ändock det psykologiska rum man befinner sig i, det kan väl förvisso också ändras över tiden, men de nyanserna är mer axipromativa, den själsliga byggnad vi sas bär med oss är relativt solid, min poäng med detta resonemang är då att dessa båda rum vid förflyttnig skapar en desorienterad käsla, det yttre landskapet förändras medans det inre förblir så gott som intakt, divergensen i denna situation upplevs då som alienation, vänder vi på resonemanget och i stället talar om ett psykiskt rum som drabbats av dysfunktionalitet, vilket i de flesta fall innebär att de fyra väggarna inklusive golv och tak har kommit att sättas i rörelse, uppfattas i stället de geografiska skiftande lokaliteterna som något statiskt, alltså återigen detta med; "rummen är så lika, man vet aldrig var man är, det är alltså en fråga om utebliven samklang, en utjämnande harmonisering vi människor inte kan uppfatta, vare sig om vi är friska eller sjuka i vår varseblivning, men vem vet, ser vi kanske ett par miljoner år framåt i "utvecklingen" är det kanske möjligt att vi männikor lärt oss, och istället utropar, man vet alltid var man är, men det är förvisso ingen särkillt upplyftande framtidstanke, må det gå åt pipsvängen långt innan dess


jag du ser ari, nog har du skrivit en dikt som engagerade mig till sist

tack broder, å väl mött!!
2009-01-07

karenina VIP
tycker om den här, en sån mjukhet och försiktighet över orden, de nuddar som ett lätt regn
2009-01-07

  Melona
nu ser det bra ut

var nog min dator som ballade ur.


ska läsa dig mer
eller denna mer ari


återkommer! : )
2009-01-07

arie
tekniken idag verkar vara på det mest uslaste humör
på något sätt hade ett annat det ett annat fel upptsått

och orden kastats om utan att jag märkte det

länge har det nu i ett stycke stått;"är den minnevärld är så "
och jag märkte det först nu skall vara bar "är den minne"

har ändrat till hur dikten ska vara så nu hoppas jag att allt står rätt såsom jag har avsett

(sic!)
2009-01-07

  Melona
förstår din irritation

det är surt med tekniken...

du skriver alltid
som om du är, vore ett eget element
där all världens innerlighet och
känsla skrivits med en slags varm, tacksam skörhet
som att du inte kan få nog

av intrycken...


nu ser din text mycket konstig, ut
en bugg verkar härja så jag kan inte citera,
ber att få återkomma...

denna teknik, pust!
2009-01-07

arie
irriterad på tekniken idag... den ska funka tycker jag men men jag skullle bara ändra i titeln och flytta något på parantesen men hela dikten bara försvann puff och så fanns den inte mer

nåja har publicerat den igen och så hade Maria kommenterat dikten innan varför jag nu klistrar in hennes kommentar igen;



"maria zena viklund har skrivit kritik till din text alla kan inte tala om döda poeter ( en brevväxling ).

Åh jag blir alldeles gråtmild av den här dikten, vet inte riktigt vad den framkallar mer än en varm mild känsla som sprider sig i hela kroppen,

"var har nattfåglarna funnit

sina skälvande darrande ljud..."

applåd o bokmärke! "
2009-01-07





  < Nästa text
< Föregående

Författarens senast böcker
kropp
vit
* se alla