Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Litet hopplockade saker från mejlen, det vill säga vad jag haft på hjärtat att tala om då ordet är något friare där än här där jag nu väljer att lägga ut texten. Vilket är en paradox i sig. Jag har målat denna bild av Karlstad.


Något litet om konsten att se





Jag är bortskämd helt enkelt, när jag var liten sov min bror och jag på varsin säng där madrassen var stoppad av tagel, det vill säga hästhår.

Det var precis så lagom hårt och knöligt att en våningssäng från IKEA med tio cm tjock madrass åtskilliga år senare kändes som 'att komma till en sorts himmel', i jämförelse.

Man skall inte klaga om man har det 'en smula knapert', det kommer tider då lyxen kan komma att kännas lika obekväm som en tagelmadrass...

Det skulle aldrig falla mig in att köpa 'tigerräkor', de förstör miljön där de odlas, tigerräkor är ungefär lika stora miljöbovar som odlad lax och som konstgjorda gödningsmedel på åkrarna är nyttigt att släppa ut i vattendrag och sjöar...
vilket det alltså inte är.

För att kunna odla tigerräkor 'i sin naturliga miljö' hugger man ner regnskogen, ja skövlar den alltså...
vilket man som konsument av dem bidrar till, genom sin efterfrågan på dem.

Argumentet att 'ja men andra kommer ju ändå att köpa dem om inte jag gör det' är väl litet som att säga att om inte jag skjuter älgarna i skogen så gör någon annan det, då spelar det ju ingen roll att miljöförstöring och tjuvjakt är 'förbjudet' i många samhällen.

Vi kanske skall se mellan fingrarna med inbrott i butiker, misshandel, mord och våldtäkter också?
Vad spelar det för roll att förbjuda saker och skeenden om folk ändå fortsätter att bryta mot lagen?

Problemet med att kalla religkonsundervisning för just 'religionsundervisning' är att den till nittio procent handlat (under årens lopp) om kristendomen.

Det är som om om 'friheten att läsa språk' skulle begränsa sig till Engelska, Skotska, Irländska och amerikanska dialekter.

Man kunde ju lika gärna kallat den där religionsundervisningen för 'Kristendomsundervisning'.

Att vilja lära ut 'kristna värderingar' och 'Kristen historia' är en inbyggd paradox efterom som mycket av dessa värderingar fanns redan innan 'jesus' dök upp på plan.

Även om man söker upp urinnevånare i olika delar av världen som aldrig hört talas om Jesus och de andra som Biblen handlar om så har de samma eller snarlika värderingar och man hittar dem även i andra religioner.

Vad som är 'intressant' att ta del av är dessutom en högst personlig uppfattning.
Vore jag intresserad av sport, annat än som kuriositet, skulle jag formodligen också vilja 'frälsa världen' med sådant som sport innehåller, utöver tillfälligt blickfång då och då.

Det vill säga kamratskap, laganda, en fostrande inställning till livet och det uppväxande släktet, hämsko för dem som annars skulle kunna hitta på 'ofog' istället.
Och så vidare.




Prosa av lodjuret/seglare VIP
Läst 193 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2011-12-23 10:13



Bookmark and Share


  Izabelle Holmgren
Sjukt bra argument alltihop. Håller helt med dig. Jag hade iaf turen att faktiskt ha religionsundervisning på gymnasiet om inte annat. Där var det buddhism, hinduism, judendom, islam och några få naturreligioner utöver kristendomen.
2011-12-23

    Bo Bjelvehammar
Lars Lerin ska komma till Sandgrund!
2011-12-23
  > Nästa text
< Föregående

lodjuret/seglare
lodjuret/seglare VIP