Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

öga för öga, tand för tand

varför leva varje dag som om det var din sista
när du kan leva varje dag som om det var din första
med ögonen öppna och att törsta efter det största
varför dalta omkring och tycka en massa dåligt om allting
varför inte bara springa runt i ring och hata allt runt omkring
varför ska man istället inte se saker utan att döma
man kan tycka nåt om nån även om man inte vill glömma
att det finns dom som faktiskt gör fel
men att man dom inte behöver skjuta eller chocka med el
man kan istället se saker med öppna ögon
och inse att man inte är den som straffar nån
varför ska man hata nån för att dom har en annan hudfärg
när man kan inse att vi alla är gjorda av samma kött ben och märg
varför ska man måla med grå vit och svart färg
när man kan måla med alla färger samtidigt och ställa till med ett jävla härj
man ska ju inte behöva uppleva kaos
för att man har en annan religion eller är uppväxt i zenegal eller laos
varför inte se på det nya och främmande som om det var din vän
varför inte öppna din dörr och erbjuda dom ett hem
varför inte säga välkommen hoppas du ska trivas
bättre att bo trångt här än att du ska bo i nåt ruckel som ska rivas
ha de så kul ska jag visa dig stan
kom och va en vän till mig och mina barn
som jag sa så hoppas jag att du ska trivas
även om det här kan bli galet konstigt och livat
varför leva varje dag som om det var den sista
när du kan leva varje dag som om det var den första
med ögonen öppna och att törsta efter det största
det finns bara en lag
och det är att du åtminstone ska försöka vara alla till lags
jag vill vara till behag så om jag är i vägen så ska jag dra
varför inte lårta vårt yin ta över vårt yang
vi behöver bara glädje vi behöver ingen sorg för att få balans
vi behöver inget hat vi behöver bara älska
vi behöver ge varandra mat inte visa lömska
vi behöver ta hand om varandra så gott det går
se till att så många som möjligt som skit mår
får nästa år att få en ljusare vår och ett år som läker deras sår
vi behöver visa mer kärlek och öppna oss mot varann
om vi öppnar oss tillräckligt mycket så ska tillslut ingen behöva känna skam
inte slåss öga för öga tand för tand
istället behöver vi ta varandras hand
och säga
att det bara finns ett folkslag och det är mänskligheten
bara en ras efter att vi har tagit bort hatet gränserna och societeten
en gemensam jord varpå vi våra får får valla
em mänsklighet och den är till för oss alla




Fri vers av poetik
Läst 701 gånger
Publicerad 2006-02-16 12:31



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

poetik
poetik