Juldagsmorgon gryr så sakta
Stella hasar sig långsamt fram under sängen
Nu är julafton iallafall över tänker hon.
18 dec fyllde hon 12 år och hade önskat sig
Ett par tights å benvärmare från HM där hon visste att det fanns billigare modeller.
På vägen hem från skolan såg hon pappa sitta på lokala krogen halvfull 14:30,
Hon kände direkt att hennes födelsedag rann förbi utan uppmärksamhet.
Lägenheten luktade unket från fimpar och ölburkar, mamma var inte hemma,
Hopp tändes att hon kanske var på HM och köpte present.
I kylen fanns bara gammal mjölk och ost, middag tänkte Stella.
Denna kvällen förblev lägenheten tom, Stella somnade framför tvn.
Juldagsmorgonen ljusnade allt mer, hon smög sig ut i vardagsrummet
För att se om det var människor kvar, vad som var trasigt,
tvn hörde hon att den gick i golvet i natt strax innan polisen ringde på dörren, Stella låg då redan under sängen med fingrarna i öronen,
hon klarar inte av att höra deras gräl och slag
å andra stunden falsksång med deras "vänner" .
Stella kom hem 15 för att förhoppningsvis se Kalle
men det var redan gap och skrik i lägenheten, vad ska vi äta frågade hon mamma, vi glömde skinkan i ugnen så den brändes,
Kan du inte köpa en pizza istället.
Stella går in på sitt rum och borrar huvudet långt ner i kudden
Stella har inte önskat sig nåt i julklapp för hon orkar inte bli besviken.
Hon har lagt varsin julklapp på mammas och pappas säng som hon gjort i slöjden.
Juldagsmorgon har sol på himlen
I soffan ligger två för henne okända män och snarkar, i hallen ligger spyor,
Söndriga glas, välta ljusstakar, trasiga stolar, persienner halvt nedrivna.
Stella skakar på en av männen, var är mamma och pappa?
Polisen tog med sig dom, mamma behövde sys på sjukhus å pappa är nog i förvar.
Hon tittar in i deras sovrum och ser paketen ligga orörda.
Stella vill inte gå ut då hon kanske träffar någon hon känner som frågar vad hon fick.
Tårarna rinner på kudden, varför älskar dom inte mig, varför betyder jag inget?
Juldagen börjar skymma och lägenheten är tyst,
Snart är julen över.