Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Om Ordens läkande kraft.


POETER - VI ÄR DE LYCKLIGT LOTTADE.

VI SOM SKRIVER OM LIVET.

 

Ja det är det mest läkande som finns att rannsaka, få ordning på tankar och känslor, iklä dem ord. Tänk Dig dem som inte har förmågan att verbalisera sin smärta, sorg eller ångest, ej heller glädje, kärlek och tacksamhet?

Trots allt, trots alla prövningar, vi är de lyckligt lottade - vi har ordet.

 

 

 

 

Tack för Ordet. Det fria Ordet.

______________________________________________

© ORD & GRAFIK
DominiQue NVC Costa
Våren 28 Mars månad i Venus sköte
KÄRLEKSKAPITALETS ÅR, 2016 eft.Kr


OBS!
Jag tackar på förhand för eventuella applåder
och kommentarer här öppet, och ej via mail:
Varmt Tack ♥ Jag älskar om Du läser mitt hjärtas Ord ♥

 

Läs gärna mina öppenhjärtligheter :-) 

 

 




Fri vers (Fri form) av DominiQueen
Läst 736 gånger och applåderad av 15 personer
Publicerad 2016-03-29 15:16



Bookmark and Share


  DominiQueen
Då förstår jag Sten, ja Jack Ren gjorde med sin plumphet egentligen självmål, och jag hoppas han inte ger sig på andra, som kanske tar åt sig personligt. Själv tycker jag det är bedrövligt som medmänniska att bevittna det tragiska i vad som kan finnas inom en persons uttryckta tankeliv 2016, men personligt tar jag det inte.
Det som är personligt är det som sker mellan vänner, och då kan det glädja eller såra.
/DominiQue
2016-04-05

  Notarius publicus:Sten Wiking VIP
Tog tillfället i akt tillrättavisa Jack,och utnyttjade dig därför,helst som han är en orättvis klagosjäl utan etisk moral,samt därtill att min bedömning var och är rättvist betingad.
2016-04-05

  DominiQueen
Tack Sten, först: jag är uppriktigt förvånad över Dina vänliga ord med tanke på allt märkligt och negativt som varit, men Du väljer här att vara objektiv och t.o.m försvarar en genuin skribents flöden oavsett det personliga. För Ordens skull. Det var prestigelöst och hedersamt och jag kan inte negligera att jag uppskattar gesten att stå upp för Ordet och respekt, och då indirekt för mig som blev angripen, så Tack för just detta.

Tack Valter.
Ja som örnen i Ditt vackra namn, som överblickar allt ovanifrån, det blir ett översiktligt perspektiv.
Vi kan på distans se allt och försöka strukturera och samla ihop de olika förnimmelserna till ett sammanhang. Ge dem symboler, ord, iklä dem dräkter och metaforer, öka förståelsen som bäddar för insikt. Ord är en av de största maktmedel vi har. Ord är magi. Dock Ord utan Kärlek har orden ingen vibration. Vibration försätter massan i rörelse, ger liv.

När jag var liten och lärt mig läsa och kollade i olika böcker fascinerades jag av "breven" i Bibeln (utan att vara religös) och jag tänkte jag vill också skriva sådan kloka dialoger som andra kan läsa. Och jag är så lycklig, nu är vi här!!! Blixtsnabbt kan vi utbyta tankar med varandra tack vare internet, det är som ett ljuvligt verktyg som digital telepati.

Det finns mycket rappakalja och sånt homofobiskt och kvinnofientligt, hämndlystet och uppmaning till självförintande och fruktan jag skarpt ogillar med Bibeln, men det finns också vissa odödliga visheten och skatter.

Dessa ord kan nog vara bland det sannaste och klokaste som skrivits. Det säger det viktigaste - Ever.

"Paulus' första brev till korintierna, 13 Kapitlet Kärlekens lov.
1. Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal.
2. Och om jag hade profetians gåva och visste alla hemligheter och ägde all kunskap, och om jag hade all tro, så att jag kunde förflytta berg, men icke hade kärlek, så vore jag intet.
3. Och om jag gåve bort allt vad jag ägde till bröd åt de fattiga, ja, om jag offrade min kropp till att brännas upp, men icke hade kärlek, så vore detta mig till intet gagn.
4. Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas icke, kärleken förhäver sig icke, den uppblåses icke.
5. Den skickar sig icke ohöviskt, den söker icke sitt, den förtörnas icke, den hyser icke agg för en oförrätts skull.
6. Den gläder sig icke över orättfärdigheten, men har sin glädje i sanningen.
7. Den fördrager allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting.
8. Kärleken förgår aldrig. Men profetians gåva, den skall försvinna, och tungomålstalandet, det skall taga slut, och kunskapen, den skall försvinna.
9. Ty vår kunskap är ett styckverk, och vårt profeterande är ett styckverk;
10. men när det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk.
11. När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev man, har jag lagt bort vad barnsligt var.
12. Nu se vi ju på ett dunkelt sätt, såsom i en spegel, men då skola vi se ansikte mot ansikte. Nu är min kunskap ett styckverk, men då skall jag känna till fullo, såsom jag själv har blivit till fullo känd.
13. Så bliva de då beståndande, tron, hoppet, kärleken, dessa tre; men störst bland dem är kärleken."
Tack och må Kärleken välsigna oss alla.
Namaste
DominiQue


2016-04-05

  Valter Örn VIP
Din text är kort men innehåller desto mer i komprimerad sanning. Och för mig framstår nyckelordet LÄKANDE.
2016-04-05

  Notarius publicus:Sten Wiking VIP
Domini Queen är en av få som vågar vara öppet ärlig i textflödet,och skicklig på detta,det riktigt exploderar energi ur flödena,en eld,hon förtjänar respekt ! om Jack som aldrig blir ren vet vad det ordet står för.Hon kan med referens benämnas sijtens primadonna.
2016-04-04

  DominiQueen
Nils-Robert, haha gapskratt ja Bosse Bildoktorn skulle va kul att höra skalda, han kanske kan få bildäck att bli till karmahjul haha..

Tack för skön kommentar min vän.
Ljus och Vår
DominiQue
2016-04-04

  Nils-Robert
Ja, vad skall man skriva om i poesi om inte livet? Bildäck?
2016-04-04

  DominiQueen
DominiQueen VIP
Ja Du Dan, tack och bra fråga...

Några minns och tänker samt visionerade säkert i dofter, andra i bilder och musik/ljud och vissa ser i färger, många kombinationsmöjligheter och så då alla nyanser vi kan erinra via orden i synnerhet ni som behärskar rika språk än svenskan.

Tack Thu, OOO ja orden är värda en hyllning och alla vi som värnar goda ord.. Heja oss! :-)

Namaste
DominiQue
2016-04-04

  Rise Little One
Vilken fin hyllning för skrivandet!
2016-04-04

    Dan Myrbeck
Instämmer, skrivandet har många fördelar.

Frågan är om man kan tänka utan att verbalisera - går inte detta hand i hand?

2016-03-30

  DominiQueen
Alysse ingen kunde ge en bättre förklaring än Du, Din beskrivning är sann Poesi i mitt sinne.
Det konstlade och arrangerade, liksom fakta tråkar bara ut mig.
Så som Du skriver innerligt med själ, ur erfarenhet ur egna livet, och ur varm och glödande fantasi berör mig innerligt.

När en ryser och ibland får tårar, när det känns som en smäll i solar plexus, när hjärtat berörs då är det poesi, det finns såååå många fantastiska själar här, med livsöden, starka inlevelsen, egna inre världar, berättare av det upplevda, så många olika och fantastiska som alla vakt att generöst dela, och de flesta tror på Kärleken.

Jag är tacksam för poeter.se och jag älskar denna sida, där vi fritt får orda. Och för Dig och de fina poetvänner jag snabbt kommit att älska och att få njuta alla vibbar och underbara Ord. Min själ flyger. Mitt hjärta ler. Så mycket hopp. Så mycket kärlek vi delar och sprider. Helt fantastiskt.

Tack min fina Poetsyster för fina ord om mitt skrivande.

Skål i livets vatten för
"ORDENS KRAFT"

Ljus och Kärlek
DominiQue
2016-03-30

  Alysse VIP
Jag älskar att beröra och bli berörd av tankar, ord och handling. För mig betyder en plats som denna att jag får möjlighet att skriva och läsa texter av andra människor. Poesi för mig är ord från själ och hjärta. Ord och tankar som berör på ett eller annat vis. Poesi vi alla skapar ur vårt inre på vårt eget unika sätt.

Jag tycker om din poesi, dina tankar och ord
för de innehåller hopp, glädje och kärlek. De är naket äkta med mycket värme och inspiration för dina medmänniskor. Ordens kraft är läkande och kan ge tröst och kraft till en själv och andra. Bra skrivet DominiQue!


2016-03-29

    Max Poisé
Haha Jack. Fan du kan ryta till bättre än så...
Nä jag var inte ute efter en debatt, hade bara en åsikt, precis som du och tusen andra här. Då har vi nog 1-1 här för du läste tydligen inte min kommentar då du inte svarade på den enda fråga jag hade.

Du tog ju upp ämnet!


2016-03-29

  DominiQueen
Tack Knoparemoj, ja Poesi och musik är själva livet och till för oss alla att glädjas åt... Och för att läka, för att nå insikter och det viktigaste att sprida hopp om kraften i att tro på dina drömmar, våga uttrycka dem och att vara i det flow som skaparkraften innebär. Alla skapande är viktigt och alltid uppskattas våra verk av någon samt så är det så underbart berusande ljuvligt att flöda av hjärtats lust..

Alla upplever saker olika och tur är väl det. Mångfald och kärlek berikar - enfald och trångsynthet utarmar..

http://forfattarinspiration.com/2013/03/25/ditt-ord-ar-inte-min-lag/

Ljus och Kärlek till Dig
DominiQue

2016-03-29

  Knoparemoj
Hej,

Jag håller med dig till 100 procent.
Musiken är också min skådeplats
för det som andra har väldigt svårt
arr riktigt förstå. Jag är helt säker på att det finns många där ute som skulle bli fantastiska poeter. I grund och botten är vi alla poeter.

Ha det gott
Bosse
2016-03-29

  DominiQueen
Jack Ren, jag tackar åter för Ditt inlägg, ordet är som sagt fritt, och alla handlar efter sitt förstånd, och när vi vet bättre gör vi bättre och är vi i balans så är vi älskvärda.
Därtill anser jag att Max Poisé är en av de bättre skribenterna här iom att han har själ och hjärta och goda avsikter i sina ord.

Jag är glad Du lämnar mig för alltid, då jag föredrar lite ödmjukare personer, ha det gott på sätt som passar Dig bäst med eller utan kärlek. Whatever please you ;-)
2016-03-29

    ej medlem längre
Precis Max, som jag skrev "Och vem är jag att säga - tja - den återkommande pajkastningen.",

skrev även, "lämnar över debatten till alla poeter här."

Kan du läsa? Klart du kan. Men har du läst? Nej, uppenbart har du inte det.

Men vill du veta vem jag är så kan jag berätta att jag är jag. Och? Måste jag heta exempelvis TS. Elliot eller Karin Boye för att veta? Seriöst Max, ser du inte själv hur löjlig du gör dig. Ja, svara tillbaka nu, typ, "det är du som är löjlig bla bla bla", Max, jag vet hur ni funkar. Deal with it!



Ha det bäst grabben.

Ps. Domoniqueen, "i botten är allt kärlek", med en sådan utsago kan jag inget annat än lämna dig till ditt - för all tid. Ds.

Nyckelordet är fortfarande 'självdistans'.
2016-03-29

    Max Poisé
Seriöst Jack!
Vem är du som ritar en skiljelinje mellan vad som är poesi och inte. Viss mig den regelbok som tar upp definitionen poesi? Poesi är hämtat från läsarens öga och sinne, knappast från massans bedömande. Vill nog påstå att det finns många kompetenta författare här, sen om de vill titulera sig som poet eller inte är upp till var och en.

Har aldrig påstått att jag är av någon högre klass men å andra sidan som du redan vet har jag andra anledningar varför jag skriver och ibland dyker det upp någon som tyckte om det denne läste och det förgyller ju tillvaron lite grann, det tycker nog du också.

Lite "fed-up" är jag på diskussionen vad som är poesi. Kanske du som är en objektiv man som kan lära mig så jag slutligen vet.

Ha det gott Gubben!
2016-03-29

  DominiQueen
Hej Jack, oj oj, vilken lång och rak kommentar. Tack, jo jag titulerar mig snarare elev än Poet.

Det är lite med glimten i ögat jag kallar mig överhuvudtaget något, och även Poet, och jag låter allra minst någon annan definiera mig. LivsMysteriDetektiv är nog det mest Sanna, och elev då, som sagt.

Just i detta liv även: Quinna,
en genom historien jordens mest utsatta och underskattade pga myter och vanföreställningar, masspsykoser, maktlystna, religioner mm mm ja Du ser ju själv. Du är säkert mer allmänbildad än mig.

Nej allt behöver ej basuneras ut, självklart inte. Jag använder mig själv som verktyg i mitt kall. SJÄLVDISTANS? Det låter väldigt uddlöst, jag brinner mer för SJÄLVNÄRHET. Hur definerier Du det tåliga ordet? Det låter ju riktigt hemskt... Opersonligt. Uddlöst är min tolkning, men kanske Du kan ge det åtråvärda vingar?

Poesi, för mig är livet, inte direkt några krav på formen, sedan kan det vara tittalande på olika sätt beroende på vem som läser. Och vem och hur det skrivs osv. Vissa saker berör.

Jag skriver inte så mycket i diktform, får inte samma flöde då men Du kan läsa Manuskriptet, Gäckande och *Läkare i Kristallnatten" jag har ADHD och har skrivit hela mitt liv, mest för byråladan, när jag gick med på Facebook (som jag inte brukar för sociala ändamål, mera för medvetandehöjande och läkande) så upptäckte jag via responsen att jag kunde rädda liv, en främling som läste mina ord i en väns tråd lät bli den natten att ta sitt liv, andra har mailat, gråtit och tackat, likväl jag gråtit och tacka flera.

Jag har nu äntligen funnit en form, ett tema så jag kan skriva en bok, vilket finns i förklaringen om boken om Quinna, och jag är lycklig för det. Orden och det fria uttrycket ger mig Livet åter. Jag får inte värst många läsare, men några få som responderar privat gör att jag känner det är så värt det sant att jag läker, från att velat från barndomen till 2008 ha längtat döden till detta helande skrivande kan jag vara klappa mig själv på axeln och säga:
- Detta gör Du förbannat bra, DominiQue. Fortsätt!

Jag undrar varför Du läst mina alster, om Du i trivs i mina tankerymder, gillar jag inte t.ex en musikgenre låter jag helt sonika bli att lyssna. Vad vet jag kanske en ska plåga sig? Haha..

Jag ska kolla upp Ulf Lagerholm, tack för tips.

Vad är det för "pajkastning" Du åsyftar?

"Fri vers" ja etiketten blev lite missvisande men jag letade efter rött form och så läste jag för hundrade gången om förklaringen, här står bl.a
"Idag är ofta den fria versens form helt enkelt en skapelse av författaren." Kanske tolkar jag det fel, istället för att raljera över mitt skrivande, hör ska ju vara positiv kritik - så kan Du konstruktivt göra föreslå under vilken rubrik denna text ska ligga.

Nu blir jag inte ledsen, men jag ber Dig tänka på när Du kommenterar att andra kan bli det, och det hoppas jag inte är Din avsikt.

Med vänlig hälsning
DominiQue

PS
jag är ledsen att behöva förtydliga det, men i botten ÄR allt kärlek, men vi lever inte så nu, jag tror de flesta längtar och de som lever fullt i det är tacksamma. Sedan går vi lätt vilse. Men med tro, hopp och kärlek så kanske... kanske... Vem vet?
DS

2016-03-29

  DominiQueen
Ja tramp, den tillåtelsen bör vi värna, i öppenhet kan vi även bemöta de som använder ordet i destruktiva syften.

Frihet har sitt pris.
Ordet bör vara fritt så länge förtal, rasism, påhopp, lögn, mobbing, uppvigleri, korruption mm inte är det sagda/skrivna. Det fria ordet bör alltid innebära Respekt, anser jag. Vi får vara tuffa och ryta ifrån, men aldrig tappa vår eller försöka förgöra våra medvandrares medfödda värdighet. Alla har ett värde. Alla, även de som begår ondskefulla gärningar och skrivet elakt. Hade de haft inte frid, trygghet, glädje och kärlek inom sig hade de knappast betett sig illa - om de inte är psykopater eller sociopater - vilka är i minoritet.

LoveBlessings
DominiQue
2016-03-29

    ej medlem längre
Jag tycker du har helt fel. Inte att rannsaka eller klä sina känslor i ord, det är naturligtvis viktigt ibland, för de flesta människor, man kan göra det verbalt med, att skriva betyder inte att du måste basunera ut allt.

Givetvis kan du det om du så önskar. Tycker din titel är lite dum, de finns så många liv som är lyckligt lottade och de flesta är inte poeter, de skriver, ja, men poet - varför är det så viktigt, speciellt här, att tituleras poet. Givetvis finns olika perspektiv på det, vad är en poet, ja, inte är det att bara skriva, allt är inte poesi - varför är det så svårt att acceptera.

Själv har jag läst många texter av dig - du har nästa uteslutande ett tema - quinna - och jag har inte läst en enda dikt utav dig. Texter ja, prosa, typ, men det är mer ett försök till författande - inte poesi.


Jag ser inte dig som poet, kommer aldrig göra och innerst inne tror jag de flesta känner som jag även om de inte vågar säga, pga. alla skrivarvänner.

Jag ser inte mig själv som poet, kommer aldrig göra det heller. Det finns väldigt väldigt få här på sidan som verkligen skriver poesi, förmodligen mindre än tre personer, bara för att nämna en siffra. Förmodligen är den siffran noll.

Det är en livsstil, inte fem texter om dagen, facebooktankar, dagböcker eller dylikt. Vi kan dividera om det i all evighet, men ett nyckelord är - självdistans.

Ja, så tycker jag och lämnar över debatten till alla poeter här - pust stön stånk. Jag orkar inte med denna masspsykos, daltande hit och dit och allt är kärlek bla bla bla.

Sök efter Ulf Lagerholm exempelvis, han skriver så mycket längre men i hans poesi, för han skriver poesi, där kanske du kan få en annan bild, uppfattning - vad fasiken vet jag.

Och vem är jag att säga - tja - den återkommande pajkastningen. Denna 'fria vers' du publicerat säger allt.

Faktiskt.
2016-03-29

    tramp
Sant och att ha tillåtelse till det fria ordet !
2016-03-29
  > Nästa text
< Föregående

DominiQueen
DominiQueen