XXXVI.
Den vetenskapliga skillnaden mellan en intelligent teo-
retiker och en lika begåvad praktiker där fantasi och
realitet motsäger varandra,som den ene önskar,drömm-
er,hoppas och tror, medan den andre forskar och söker
substansiellt verifierande näring, låt gärna skillnaden
vara andlig och köttslig, men den ena behöver inte ute-
sluta det andra i all sin sällsamma ärlighet.
XXXVII.
För de mer sofistikerade intellekt,vars uppmärksamma-
de sinnelag för de mer udda,oberäkneliga originella upp-
enbarelser, vilka inte tidigare äga sin like, däri okända
världar framstår för de intellektuellt tämjda som galen-
skap och därmed avfärdar det nya som icke tillräkneligt,
men som till trots med tiden ändå visar sig vara det vis-
aste kloka, där man kan återfinna åtskilliga exempel på
särskilt säregna begåvningar vars livsgärning aldrig
komma att bli kända och uppskattade av eftervärlden av
outgrundliga orsaker.
XXXVIII.
Den som däremot medvetet avvisar både negativ som
positiv uppmärksamhet,ger sig själv chansen gå helskinn-
ad och obefläckad genom livets ros och törnebeströdda
väg genom att gå vid sidan av den.
Den som däremot är i behov av omgivningens bekräftelse
har föga eller ingen tillit till sin egna förmåga och själv-
kännedom och riskerar därmed bli en profukt av omgiv-
ningens önskan som innebär att den genetiska stjärnans
unikum gå förlorad som var ämnad bli en möjlig person-
lighet i landet allas olika värde, men som gick förlorad i
landet allas lika värde.
-