Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Text i repris. En dag på ett demensboende 2008. Nu är det med all säkerhet ännu mer stressande och mycket som måste skötas digitalt.


Glöm inte oss som gör ett bra jobb!


Vi börjar vår arbetsdag
nästan alltid 7.00 på morgonen
med en rapport om det som hänt
sedan vi sist var där och jobbade

Det pratas om sår, tryck, oro, sömnlöshet,
om insulin, antidecubitusmadrass med rätt lufttryck
Blodsockerprover, urinprover som ska tas under dagen

Trygghetslarm och rörelselarm börjar ringa,
upp och hoppa och sätt igång med vardagen
Vi har inte tid med mer rapport nu

Lite snabb planering, vem går till vem?
Vilka vill duscha idag, vilka vill sova länge?
Vilka kläder vill damen ha på sig idag?

Vad önskar herrn till frukost idag?
Vill du ha gröt eller yoghurt?
Vilket sorts pålägg på mackan?

De gamla är i en beroendeställning
Vi är deras förlängda arm
Vi måste rätta oss efter deras önskemål
i den mån det går...

Trots en del negativa saker som är oundvikliga
så är det ändå värt det när man får uppskattning
från våra gamla genom deras tacksamhet

Jag blir glad och varm genom hela kroppen
av ett vänligt tack, en kram eller klapp på kinden.
Kanske en smekning på armen, alla ord som sägs
och alla våra skratt tillsammans med våra gamla

För mig är det ett bra arbete som ger mig stimulans,
som ger mig förmånen möta personerna bakom ålderdomen
och jag får både ge och ta emot kärleken till dessa människor

Vi i vården är såklart mindre nöjda över det belopp
som varje månad sätts in på våra lönekonton
Vi är värda så mycket mer.....






Fri vers av Gunilla Karlsson VIP
Läst 101 gånger och applåderad av 6 personer
Publicerad 2025-09-13 14:19



Bookmark and Share


  soligajag_1
Så fint skrivet och visst har du rätt i att ni är värd mycket mer än detta kuvert med små slantar ni får.
Min son är sjuksyrra , , är så stolt över honom.

Önskar dig en fin 3:e Advent.
Kram
2025-12-14

  Skrivmaskin VIP
Tack, ja vi är en byggsten i samhället. Om vi ej utförde vårat jobb. Hur skulle det se ut då?
Mycket fint skrivet och formulerat.
Det får gärna tagas fram i ljuset. Vården är så viktig. / AV EN I VÅRDEN.
2025-09-19

  Fjellhuldra VIP
Så fint varmt skrivet om en vardag så tufft ivårdens mer och mer kris.
Tänk med så små medel förgyller ni dagen för dessa äldre som behöver all hjärte omsorg de kan få.
Utan er personal som står på varenda dag borde värdesättas mycket mer.
Vore det självklart att ni fick en mycket hög lön.
2025-09-15

  Dolcehalit VIP
Helt klart är du rätt person på rätt plats med din värme och omsorg! Har själv jobbat inom äldreomsorgen, och vet hur stressande det är, men samtidigt givande med det man får tillbaka från de äldre.
2025-09-13

  La Magnólia VIP
En fin återgivning av ett ansvarsfullt och stressigt arbete. Naturligtvis är det mycket värt att få känna värmen från de gamla, tacksamheten och veta att man kan ge kärlek och omsorg till människor som har behov av hjälp.
Men den sista tanken du skriver, att arbete inom vården borde värdesättas mer, ett lönelyft som visar hur viktig all vårdpersonal är, den är så sann.
2025-09-13
  > Nästa text
< Föregående

Gunilla Karlsson
Gunilla Karlsson VIP