Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Trafikverket släcker allteftersom belysning längs mindre byar, trots att tung trafik också dagligen passerar. Har själv jobbat i Jämtland en tid, så känner till Albacken och Rönnöfors som nämns i Uppdrag Granskning från i dag.


Byar i Mörker


Bevingade ord som på radband:
Hela Sverige ska leva.
Från glitterstadens upplysta
gator och parkeringsplatser till
det som inom kort inte längre är:
Byn Albacken i Jämtland.

Såsom hundratalet andra byar
runtom, ska den inte räknas in
bland de upplysta. Devisen om
Svedala och att leva har kommit
på skam och villade tydligen bort
sig i glesbygd och mörker,




Fri vers (Prosapoesi) av BenGust VIP
Läst 71 gånger och applåderad av 6 personer
Publicerad 2026-05-06 22:35



Bookmark and Share


  La Magnólia VIP
Så sant, paus är ingen garanti. Och oron växer i by efter by. Hur ska det gå för barnen som ska till skolan och äldre med rullator. Vem ska i längden klara att "hålla bygden levande i mörkret" ?
2026-05-20

  Susen VIP
Tankeväckande
2026-05-12

  BenGust VIP
Efter Uppdrag Gransknings program ska visst Trafikverket pausa nedtagning av
stolplinje. Men paus ingen garanti, ansåg
boende.
2026-05-08

  Marita Ohlquist VIP
Bra och tankeväckande text.
Elkostnaden sjunker men olyckorna blir fler.
2026-05-08

  Dolcehalit VIP
Det verkar som om det sparas där man tror att ingen protesterar.
2026-05-07
  > Nästa text
< Föregående

BenGust
BenGust VIP