Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




User avatar

alicja lappalainen

VIP icon
Female icon från Stockholm






"En poet kan överleva allting. Utom tryckfel." (Oscar Wilde)

Författarsida

       


MINA TEXTER, Arkiv 2039 Texter      RSS-flöde för texter

Apelsin - 2017-11-22
Medvetandets struktur - 2017-11-22
Entropi - 2017-11-22
Narcissus - 2017-11-22
Arlandas mardröm - 2017-11-22
Hjärtrum :) - 2017-11-21
Cykeltur i november - 2017-11-21
Söndagsmorgon - 2017-11-19
Låt oss somna - 2017-11-18
Farväl - 2017-11-18
Till den som går - 2017-11-18
Poeten Robert Bly - 2017-11-17
Till makthavarna - 2017-11-17
Feng shui - 2017-11-16
Hörde hur rummet - 2017-11-16
Vi lever - 2017-11-16
Snöflingor  i gatlampans ljus - 2017-11-16
Mellan - 2017-11-15
Guelb el-Richat - 2017-11-15
Vi kom varandra närmare - sade du - 2017-11-15

« Första 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Sista »

Det finns 102 sidor, du står på sidan 1
  OM MIG

9 POETER - I FLÅDDA SINNENS VÄRLD Miders & Tenorio förlag, 2010, 138 sidor Antologin i flådda sinnens värld består av dikter från Katarina Eldsjö, Daniela Bjernbrandt, Joakim Rickardsson, Rossana Espinosa, Peter Sällström, Alicja Lappalainen, Mats Bjernhede, Joar Jonasson och David Medrie. Titeln i flådda sinnens värld är hämtad ur Daniela Bjernbrandts dikt "Mosaik" som återfinns på sidan 30 i diktsamlingen. I flera av dikterna gestaltas en trasighet, ett utanförskap eller ett missnöje, men att flådda sinnen skulle vara ett tema är inte helt klart. Här finns politiska ståndpunkter, exempelvis hos Rossana Espinosa, som här, ur en strof i "Gå i land", på sidan 55: Som när kolonisatörerna beodrade [sic!] marken Att ligga still; för att sedan plundra den På allt guld, allt liv, allt grönt Många gånger om Espinosa arbetar med flera olika uttryck och former. Dikten "Stambyte" löper över sidorna 62-64 och är uppställd i strofer om tre verser, där varje vers innehåller två eller tre ord. Den osar energi och rentav kräver att få skanderas eller närmast utropas: Immigrera Ödeslott Annullera vithetsbrott Stryp barntillskott och brottet kommer lite längre ner på samma sida: Tangera trams fabrikat Utmana ödet Frökna till dig, Direktören! Många av bidragen innehåller särskrivningar och flera av poeterna skriver på ett ungt sätt, men Joar Jonassons diktning tar det till en högre nivå, som i "TV" på sidan 115: kanske, men, jag tror på den där rapportens kärring, hon i ngt stort vinrött skynke, elisabeth något heter hon, en nyhetskärring skall det visst vara.. jaha dans och news..är det så det skall vara nu på TV ?? Här finns också mänskliga relationer och eftertänksamhet, som i Katarina Eldsjös "Bara en stund" på sidan 6: Eller den tid det tar att släppa alla vapnen alla tillika den fäktande garden. Joakim Rickardsson har med 16 dikter av prosalyrisk karaktär. Jag hittar flera verser och strofer som jag stryker under, ibland gör ett hjärta bredvid. Ett sådant ställe är första strofen i tiden är lång som finns på sidan 35: Jag har vandrat länge nu. På det sätt jag för undan grangrenarna kan jag tro att det är något jag söker. Att något liksom är på andra sidan, som om varje kroppsrörelse är en rit, en avläggning, av mig själv. Även Alicja Lappalainen bjuder på fina bilder och berättelser. Här är första strofen ur "Brevet": Min kära dotter, efter alla dessa år svarar jag på dina oskrivna brev. Vi mår bra trots den hårda polska vintern. I brist på mat och ved på gården, odlar vi astrar, geranium och samlar på försvunna sommarskatter. Din far tog hand om en skällande tupp, som ingen ville ha och jag om en hund som galer. Alltså, min kära dotter, vi försöker leva i dig efter döden som vanligt. (sidan 93) Det finns guldkorn som glimmar till här och där, men överlag känns boken spretig och obalanserad. Några dikter slår an en känsla, en ton, men i flådda sinnens värld lämnar mig tyvärr inte med mer än så: läsningen slutar i och med den sista sidan.


 


D.N Kultur i dag rör sig bort från den komprometterade vetenskapliga traditionen, skrev Nina Björk i en artikel här på sidan (DN 7/4). En rad författare närmar sig nu de andra, oförnuftets och marginalernas varelser: "barnet, kvinnan, djuret, vilden, galningen". Tesen tycks bekräftas av den litterära kalendern Halifax X, 1996. Dess tema är "dåren". Omslagets jättelika X - som betecknar nr 10 - suggererar ett Arkiv X med redaktörerna Rolf Aggestam och Katarina Frostenson som ett strävsamt deckarpar på spaning efter paranormala aktiviteter. Efter detta nummer upphör dock alla spaningar. Halifax läggs ner. I mina Halifaxar i hyllan finner jag massor med högkvalitativt material. Men kalendergenren har inte alltid varit enkel. Tillhörig både böcker och periodika har Halifax ibland haft problem med att definiera tempo och tajmning. Dårtemat utvecklas på bred front: etnografiskt, religiöst, litterärt. Man kan ta del av libretton till operan "Tokfursten", läsa om "schmok" och "schlimazl" i judisk litteratur, om heliga och oheliga dårar förr och nu. Bara inför ett bidrag blir jag betänksam: Håkan Sandells minnen av den danske poeten Michael Strunge. Det blir en hagiografi där Strunges djupt tragiska öde fås att fosforiscera romantiskt. Flickvänner blir då både musor och delfiner och genialitetens myter vidarebefordras distanslöst ("Det sägs att blodet låg som en krans ikring hjässan och vid den krossade sidan"). Vid sidan av huvudämnet läser jag utmärkta dikter av Jörgen Gassilewski, Björner Torsson och debutanten Alicja Sztykiel-Lappalainen. "Den negativa teologin" hos poeten R S Thomas aktualiseras, och Eva Adolfsson rör sig spänstigt över Island. Och vad dårskap och klokhet beträffar - lyssna gärna till gamle Kabir från 1400-talets Indien när han säger: "Du fatta inte vitsen, dumskalle, den var för enkel." OLE HESSLER



Blev medlem mars 2015

Har skrivit 1 268 kommentarer.
Har fått 2 899 applåder.

Bokmärken

Dimridå
osäkerhet
så som tanter gör
jag erkänner
Är du där?

Se alla