Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Hur kan ORELIGIÖSA, OKRISTNA människor vara VÄLMÅENDE???





Jag känner många oreligiösa personer, som lever goda liv, inte

problemfria, men ändå i botten harmoniska... och jag undrar

över alla dessa olyckskorpar, en är Larz Gustafsson, de som

skriker: de som inte erkänner t ex Kristus som sin frälsare

kommer att brinna i helvetet!

Om alla dessa goda människor kommer att komma till helvetet

till slut, hur kan de då må så pass bra i detta livet?




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Johan Bergstjärna VIP
Läst 545 gånger och applåderad av 9 personer
Publicerad 2012-08-29 22:04



Bookmark and Share


  Magica VIP
Gud, om denne finns, gör ingen skillnad på om man är troende eller inte. Det är handlingarna som avgör.
Jesus, (som då antogs vara Guds son), blev ju inte så snällt behandlad direkt! Att göra så som man gjorde mot en man som ansågs vara så god och att vissa hyllar detta än idag är ganska sorgligt...
Obehagligt att vissa personer dömer andra utifrån vilken tro eller "brist" på tro man har.
Du skakar om i din text! Den är bra på det sätt att den defacto belyser just hur det kan se ut än idag och det är viktigt för att vi skall ha en möjlighet att få dessa personer att sluta att döma hur andra är med en grund utifrån om man är religiös eller ej!

2012-09-02

  marie-helene
Det står ju i bibeln vid domen om att det fanns dem som blev frikända..Dem blev förvånade,dem hade säkert inte varit med i någon kyrka eller ens kallat sig kristna men Jesus hade varit nära dem för att dem kanske omedvetet tytt sig och lyssnat till hans tankar...Det man gör för en av dessa minsta säger Jesus det har du gjort för mig..Att visa barmhärtighet och godhet är viktigare än att vara med i en församling...Sen fanns det andra som blev dömda och dem trodde dem hade en plats nära Jesus för dem ansåg sig så andliga men Jesus släppte inte in dem..Varför? Dem strävade inte efter nåden och kärleken som vi alla behöver och som vi inte klarar oss utan..
2012-09-01

    Katta70 VIP
Jag har brottats med den frågan som barn och in i ungdomen.
Här ser jag på pränt "ordagrant" min fråga och känsla.

Skulle min fine morfar, en av de goda människorna inifrån och ut, i medkänsla och handling åka rakt ned i helvetet, bara för att han inte var en laestadian, likt alla andra i byn? Jag har alltid känt att det finns ett djupgående tankefel hos varje religiös inriktning, som säger sig veta vilka som får åka till Gud och vilka som måste brinna i helvetet. Det fungerar inte så. Sådant kan vi människor inte veta och det är därför djupt omoraliskt och oetiskt att hota och döma sina medmänniskor på så hemska sätt!!
2012-08-31

  Siggesdotter
Och de som lever som svin men erkänner Kristus - vart hamnar de? Skulle Gud var en som dömer efter vad du tänker? Det stämmer inte med Bibelns budskap! Det är vad du gör, som räknas! Men det har många i frikyrkorna glömt i sin iver att tro och tänka RÄTT!
2012-08-31

  Anders Nordlander VIP
Tro eller inte tro, spelar ingen roll som jag ser det. Det viktiga är att man försöker vara en god människa. Ingen är felfri. Du ska dock akta dig för att nämna en persons namn i en text, ett råd bara från en kompis (hoppas jag du tycker jag är)
2012-08-30

  Elwania
Helvetet skapas dagligen i våra tankar
då vi håller fokus på självkritik eller andra förnekelser.
jag satt på youtube och kollade igår , syrran skickade in en länk ,om hur vi mänskligheten påverkar jordens elektromagnetiska fält påverkas av mänsklighetens öppenhet i hjärtat, menas att vara i ett "ja" till sig själv och omvärlden. Sen finns det ju fortfarande behov hos folk att personifierar Gud eller djävulen,läste på poeter.se någon som skrev----
GUD ´s åsikt i frågan?
Den finns; jag skall tolka lite senare---- Kyrkan går ju ut med denna förenklade syn på Gud och präster tror sig kunna tolka Guds åsikter.
Men det är ju upp till var och en vad dom vill tro på. Men år 2012 har kyrkan eller prästernas ingen makt över oss, och det tro jag personligen är är ett stort steg i mänsklighetens väg till ett allomfattande gudsmedvetande

2012-08-30

  Annie b'larsson VIP
Hur kan man säga sig vara en troende kristen och samtidigt bära sig åt som ett svin? Hur kan man förneka och kränka alla dem som inte tror som dessa självutnämnda vi-som-är-troende-på-riktigt stollar. Det absolut sista Jesus skulle göra. Ingen har patent på sanningen. Jag är så fruktansvärt trött på dessa självgoda personer som sårar andra med sin religion.
2012-08-29

  aol
ja larrz är negativ, det finns ingen jävul bara egna inbillade skuggor, däremot en gud i alltet, ja du läste mina tankar om själen i min dikt,
en tanke blir ju ond om man gör den till det,
2012-08-29

  Nephre


Som ateist kan jag inte annat än att fnissa och nicka. Precis som om moral och lycka skulle komma från bibeln...

Det är lustigt hur många kristna hotar med helvetet för att man inte tror på deras sagofigurer. Det känns ungefär lika relevant som om de skulle hota med att Kalle Anka ska komma och spöa upp en om man inte tillber Joakim Von Anka ;)
2012-08-29
  > Nästa text
< Föregående

Johan Bergstjärna
Johan Bergstjärna VIP