Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Business


Fartyget Flaminia på Affärsresa ”gift” i hamn.del:I

 

 http://romaniateiubesc.stirileprotv.ro/emisiuni/2013/vasul-flamina-cum-s-ar-putea-transforma-romania-in-groapa-de-gunoi-a-europei-partea-iii.html

 

I. Flaminia fartyg med en enorm potential giftig och onaturliga väl bevarad hemlighet

Våra tjänstemän har bett ägarna att förankra i Constanta, nära stan, nära säden kaj.

Detta är historien om skeppet Flaminia, som lämnade USA. Någonstans i mitten av Atlanten, var ombord på en viskning.

Dussintals containrar fyllda med kemikalier som brann i lastrummet, och resultatet är ett giftigt slam som kommer att hantera rumänska företag i vårt land.

Myndigheterna se till att den Flaminia inte kommit någon fara. Men det finns inga allmänna studier och öppna förfaranden för att stödja sina påståenden.

Flamina fartyg - fartyg med en enorm potential giftig och onaturliga väl bevarad hemlighet

Kvalificerad internationell press och bulletiner giftiga havet som en flytande bomb efter det togs emot i någon hamn i Europa, Flaminia det tyska fartyget hämta sitt farliga avfall i hamnen i Constanta, i ett hörn kaj.

Mer än 10 månader Flaminia fartyget promenader genom internationella vatten. Slutligen, i maj 2013, fördes till vårt land. Och det var stor tvekan, slutligen, men myndigheterna har gett tillstånd och sedan släpade Dana 38 från Constanta hamn.

 

Om rädslor och tvivel beträffande detta fartyg?

 

Från hakar myndigheter, lögner och brist på insyn ägare som var tvungen att ge garantier för rumänska medborgare att deras land har blivit Europas soptipp.

 

Flaminiei kontroversiell historia började förra sommaren i juli

 

MSC Flaminia skepp lastat med 2875 containrar kvar i ett lopp i Charleston Harbor, på den östra kusten av USA på väg till Antwerpen, Europa.

 

Behållarna hade olika varor: från bilar till konsumtionsvaror. 150 containrar lastades med kemiska ämnen som är avsedda.

 

I 14 juli 2012, i mitten av Atlanten, ägde skeppet platsen några explosioner och fartyget center brann.

 

Desperate SOS mästare platser har förblivit obesvarade. Tre räddningsbåtar kom och besättningen övergav skeppet. Men inte utan incidenter. En av dess medlemmar försvann och flera sårades.

 

Två medlemmar av räddningspersonalen kom att stoppa branden dog.

 

Race förbannelse Flaminiei var bara början. För flera veckor port behållare synes drift promenerade genom Atlanten.

Inget land i regionen inte vill tillåta fartyg att komma in territorialvatten. Har blivit ombedd av Storbritannien, Frankrike, Spanien, Belgien, Portugal, Holland och Tyskland.

Trots att branden var under kontroll, ingen ville riskera. Varför? Just på grund av lasten som har visat sig vara farligare än angivet.

Professor Rodica Stanescu är specialist i miljöpåverkan av organiska föreningar.

Jag har en lista som publiceras på annat sätt, de ämnen och typer av ämnen som fanns i behållarna. De flesta ämnen är ekologiska farorna allt, skulle jag säga, och mängderna är variabel. Det finns många brännbara ämnen även frätande kemikalier, föreningar som kan orsaka miljöeffekter även cancerframkallande ämnen, säger Rodica Stanescu.

Det var några som anklagade ägaren sa inte alla ämnen ombord för att undvika betalning av avgifter.

På fartyget fanns massor av ämnen som klassificeras på den internationella listan över farliga ämnen, International Maritima Dangerous Goods.

Ingen ville " flytande giftigt bomb

Det finns också några stora mängder klorerade bifenylföreningar som är carcinogener som ackumuleras i levande organismer, särskilt farlig. De blysalterna är farlig ett brett utbud, men var och en i sig är en farlig, säger professorn.

Långa diskussioner och förhandlingar hölls mellan europeiska stater och, slutligen, i september 2012 den tyska staten under vars flagg fartyget var, var jag tvungen att flytta för att tillåta dess territorialvatten. På ett villkor: att fartyget sättas under ledning av den tyska ledningscentral för nödsituationer: Havariekommando

Tyskland ville inte riskera hälsan och säkerheten för medborgarna. Fartyget låg förtöjt i en industrihamn fortfarande under uppbyggnad i Nordsjön - Jade - Weser Port, Wilhelmshaven.

Här började sanering och rengöring, men försiktigt. Endast överbyggnaden, att du är i vyn.

Förutom de containrar som avlägsnades därifrån, sa ägaren att hon hade uppfyllt havsvatten används för att bekämpa elden, kvantitet som skickades till Danmark för att neutraliseras.

Om man tittar på fartyget som helhet, kan vi säga att vi har 12 personer som bor ombord, 14 ännu, två av dem från vårt företag, 12 på Smit. De har återigen från bostadsutrymmen, är skeppet intakt. framför, lagring områden 4, 5, inte 6 situationen inte ser så bra, det är en stor hög med skräp, sade Helmut Ponath, NSB, rederiet.

Det finns tre saker att rapportera: först jag hittade ombord döda människor obduktion kommer att ske snart, den andra anledningen som allt har vi en saknad person ombord, vilket innebär ett sökande efter dem och bedöma skadorna från katastrofen kommer att bli en utredning av specialister - värderingsmän, säger Hans Werner MONSEES - akutmottagning.

Hur kom det tyska flaggan fartyget att ankra i Rumänien?

Ägaren har förhandlat med flera företag i världen slutstädning av fartyget och dess reparation. Slutligen hade valt en plats Mangalia Shipyard i Kina.

Rumänska varvet valdes eftersom det är ett dotterbolag till Daewoo Korea där fartyget byggdes. En annan orsak var den korta tid det uppskattades att port behållare kommer att repareras, men eftersom varvet i Kina aldrig har varit ett alternativ på grund av de strikta regler som de kinesiska myndigheterna om miljön.

Och kostnadsaspekten inte bör ignoreras i denna ekvation.

Olycksutredning är inte över även nu, mer än ett år, så den tyska ägaren måste reparera fartygets pengar tills de når en överenskommelse med försäkringsbolaget.

Constanta har utgjorde kärnan i en så kallad kris om prefekt ledda Flaminia, Eugen Bola.

Examen i historia, och lag, nu är professionell inom sjösäkerhet och miljöfrågor.

in Mangalia, de som har fått uppdraget att reparera erkänna att de hade en hel del information som kommer till det rumänska rymdskeppet.

 

Fram till ankomsten av fartyget i Rumänien, hade vi information som vi har samlat in från pressen, i officiella uttalanden som de har gjort de tyska myndigheterna säger Pompiliu Toader, marknadschef Mangalia varvet.

 

Fartyget anlände till varvet i Mangalia, Constanta port men vid kaj 38 i lossningen av spannmål.

 

Ordförande för National Environment Agency, tidigare biträdande PSD Prahova, Michael gör, den som höll kontakten med den tyska och huvudansvarig för Acceptansen tyska fartyget att komma i Rumänien.

 

Myndigheter väga miljösäkerhet och intäkter som sanering och reparation Flaminiei kan medföra.

 

Om det i de tyska medierna har spekulerat 100 miljoner, skulle dess ankomst i Rumänien har kostat mindre än en tredjedel, eller cirka 30 miljoner.

 

Fartyget låg i hamn Constanta skratta i slutet av mars, ca 8 nautiska miles, 15 kilometer från hamninloppet.

 

Midia hamn var från början flöt det hade Flaminia att fullgöra metallskrot. Men den 17 maj trädde 2013 portcontainar de rumänska myndigheterna i Constanta tillåtelse.

 

Anledningen? Läs vatten har så mycket djup.

 

Genom att skriva in fartyget i Constanta, säd kaj?

 

Jag tror att svaret är av kommersiell natur. Jag misstänker att de som äger fartyget och de som kommer att ha förhandlat med hyresvärden att åtgärda området och jag antar att de tyckte det lägsta priset, säger Pompiliu Toader.

 

Det är en populär kaj för annan verksamhet, nämligen spannmål, har denna lösning accepterats av de rumänska myndigheterna, läser Toader.

 

Således var de rumänska myndigheterna som rekommenderade Constanta port till en kaj som ägs av ett cypriotiskt offshore.

 

Medan tyskarna och tog extra försiktighetsåtgärder för att luftrum nedläggningar i Rumänien fartyget togs i nära anslutning till storstadsområdet i Constanta;

Källa: protv.ro




Övriga genrer (Essä/Recension) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 725 gånger
Publicerad 2013-10-07 09:38



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP