Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




User avatar

Mats Henricson


75 år Male icon från Eskilstuna


Böcker

Religionernas Dekadenta Desinformation

« Poeter.se alla böcker | « Mats Henricson alla böcker | « Tillbaka till bokomslaget


  Stimulerad (provocerad ?) av en del skrivarkolleger här, men med egna, personliga (Satir !) tolkningar, HELT "utan skyddsnät", här ska religiösa personer med grava personlighetsstörningar SLUTA att läsa...


"Ur Den Heliga Skrift: Bibeln !!"

Ur Fjärde Kapitlet, Första Moseboken, ur vers 23 :"......och Lemek, Metusaels son,sade till sina hustrur : ...Se, en man jag dräper för vart sår jag får och en yngling för var blånad jag får...."
Egen tolkning: Det var värst, Tio Guds Bud gäller inte här, tydligen , vadå, liksom, "du skall icke dräpa", i Gamla Testamentet är ,tydligen, det MESTA tillåtet, flera hustrur, BIGAMI, helt OK !!!


Och GAMLA blev de också, hör bara: Ur Femte Kapitlet, Första Moseboken, vers 27: "Alltså blev Metuselas hela ålder NIOHUNDRASEXTIONIO (!!!!) ÅR ;
därefter DOG (!) han ."
Egen tolkning: ANTINGEN hade de ett helt annat sätt att beräkna ålder, VÄLDIGT KORTA ÅR, eller så var de EXTREMT GAMLA, LIKSOM !!!!!! Jag hädar väl, men tillåter mig betvivla att över 900 år skulle ha varit en vanlig livslängd för dessa "heliga män" !!!!!!


Här har ni något "pikant" att bita i, i Sjätte Kapitlet, Första Moseboken, står det i fjärde versen: " Vid den tiden,liksom ock efteråt, levde jättarna på jorden,sedan Guds söner begynte gå in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem ; detta var forntidens väldiga män som voro så namnkunniga ."
Egen tolkning: Vilka jättar ? Vikingarna ? Och hur många av oss HÄRSTAMMAR från "Guds Söner" som "fröade av sig rejält" bland "människornas döttrar" ?
DET VORE NÅ´T FÖR SLÄKTTAVLAN DET !!!!

Det här är intressant, lita på att jag återkommer med mer "Smaskigt" ur Bibeln......

M

---




Prosa av Mats Henricson
Läst 331 gånger
Publicerad 2009-04-20 22:32

* Spara bokmärke
* Kommentera text
* Privat textkritik
* Skriv ut
* Spara som PDF


Bookmark and Share


Junia VIP
Jag skulle kunna skriva mycket kring detta, men det är din dikt, och dina tankar och jag skulle kunna göra mycket för att du skall få ha rätten att uttrycka det du vill. Grundläggande rättigheter.

Kvinnan tige.. var det någon som sade något om... Jodå de finns.... både lite här och lite där *ler* (ja jag är kvinna och jag tiger inte, så jag gör det inte... jag är ett litet flitigt bi, som har gått i debatt kring ämnet tidigare... ).

För vidare info så kanske du skall ta och citera ur Nya testamentet ännu mer än gamla testamentet, för det är ju faktiskt vi kristna som antagligen har "provocerat" dig, inte judar. Antagligen är jag en av dem, eller kanske rent av den. (Även om vi står för att hela bibeln är Guds Ord och sann, men Nya testementet (det nya förbundet) är aningen annorlunda, för där är en hel del fullbordat. Inga blodsoffer behöver någonsin göras efter det offer som det påstås att Jesus gjorde.
2009-04-20

  JeSö
Hm.. Väldigt intressant ämne de här...Många präster, har jag hört, väljer att tolka bibeln ordagrant, vad gäller t.ex samkönade äktenskap, men hur många av dem väljer att säga att kvinnan ska tiga i församlingen?
2009-04-20

  ej medlem längre
Bibeln är nog den mest motsägelsefulla bok som någonsin har funnits, och någonsin kommer att finnas.
2009-04-20

Larz Gustafsson VIP
Vilket är ditt syfte?

Bibeln är en frälsningsbok.
Grundbudskapet som löper som en röd tråd genom Bibeln är Guds kärlek till oss, som får sitt mest konkreta och blodiga uttryck i korsdöden, där Gud blivit människa och lider syndens straff i ditt och mitt ställe.
På grund av detta kan vi som vill genom tron bli räddade, frälsta, Guds barn.
2009-04-20





  < Nästa text
< Föregående