Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
JESUS: "Jag är världens ljus" "När ljuset hade kommit till världen älskade människorna ändå mörkret mer än ljuset, för deras gärningar var onda. Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer inte till ljuset.."


JESUS fick vin blandat med galla

när Han töstade

på korset:


idag spyr man galla

över Honom och Hans

anhängare, Hans lärjungar.




Fri vers av Sven-Erik Sköld
Läst 311 gånger
Publicerad 2010-03-23 10:28



Bookmark and Share


    Sven-Erik Sköld
JESUS: "Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han låta världen få veta sanningen i fråga om synd, rättfärdighet och dom"

"Hade jag inte kommit och talat till dem, så skulle de inte haft synd; men nu har de ingen ursäkt för sin synd. Den som hatar mig, han hatar också min Fader"

--

Det kan inte vara så e-poeten, att Ni i Sitt sammanhang anpassat budskapet till att bara innehålla sådant som människor accepterar att höra; så är det i vart fall på de flesta håll bland vårt lands kristenhet i dag.

Till sin andlige son, Timoteus, skriver Paulus: "Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus, inför honom, som skall döma levande och döda, jag uppmanar dig vid hans tillkommelse och hans rike:

predika ordet, träd upp i tid och otid, bestraffa, tillrättavisa, förmana med allt tålamod och med undervisning i alla stycken.

Ty den tid kommer, då de inte skall fördra den sunda läran, utan efter sina egna begärelser skall samla åt sig lärare hoptals, alltefter som det kliar dem i öronen, en tid så de skall vända sina öron från sanningen och i stället vända sig till fabler"
2010-03-24

  e-poeten
Bara en undring Sven-Erik.
Om Jesus inte hade dött. Hur hade kristendomen sett ut då?
Om alla människor är så hatiska, hur kan budskapet leva vidare?
Jag vet att många människor som lever i sekter i vårt land känner sig utanför. Men det utanförskapet har ingenting med Jesus, Gud, Den helige anden eller bibeln att göra. Det utanförskapet är själv valt från deras sida, eftersom de inte accepterar någon annan tolkning än sin egen som rätt.
Vad tillhör du för grupp? Du kanske inte vågar svara på detta men många är nog nyfikna!
2010-03-23

  e-poeten
Vi lever nog i olika världar Sven-Erik. Det respekterar jag. Jag tycker bara synd om dig, för att alla i din omgivning är så fruktansvärt konstiga, hatiska och okunniga. Det måste vara jobbigt att bo och leva på en sådan plats. Jag blir onekligen mycket nyfiken på var du bor, men det har inte jag med att göra.
Jag kanske tillhör de lyckliga som tillbringar min tid på ett ställe där både kyrkan och budskapet bemöts med respekt i samhället och av samhället och av de som bor i samhället.
Sköt om dig
2010-03-23

    Sven-Erik Sköld
e-poeten, vad är rätt sätt i Din verklighet? De flesta, för att inte säga alla, av Jesu apostlar måste då ha framburit Guds Ord på fel sätt, eftersom de blev martyrer för sin tro; inkl JESUS som inte heller behagade människorna.

Är det inte snarare så, att kristenheten i vårt land har anpassat Guds Ord, allt efter som det kliar människorna i öronen att höra det. Grundbudskapet är ungefär att Gud är snäll och Jesus är ännu snällare, och det revolterar inte många mot att höra.

Men berätta vad JESUS själv undervisade, att det finns en himmel och ett helvete, två evighetsbostäder, och hur man kommer till det ena eller till det andra: att vi väljer här i tiden. Mvh
2010-03-23

  e-poeten
Sven-Erik
Kom ut i verkligheten. Det är väldigt få som spyr galla över Jesus! De flesta spyr galla över de som framför budskapet på ett fel sätt.
Det är teologin som orsakar splittringen. Inte Guds tron! Tänk på detta!
Sköt om dig Sven-Erik!
2010-03-23

    Sven-Erik Sköld
Nej, papillon, det är ingen gråtvals, utan bara ett mötesreferat, hur verkligheten de facto ser ut.

Och den är f.ö. heller inget att gråta över, vad gäller lärjungens situation, större är då anledningen att gråta över den ohörsamma, som förkastar Jesu försoningsverk på Golgata, sig själv till fördärv. "De aktade inte sig själva värdiga att vinna det eviga livet", står det i Bibeln ang den typen av förkastelse. Mvh
2010-03-23

  Lavinia Röd
Du ær som en levande studie i sjælvførnekelse Sven-Erik. Så sjælvgod och førnumstig att du næstan spricker. Men, tack før alla skratt!
2010-03-23

    papillon
Först var det morötterna
Sedan var det piskan
och nu är det dags för stora gråtvalsen......

jag är rädd för att på den här sajten kommer du att finna jordmånen karg för ditt förgiftade utsäde
2010-03-23
  > Nästa text
< Föregående

Sven-Erik Sköld