Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

"Vill du ha en jordnöt?" - om ett möte med Per Oscarsson

 

Det var en magisk afton på Göteborgs Stadsteater.

Den fulltaliga publiken i salongen framför den Stora Scenen sorlade förväntansfullt som vanligt, men det fanns en alldeles särskild spänning i luften denna kväll.

Bakom scenen vandrade en mycket nervös skådespelare av och an i väntan på sin första entré.

Inte för att han tvivlade på om rollen satt där den skulle; han hade redan tidigare gjort den på samma scen och på ett sätt som höjts till skyarna av såväl publik som teateranmälare.

Men han gruvade sig inför publikens reaktion inför hans entré just denna kväll. Hans första föreställning efter den uppmärksammade fotvandringen till Paris, ett brott mot teaterns heliga tradition att ”the show must go on” som stötts och blötts i svenska och utländska medier under lång tid.

”Om ni älskar mig, sök mig icke” var det känslosamma men kortfattade budskap han lämnade teatern med

Som tonåring såg jag William Shakespeares drama ”Hamlet” flera gånger på Stadsteatern i Göteborg. Jag var elev vid Pickwickklubens Teaterskola och i mån av tillgång fick skolans elever köpa överblivna biljetter på teaterns andra rad för en symbolisk tjugofemöring.

Men nu råkade Hamlet, i regi av Bengt Ekerot och med Per Oscarsson i titelrollen, ha premiär den 9 september 1953, på min födelsedag. Så jag hade fått en biljett på första parkett i födelsedagspresent, jag tror det var av min syster och hennes pojkvän. Han hette Sven Wollter och medverkade i samma legendariska föreställning.

Den gjorde ett så djupt intryck på mig att jag efteråt virrade ut i septembernatten, övertygad om att aldrig någonsin åter få uppleva någonting så förlösande, så genomgripande.

Jag minns att tårarna strömmade ner över mina tonårsfinniga kinder när jag vandrade fram och åter i Allén och gång på gång återupplevde bilder, ljus, ljud, tonfall och medspelarnas reaktioner samt hur kärleken till denne man växte och fördjupades och gjorde honom till mitt unga livs första teateridol.

Hur många gånger jag sedan såg samma föreställning från andra raden vet jag inte. Men det var där uppe jag satt den minnesvärda kväll då Per Oscarsson skulle återkomma i rollen efter det famösa avbrottet.

Vi som älskade honom förstod.

Vi kände ingen kritik.

Vi var bara glada över att han var tillbaka på teatern.

Dessutom hade vi, under hans frånvaro, haft möjlighet att se samma föreställning men då med regissören, Bengt Ekerot, i huvudrollen. Jag minns hur vi Pickwickelever satt på ett litet kafé på Teatergatan (!) och diskuterade de olika tolkningarna, deras likheter och skillnader, och enades om att Per Oscarssons vandring hade givit oss den sällsamma möjligheten att se två olika geniala tolkningar av samma roll.

När Hamlet nu, vid nypremiären med Per Oscarsson tillbaka i sin glansroll, skymtade i scenens skugglagda bakgrund och tog ett par trevande steg framåt, tog någon i salongen upp en applåd som blixtsnabbt spredd sig i den fullsatta lokalen.

Inom några sekunder var hela publiken på fötter och att kärleken till den gudabenådade konstnären hade besegrat alla eventuella kritiska synpunkter på det som hänt tidigare låg som en extra stjärnhimmel över föreställningens fortsättning och slut.

Jag var där.

Jag glömmer det aldrig.

Bara en kort tid senare fick jag chansen att komma Idolen lite närmar inpå livet. Jag hade fått möjligheten att provläsa för en större roll i pjäsen ”I Södern” av den franskfödde dramatikern Julien Green. I den hade Per Oscarsson en av de ledande rollerna och för mig var det närmast otroligt att, under några veckor, få repetera tillsammans med honom och flera andra av teaterns mest framstående aktörer. Förhållandet mellan de olika rollerna i pjäsen föreföll mig något förbryllande, men regissören verkade ändå nöjd med mina insatser.

I en paus i repetitionerna kom Per Oscarsson släntrande bort till mig med en påse i handen. Han satte sig ner bredvid mig, räckte fram påsen, och sa:

”Vill du ha en jordnöt?”

Jag hade talat med honom tidigare, han hade bland annat presenterat sig och frågat efter mitt namn under kollationeringen, det tillfälle då alla skådespelarna samlas för att, för första gången tillsammans, gå igenom den nya pjäsen.

Flera av de andra aktörerna kände jag också sedan tidigare, ett par av dem var dessutom mina lärare i teaterskolan. Men Per Oscarsson kändes på något märkligt vis närmare med sina små personligt vänliga kommentarer när våra vägar korsades.

Nu satt vi där intill varandra och tuggade på jordnötter.

Efter en stunds tystnad sa Per: ”Om du inte har någonting emot det skulle jag gärna vilja berätta lite om hur jag ser på den här pjäsen och på dess olika rollfigurer”.

Herregud, jag var sexton år och han min stora idol! ”Har någonting emot!” Hur skulle jag kunna ha någonting emot?!

Med låg röst berättade han sedan under närmare tjugo minuter om vad pjäsen egentligen handlade om. Innehållet i jordnötspåsen sjönk medan han pekade på de andra skådespelarna och förklarade att Curt Masreliez roll hade den uppgiften, Gerd Hagmans den, Ludde Gentzels den och avslutade med hans egen roll, så som han såg den.

Jag lade märke till att regissören Kurt-Olof Sundström avbröt ett försök att fortsätta repetitionen för att Per skulle få fortsätta tala och när han slutligen reste sig upp hade han också förklarat den viktiga uppgift min egen rollfigur hade.

Jag kände mig som pånyttfödd!

Aha!

Så förhöll det sig alltså!

Det förklarar ju, varför jag säger så, och det förklarar ju sammanhangen som jag letat så efter.

Så klappade han mig på huvudet, tussade ihop den skalfyllda jordnötpåsen och sa, obesvärat, med högre stämma:

”Ja, skall vi fortsätta då?!”

 

För min del blev fortsättningen bara alltför kort. Under pausen hade Karin Kavli, teaterns chef, beslutat sig att följa repetitionen. Jag hade inte fått leverera många repliker innan hon avbröt aktiviteterna genom att säga:

”Nämen, det här går ju inte! Han är ju på tok för gammal! Vi måste ha någon som framstår som mycket yngre i den rollen!”

Det var första gången i mitt liv jag hindrades av att vara för gammal för någonting. Dittills hade jag alltid varit för ung.

Jag träffade aldrig Per Oscarsson igen. Men jag upphörde aldrig att fascineras av hans konst, hans värme, hans generositet, hans humor och hans särpräglade röst som måste ha tillhört svensk teaters allra vackraste.

 




Prosa av © anakreon VIP
Läst 2383 gånger och applåderad av 62 personer
Publicerad 2011-01-02 10:30

Författaren © anakreon gick bort 2015. Texterna finns kvar på poeter.se som ett minnesmärke på den avlidnes och/eller de anhörigas begäran.



Bookmark and Share


  Ingrid Trolle
Varmt och innerligt tack
för att du delar med dig
av dina möten och dina
erfarenheter och för att
du gör det så mästerligt.
2014-07-29

  Karin Jungå c/o Vemod VIP
Så otroligt fint berättat, med en stor kärlek och aktning.
2013-01-31

  Carola Zettergren
Jag hör ju också till dem som beundrar och älskar ditt sätt att berätta, och sedan älskar jag Per Oscarsson, det gör ju inte saken sämre (jag kommer aldrig riktigt att förstå att han är borta). Tack!
2012-04-09

  Gunnar Hilén VIP
gillar mycket ditt varma sätt att berätta.
2012-04-09

    tehdog
tack
2011-08-06

  Minkki VIP
Tack för ett fint porträtt!
Och ordet kollationera, som jag trodde var utrotat för evigt, skönt att se det leva!
Jag såg det fina minnesprogrammet, då jag "råkade" surfa in på SVTPlay. Din text är en fin avrundning på det.
2011-03-02

  Per Teofilusson
MKt fin och ömsint berättelse, välskrivnad på ett litet gammeldagskt vis.
2011-02-09

    ej medlem längre
Älskar Pär Oscarsson och sörjer att han nu är borta.Eller är han kanske hemma? Förlåt felstavningen,skall skärpa mig,bättra mig.
mvh Jimmy.
2011-01-27

  Göran P Rödholm
Jag såg minnesprogrammet om P O i går. Så oerhört fint att läsa det här av dig idag. Det ger en helt annan relief till vem han var. Jag förstår din stora uppskattning av honom. Hans röst, hans integritet. Fascinerande läsning! Tack!
2011-01-10

  _Mian_
Mycket välskrivet "bakom kulisserna-skildring". När man som ung möter en äldre som visar en full respekt sätter prägel. Om fler hade samma förhållningssätt till ungdomar tror jag att de också skulle förhålla sig annorlunda än många gör i dag mot vuxna.
Världen kändes tommare när beskedet om Per Oscarsson kom.

(Din berättelse påminner mig om min farfar som när jag var 14-16 år ingående berättade om de de stora klassikerna inom litteraturen på samma sätt som han talade med vuxna.)
2011-01-09

  Blåbäret
vilket minne...väl bevarat och förmedlat här
tack för att du delar
2011-01-08

    AA VIP
Tack för din skildring av ditt möte med en stor skådespelare. Ditt minne. // AA
2011-01-08

  Måna N. Berger
Tack för denna fina minnesteckning! Vi saknar honom och minns honom med glädje över allt han gav oss.
2011-01-07

  Berit Robin Lagerholm VIP
Ett minne och ett porträtt tecknat av en stor människa med mycket fin omsorg och värme från din penna.
Givande att läsa.
2011-01-07

  lilla t
Snorpade som bokmärke, för vem ser inte upp till den mannen? Med din varma berättelse bevarar den även mitt minne. tack!
2011-01-07

    ej medlem längre
Det som skedde var djupt tragiskt , men jag tror han fick uträtta det han ville och behövde.. Måste varit ett stort möte då , men nu måste det kännas ännu större , kan jag tro !?
2011-01-06

  aol
verkligen bra skildrat om en av dom stora
2011-01-06

  Mr Lindemann VIP
Väl skildrat och berättat om mötet med en stor skådespelare som var något av en sökare
2011-01-06

    Shariq
Vilken fin text du delar med dig.

Per Oscarsson, vilken legend!
2011-01-06

  lisa"puzzle"svensson
En sådan fantastiskt varm och härlig skildring du levererar här. Från första till sista raden har du min fulla koncentration!
2011-01-05

    leelee
Vilken vacker berättelse att få ta del av. Tack!
2011-01-05

  Line W
Vilken underbar berättelse! Ditt språk och sätt att skriva tillsammans med innehållet i berättelsen gör att man bara vill läsa mer. Tack! Du är kung :)
2011-01-04

  Stefan Viljehammar
Tackar för denna berättelse.
Intressant, Per O har alltid varit en varm och mycket speciell skådis.
Tråkigt att du inte fick spela din roll men du fick dock lära för livet.
2011-01-03

  Berit Robin Lagerholm VIP
Mycket fint skildrat av en fin man och stor artist
2011-01-03

  Eva Akinvall (emca~vargkvinnan)
En sådan fin berättelse att få ta del av om denna underbara skådespelare och person
2011-01-03

  Bodil Sandberg
Tack Calle för att du delar med dig..han var onekligen speciell ..en sanslöst härlig skådis
2011-01-03

  Annie b'larsson VIP
Bokmärker, självklart!
2011-01-03

  Annie b'larsson VIP
Men här är ni ju. Jag som suttit och gråtit ensam i ett dygn. Hjärtligt tack Calle för den fantastiskt fina och roliga berättelsen om mötet med Per Oscarsson. Det var verkligen en gedigen och varm skildring av ett kärleksfullt möte med denne, en av sveriges absolut största skådespelare någonsin. Min sorg över tragedin med branden, är större än jag kan förklara. Stor sorg. Stor sorg.
2011-01-03

  Lilla My* VIP
Varmt minne att väl bevara! Tack för att vi fick ta del!
2011-01-02

  drakbruden VIP
Tack för en varm text om ett möte med en fantastisk person!
2011-01-02

  walborg
Tack för denna personliga minnesteckning av en stor offentlig person som jag känner sorg inför idag - en personlighet som aldrig kan ersättas. Varmt tack för denna fantastiska berättelse!
2011-01-02

  Carl O Andersson
Tack Calle!
2011-01-02

  Fredrik P. VIP
ett fantastiskt stycke levande
teaterhistoria som fick tragisk
aktualitet på löpsedlarna igår.
2011-01-02
  > Nästa text
< Föregående

© anakreon
© anakreon VIP