Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Kan man vara troende och samtidigt inte ett dugg bokstavstroende?

Kan man vara troende och samtidigt inte ett dugg bokstavstroende? Det går, säger jag. Det är i själv verket rätt så vanligt. Fenomenet som i sådana fall uppstår är att man får människor som talar om ”tro” och menar någonting annat än tro, och människor som talar om ”sanning” och menar någonting annat än sanning.

Jag brukade se på religion som något som var… ganska fint. Någonting där folk träffades och sa saker som i grunden betydde ”det är bra om det är bra” och ”jag gillar ljus”. Självklara attans saker, men också harmlöst och riktigt mysigt.

Varför tänkte jag så? Svaret är enkelt. Jag uppfattade inte bokstavstroende som något som hörde till ”riktig” religion. Sällan hörde jag någon säga att dom var seriösa, att dom seriöst menade att det dom sa var sant. Jag visste att det fanns sådana (stackars okunniga) människor någonstans, men knappast här, knappast i min närhet.

Nej, religionen var en typ av sagor, och jag tyckte heller inte att det var förolämpande eller missvisande att förhålla sig till det hela som om det vore sagor. Sagor är sagor, drömmar är drömmar, båda underbara, och vad skulle det vara för fel med att tända ett ljus och drömma tillsammans en liten stund?

Um.

Ja, um.

Ändå tror jag att den här inställningen är ganska vidspridd, en slags outtalad, odefinierad sanning, en tyst, betryggande visshet som grenar ut sig bland dom troende: vi är inte seriösa. Vi samlas för att drömma, och drömmar är viktiga, och drömmar är sanna. Jag tänder ett ljus och det är sant.

Det förklarar vad religiösa människor faktiskt säger när de talar om sin religion. Det förklarar hur de kan stå i TV och helt ärligt säga att religiös extremism inte alls handlar om människor som är extremt religiösa, utan att det handlar om politiska extremister som bara gör det de gör ”i religionens namn”.

Hur kan de religiösa extremisterna ha missuppfattat det hela så? Hur kommer det sig att dom där bokstavstrogna fundamentalisterna inte förstår att sagorna är sanna, visst är de det – men psykologiskt sanna. Symboliskt sanna. Sanna på ett sätt som gör att sant betyder någonting annat än sanning.




Övriga genrer (Essä/Recension) av kristinsskog
Läst 546 gånger och applåderad av 4 personer
Publicerad 2011-09-27 19:17



Bookmark and Share


  Mats Henricson
När en människas religion tar överhanden så att ALLT centreras till den Gud man vördar så menar jag att det finns en riskfaktor i detta, man glömmer då den lilla medmänniskan och ser allt i ett gigantiskt, religiöst "tomrum", allt annat blir bara obetydliga detaljer, denna fundamentalism skrämmer mig !
2011-09-28

  Lavinia Röd
Klokt formulerade tankar! Visst kan man vara troende utan att vara bokstavstroende. Jag gillar ditt resonemang om att sagor är sanna på ett symboliskt sätt. Bibeln är spännande att läsa om man använder sitt förnuft.
2011-09-27

  Peter Ferm
Gud är inte religiös. Han struntar i om vi lever efter en massa underliga regler som vi själva har hittat på. Jag tror istället att det räcker med att vi försöker att inte vara medvetet elaka mot varandra och lever efter vårt hjärta och gör det som vi är ämnade att göra.
Detta är vad jag TROR alltså. Inget annat.
2011-09-27

  Larz Gustafsson VIP
Bibeln är skriven av människor som drivits och inspirerats av Guds Ande.
Jag ser Bibeln som Guds ofelbara Ord och direkta tilltal till hela mänskligheten.
Självfallet står det inte i min makt att bevisa att så är fallet. Det måste Gud Själv få bevisa. Och Han gör det. Om vi vill och låter Honom.

Guds Ord innehåller inga motsägelser och är fullt tillräckligt för att en människa ska kunna bli fri, frälst och förvandlad. Tack vare Guds Ord är jag den jag är i dag.
2011-09-27

  Anders Nordlander VIP
Man kan diskutera detta i absurdum, men aldrig hitta en lösning. Alla som tror på Gud har någon gång mött och tagit till sig hans ord, dvs; alla är bokstavstroende i viss mån. Det viktiga är dock vad man känner i sitt hjärta, eller rättare sagt. Så är det för mig, så får vi se vad det leder. Vi ska inte kriga om detta, vi ska vara glada att vi har en tro.
2011-09-27

  Larz Gustafsson VIP
För mig är tron på Guds Ord som ofelbart självklar.
2011-09-27

  Seglaren
Riktig bokstavstro är praktiskt omöjlig. Det är bra mycket mer än avståndstagande till homosexualitet och kvinnan tige i församlingen som sann bokstavstro skulle föra med sig.
2011-09-27

  Larz Gustafsson VIP
Jag blev omvänd 1984. Då tog jag emot Jesus i mitt hjärta efter att i många år ha varit aktiv ateist, punkare och kommunist.
Något Gud Själv på ett väldigt tidigt stadium gjorde klart för mig var att Bibeln är Hans ofelbara Ord. Jag fick en längtan att studera och ta del av dess budskap, vilket jag har fortsatt med sedan dess.
För mig är det självklart att ta min Fars Ord på allvar.
Om man sedan vill kalla mig bokstavstroende och fundamentalist, så må det vara hänt.
Frågan är emellertid om inte inlägg av denna typ hör hemma på Forumet.
2011-09-27
  > Nästa text
< Föregående

kristinsskog
kristinsskog