Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

en fan ingen aning text av jag vet inte personen...

Vaknade. Gick till fönstret. Tittade ut... på andra sidan vägen går det någon i turkost vinterställ. Sträcker på mig. Går ut till "köket" tar fram vasen och fyller den med vatten. En liter varje morgon. Klär på mig och går ut. Möter en tant i turkost skidställ.
"Hej"
"God morgon"
"Är du den nya killen borta hos..."
"Japp, det är ja"
"Aha, okej"
"Jo kommer ifrån Göteborg"
"Är du på väg till jobbet?"
"Nej, den 28:e börjar jag på Timmele skolan?"
"Den 28:e?"
"Jo precis"
"Och vad ska du jo..."
"Timmele skolan"
"Var?"
"Timmele skolan."
"Aha, Timmele skolan... Vad trevligt"
"Jo absolut"
"Är du lärare?"
"Nej, ska vara en resurs. Jobba nära med eleverna kanske? Jag vet inte riktigt..."
"Aha, men går det någon buss till Timmle här ifrån jag tror inte det?"
"Jag hade ändå tänkt cykla. Jag menar jag kan ta..."
"Cykla så här års..?"
"Ja, bara det inte blir för kallt så..."
"Nå det är tufft..."
"Nja, vet inte de... direkt... Men det är kul..."
"Nåja, lycka till med jobbet. Det är jag som bor där nere förresten..."
"Aha, okej... så trevligt"
"Ja det är det verkligen... trevligt..."
"Men..."
"Ja vi lär ju ses mer då!"
"Ja det lär vi ju göra då"
"Ha det."
"Hej."
Jag går därifrån. Fan vad trevliga alla är här. Sparkar lite extra med fötterna. River upp snö med mina skor. Glider ner för backen. Här skulle man kunna åka skidor. Eller pulka. Om man var två. Och jag kunde hålla om...
Går vid sidan av vägen. Tycker bilar inte rör sig speciellt fort. Man ser dem ifrån hur långt ifrån som helst. Såg den där postlådan som jag har velat ta kort på i ett par dagar. Den var förstörd nu. Någon hade soppat undan snön.
En vanlig dag... Inget märkvärdigt alls.




Prosa (Kortnovell) av Alexander Gustafsson
Läst 252 gånger och applåderad av 6 personer
Publicerad 2016-01-20 16:49



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Alexander Gustafsson
Alexander Gustafsson