|
sann berättelse. en sex sju årsedan.
ett rent helvetejag vet inte vad klockan är? Bara att det är mörkt. Men om det är sent eller tidigt det vet jag inte? tid vilken larvig grej. Jag känner på bruken. Tom. Bara skvalpar lite retfullt ifrån botten. Men en whisky och sodavatten står bredvid och väntar på mig. Tid... sicken larvig grej. Precis som fyllan. fyllan är också larvig. Men nyktert blir alltför påfrestande. Nykterheten är också larvig. Jobb är larvigt och släkt med döden. Döden är de larvigaste som finns. Och titta på tv. Tv utan ljud. Hur larvigt som helst... visst vettu. uber larv. båtar fulla med fisk. Dödens paradis. Folk suger dödens smak ifrån fingrarna. Deras flottiga äckliga jul fingrar. Rosiga om kinden. Vilse och vimsiga av behag. löjligt larvigt jävla piss behag. Jag reste mig. Gick mot köket. Va tvungen att stanna halvägs. Hjärtat slog konstigt. Stannade och kände det en stund, sedan en jätterap och jag tassade ut till köket, kylskåpet. Tog en kall öl och hällde upp en whisky och sodavatten. "dricker min öl kall och whisky ljummen" muttrade jag. De va ett tagsedan man kysste någon. Va ett tagsedan man höll i någon. Nåja, saknar det inte direkt. Tittade på larvet på tvn... Men de fyllde mig långsamt med vrede och jag va trött... trött på vreden. Jag knäppte av. Tvn knastrade. Jag hade avrättat den och nu skrek den ut sin dödsångest. Jag log. Knäppte ölen. Drack min whisky. Tid va larvigt men larvigast av allt va döden. Jag va så varm. Svettades hemskt mycket. Satt i bara boxershortsen men de rann ifrån mig. En väldigt långsam process att se natten ge med sig och dagen gry. En väldigt tyst och lugn och ensam process. Allt är ett valv. En droppe svett lämnade luggen. Färdades ner för näsan. Kittlade nästippen och landade tungt på en vit dallrig mage. Jag log. Sakta sakta sakta drog natten bort. "inte konstigt att folk sover förbi det här" och morgonen kom. jag drack och drack och drack och drack och drack och drack och svettades och svettades och svettades... Jag svettades ut allt jag drack...
Prosa
(Kortnovell)
av
Alexander Gustafsson
Läst 539 gånger och applåderad av 3 personer Publicerad 2016-12-22 22:31 |
Nästa text
Föregående
Alexander Gustafsson |