Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Bön 29


Djävulen är den listigaste förrädaren, som vet exakt vilka knappar han ska trycka på, och vilka lögner och halvsanningar han ska manipulera oss att tro på. Gud är tvärt det omvända. Så fort vi famlar i mörker och förvirring så är han där med sin heliga ande som en utsträckt hand. Han fördömer inte utan han förlåter oss allt. Vi måste förlåta oss själva och varandra på det viset, med en glödande vilja till kärlek, sanning och försoning. Vi är alla skapta i ett perfekt ögonblick av ren kärlek, och meningen med våra liv är glädje och styrka i kärleken. Men när jag vaknade i morse så kändes det som att hela mitt medvetande, hjärta och själ var insvept i en mörk dimma. Jag ville inte gå upp, jag ville inte leva i det tillståndet. Men så började jag fokusera på positiva saker, och jag bad en tyst bön till min allra bästa vän, Gud. Svar kom på en gång, det så sköna välbekanta pirret i bröstet av ömhet och glädje, kreativitet och längtan, så började solen lysa på mig. En tung och bitande vrede uppfyller mig när jag ser på nyheterna, och jag känner att jag hatar dom där krigsherrarna, råa kapitalisterna och förtryckarna. Det sker våld varje dag på den här i mångt och mycket urballade planeten, miljöförstöring, etc, etc. Hjälper det med böner? Jag vet inte. Om många ber kanske om samma saker. Fred, rättvisa, kärlek, förlåtelse, empati och barmhärtighet. Gud gör mig till ditt instrument och verktyg, så att jag kan sprida ljus och värme, säga de rätta orden med levande laddade med din heliga ande. Ta min hand och led mig till en fredad kraftplats där jag kan finna vila och läkedom. Påminn mig om humorns heliga kraft, för jag skulle vilja skratta ut. Ett ständigt gravallvar är inte hälsosamt. Amen  




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Johan Bergstjärna VIP
Läst 126 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2019-08-20 19:02



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Johan Bergstjärna
Johan Bergstjärna VIP