Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Uppdatering om bildgranskningen på sidan



 

Uppdatering gällande granskning på poeter.se

 (Uppdatering 20-20-26: Hjälp oss gärna med granskningen! https://www.poeter.se/Las+Text?textId=2322137)

Vi har nu hunnit gå igenom väldigt många publicerade bilder på sidan och tusentals bilder är nu tillbaka som synliga igen. Granskningen sker från nu och bakåt i tiden till poeter.se start.

Nytt är att vi gjort det möjligt för medlemmar att se alla sina bilder, även bilder långt tillbaka i tiden, under tiden vi granskar dessa. Om din bild inte ännu har godkänts står det under bilden och bilden är då inte heller synlig för någon annan.

När vi hunnit godkänna din bild blir den åter synlig igen.

De bilder som inte kommer bli godkända är bilder som inte är egenskapade. Den medlem som vet med sig att den publicerat bilder som inte är egenskapade kan nu ladda hem de bilder den vill behålla.

Vi tackar för ert tålamod och hoppas oron för att gamla bilder har förvunnit nu är över. Inga bilder är borta utan somliga är bara inte synliga tills de har godkänts.

Vi arbetar även med att gå igenom nya publicerade bilder. Finner vi publicerat material som vi inte anser egenskapat kommer det avpubliceras och ett meddelande skickas till inboxen. Har du fått en bild felaktigt avpublicerad är det bara att svara på detta mejl så ser vi över det igen.

Vi ber nu om er hjälp att INTE publicera bilder eller material som inte är egenskapat utan att vi hjälps åt att följa de regler som finns på sidan!

Vi är Poeter.se - originalet!

/Redaktionen

(För dig som vill ha mer information kring anledningen till granskningen
återfinns det här https://www.poeter.se/Las+Text?textId=2309437 )





Blogg (Poeter.se) av Redaktion poeter.se VIP
Läst 1863 gånger och applåderad av 19 personer
Publicerad 2020-08-31 20:28



Bookmark and Share


  Karl-Bo Lundstedt VIP
Mina Bilder verkar Ni totalt strunta i??
Jag GÖR mina Bilder HELT SJÄLV! MER ÄN 3 ÅR HAR GÅTT??? MVH KB
2021-10-23

  Nanna X
Tack för svar!
2020-10-28

  Redaktion poeter.se VIP
Hej! Vi skulle nog säga ja det går. Som vi kan förstå det tillhör upphovsrätten fotografen under förutsättning att fotografen inte fotograferar något upphovsrättsskyddat. Undantag från upphovsrätten i detta fall är användning för privat bruk eller "vykortsundantaget" där fasta märken i vår omgivning kan ingå i en bild trots att själva märket kan vara upphovsrättskyddat i sig. Detta undantag kan gälla för offentlig konst. Det är krångligt med upphovsrätt. Även om just graffitti sällan är något som förekommer i rättsfall. Kolla gärna här för den intresserade: https://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/juristen-svarar-far-jag-fota-av.htm

2020-10-28

  Nanna X
Ännu en fråga till redaktionen: får man använda foton av graffiti? Det är ju offentlig konst och för dt mesta är det ju svårt att få tag i konstnären/konstnärerna.
2020-10-28

  Nanna X
Nu har jag gått igenom mina 1812 publicerade texter, 2009-2020, och rensat bort alla sharewarebilder. Kvar finns bara egna foton, några redigerade av mina närmaste.

2009 diskuterades inte upphovsrätt här på sidan. Jag skulle tro att det är fler poeter som liksom jag blev hänförda av uppmaningen "Mer kul till din text" och laddade ner hejvilt från nätet? I så fall rekommenderar jag att följa redaktionens instruktion i den rödmarkerade länken här ovan. Det tog ett antal timmar, men det var det värt.
2020-10-28

  Nanna X
Tack för svar! Då har jag en liten strategi för bilderna.
2020-10-21

  Redaktion poeter.se VIP
Hej NannaX!

Vi är så glada att ha dig som medlem så länge. Och hoppas vi får 10 fina år till :)

Gällande bildgranskningen så hjälper det oss naturligtvis massor och sparar tid om alla medlemmar som vet med sig att de har bilder som inte uppfyller de nya reglerna tar bort dem själva.

Gällande att kunna få använda bilder från tex. släktingar eller samarbetspartners utanför sidan kommer vi se över om det går att ha någon rutin för detta i framtiden, för vi förstår ju att det är kul. Men först måste vi få ordning på de bilder som redan är publicerade.

Tyvärr har vi inget verktyg! Vi är en liiiiten redaktion som i huvudsak jobbar på fritiden när vi inte jobbar på våra vanliga jobb. Även poeter.se redaktörer måste försörja sig :). Detta gör att vi måste titta på varje bild manuellt och göra en bedömning. Vi sållar just nu bort bilder som med självklarhet inte är egenskapade utan nedladdade direkt från nätet. Det viktigaste för oss är att bilderna inte strider mot upphovsrätten. Men utöver detta vill vi gärna att bilderna på sidan är som texterna, egenskapade. Det finns ju massor av sidor med länkat och kopierat innehåll och vi vill att poeter.se ska vara en konstnärlig sida inte ett socialt media bland andra.

Tack för frågan!
Redaktionen
2020-10-21

  Nanna X
Jag har ju varit medlem här i mer än tio år och producerat massor av texter, varav en del med bilder. Många av bilderna har jag fotat själv, men inte alla. Hjälper det på något sätt till i granskningen om man själv sorterar? Förmodar att ni använder något digitalt verktyg som granskar bilderna automatiskt - men eftersom ni själv skriver nedan att "Det är inte den som äger kameran, datorn, plattan, mobilen osv som har upphovsrätt utan den som själv skapat konstverket, bilden eller fotografiet" undrar jag ju lite över hur ni avgör? Kommer i framtiden förstås bara att använda egna foton. Tråkigt dock att inte kunna ta hjälp av min dotter och min sons fästmö, för dom är mycket bättre fotografer än jag och när de har fotat har jag skrivit deras namn under bilden. Dom är dock inte medlemmar på sidan.
2020-10-20

  Redaktion poeter.se VIP
Hej!

Så länge den är under granskning står det under bilden. Om den blir godkänd står det inget under bilden och den blir synlig för alla igen. Om den INTE blir godkänd står det "denna bild är ej godkänd" under bilden. Så en behöver inte "hålla koll" sas. Inget försvinner, utan de icke-godkända bilderna fortsätter helt enkelt att vara osynliga för andra än dig själv.
2020-10-15

  Solstrale VIP
Hur får man veta att en av ens 2000 texter har förlorat sin illustration/ bild? Får man ett meddelande eller ska man kolla alla sina 2000 texter varje dag?
2020-10-15

  Palett
Hej

Jag har ej varit inne här en tid och ser idag att mina bilder ej granskats.
Vill bara meddela att alla mina bilder är tagna av mig.
Palett
2020-10-10

  Redaktion poeter.se VIP
Hej igen!

Som du ser nedan i tidigare svar på samma fråga: Inga bilder är borta de är bara osynliga. Så fort vi hunnit granska alla kommer de bli synliga igen. De som vi väljer bort kan också bli synliga igen om det visar sig att vi förstått fel.

Gällande lånad teknik är detta inte heller något problem. Det är inte den som äger kameran, datorn, plattan, mobilen osv som har upphovsrätt utan den som själv skapat konstverket, bilden eller fotografiet.
2020-10-08

  Solstrale VIP
Hej!
För mig är det så att pga ekonomi lånar jag någon annans kamera, mobil, läsplatta för att fotografera mina konstverk ibland... Det är ändå jag som fotograferat, men med någon annans teknik, och då fotat mina alster, målningar, teckningar m.m. Det betyder inte att det är någon annans fota, eller någon annans konstverk. Problemet jag är rädd för är att pga min svaga ekonomi, där jag själv inte har råd till kamera, mobiler med högteknologiska redskap, eller en proffskamera så kommer jag att förlora mina uppdateringar här, till mina texter. Hur ska jag då nör bilderna är borta kunna ompublicerar bilden hur bra minne man än har, 2000 texter med egna konstverk till, ... ? Det känns osäkert hur jag ska få veta vad som gäller, vad som ska ske, eller vilka bilder som det blivit otydligt med. Men hur som måste jag få svar! Tack om ni skulle vilja svara på redaktionen
2020-10-08

  Redaktion poeter.se VIP
Hej!

Som sagt tidigare så kommer vi inte ta bort några bilder utan de görs osynliga tills vi hunnit granska dem. Som somliga påpekar kan det vara svårt för oss att veta ibland så det kommer också finnas möjlighet att kontakta oss om beslut vi tar som ni medlemmar tycker är fel.

Vi vill att poeter.se ska vara en sida för egenskapat material och detta är ett led i detta.

Att man fått saker publicerat på annat ställe innebär oftast inte att man gett upp sin upphovsrätt - för att detta ska ske har man skrivit på ett avtal om detta. MEN om någon annan tar ett foto av din bild behöver du be om lov för att använda det fotografiet. Men inget hindrar att du själv tar en foto av din egen bild :D
2020-10-08

  Lottie Ålhed VIP
Hoppas att egenproducerade bilder blir kvar bara . Foton,målningar o.sv.
Om man lägger upp sånt man fått publicerat i Dagens Nyheter dikt idag t.ex. med bilder tidningen lagt upp. Vad gäller då. Frågorna om upphovsrätt o.s.v. . Tack för ordet.
2020-09-24

  Solstrale VIP
Jag känner inte att granskningar görs seriöst sedan tidigare. Alla de anmälningar om stöld av text eller bild har tidigare inte lett någon vart. Ej heller har påhopp från andra medlemmar lett till det som redaktionen ordat i sina egna regler. Känner att allt jag publicerat inte heller kommer upp, eftersom tekniska strul på sidan typ stjäl min text och att den aldrig kommit tillbaks. Alla dessa anmälningar som obesvarade lett till att jag som medlem allt mindre vill dela mina egna texter bilder eller musikfiler pga av detta. Därför kan jag inte se hur redaktionen skall kunna avgöra om mina bilder, mina konstnärliga verk är mina. tror inte alls att alla mina egna konstverk kommer att få vara kvar då jag är orolig att pga bristerna ovannämnda kan de inte avgöra sådana saker. Eftersom att de bilder texter som tidigare anmälts stulna aldrig lett till någon åtgärd trots flertalet påpekanden anmälningar och kontakt med redaktionen. Kanske det hela leder till att jag som konstnär förlorar min egen upphovsrätt pga denna aktion redaktionen åtar sig när de tidigare underlåtit sig att agera, att redaktionen inte sett problemet och tidigare låtit sig styras av vissa medlemmars ovilja att anpassa sig till sidans eget regelverk. Redaktionen bör vara mer transparent och inte acceptera att tryckfrihet är det samma som förtrycksfrihet från vissa medlemmar. Känner mig mycket orolig för sidans utveckling!!! Eftersom kontakt med redaktionen inte lett till några svar eller åtgärder tidigare. Tack för ordet!
2020-09-24

  Redaktion poeter.se VIP
Annie:

Ja det stämmer. Poeter.se är en stor sida, med en liten redakion, som helt och hållet bygger på medlemmars delaktighet. I allt från att välja texter, komma med idéer, delta i aktiviteter och att anmäla saker som inte verkar följa sidans regler. Vi har alla ett ansvar för att poeter.se skall vara en sida där vi trivs. Får vi in en anmälan gör vi alltid en egen bedömning huruvida det till exempel stämmer att någon brytit mot våra gemensamma regler eller vad anmälan kan gälla.

2020-09-14

  Annie b'larsson VIP
Redaktionen
Får jag fråga en sak. Sitter ni och tar emot anmälningar från 'duktiga' medlemmar, som säger att: 'jag har minsann sett att den och den och den inte använder sina egna bilder".

Så redaktionen tycker det är snyggt att det på sajten finns folk som skvallrar på sina systrar och bröder och sedan går till er i redaktionen och berättar vad de tror. Och då kan det givetvis hända sig att de som skvallrar har fel. Använder ni er av sådana metoder!? Ni säger ju det här nere i citatet.

CITAT
Vi granskar inte bilderna för att vi inte tror på att de allra flesta har publicerat bilder som just är egenskapade. Utan för att försäkra oss om det; då det på senare tid kommit fler och fler anmälningar om motsatsen..." SLUT CITAT

Men när man själv skriver till redaktionen och anmäler folk som håller på med kvinnoförnedring (mindre nu) och är öppet fientliga mot invandrare. Då gör ni aldrig någonting åt det.
2020-09-13

  lodjuret/seglare VIP
Vilket veritabelt 'hästjobb', men säkert nödvändigt juridiskt sett, för även om någon fått i uppdrag av ett förlag att översätta en text, den ju ägs av förlaget och författaren till originalets texts existens. Trots att en som översätter text gärna vill tro att texten är deras.
2020-09-12

    ej medlem längre
som ni sa i en tidigare kommentar herr redaktion, herr 1990-tal - ni pratar om "shareware" - herregud, det var ett tag sen creative commons blev standard, men ni verkar vara helt ovetandes om det. jag har nu fått bevis på vad jag alltid har fruktat - att ni lever i någon slags tidsbubbla, och har typ fastnat vid år 1997 - eller till och med tidigare - eran övriga filosofi stinker 1950-tal. designen på den här sajten är ett skämt. ni skulle kunna spara +90% bandbredd med moderna tekniker. det är ju, i slutet av dagen, bara lite text, men eran kodning är så löjligt ineffektiv. Bilderna som visas ovanför en dikt är laddade ner i full upplösning, fast bara 10% visas, det är den största bandbreddstjuven på sajten. Så enkelt att fixa, men är ju över era förmågor. BTW, bilden som ni använde till senaste boken var ju delvis baserad på "shareware" (eller bara "lånad från google"), så ni bryter mot regler som ni själv skapat. men så är det alltid med diktaturer, dom kan skapa i princip vilka och hur många regler som helst, för dom med makten behöver aldrig följa dom. och dom som vill straffa någon - fast dom bryter mot reglerna 1000x mer, men har undantagstillstånd, "diplomatisk immunitet", är vän till dom i makten, har samma "religion" som dom - behöver bara anmäla någon för att dom bryter mot någon otydlig regel, för att dom sagt emot deras avskyvärda betende. och på det sättet försvinner alla som gör platsen till något som gjorde den rolig. och kvar är endast monstrena, och klubben för inbördes beundran. jag vet att ni älskar spam, och eran sajt skulle kunna DDOS:as hur enkelt som helst, men konstigt nog har ni inte irriterat någon cracker än. jag fick poeter.se:s ärkespammare att sluta säga "fin dikt med mening" om och om igen, på gruppen som heter nu "poesirum" på facebook, och det är jag glad för, att jag lyckats vinna över goliat i alla fall en gång i livet. om något, borde det finnas digitala fackföreningar. jag har sett många, många sajter gå ner sig, på grund av en makthungrig och inkompetent administration. medans folket - det kan vara 100 000 människor, eller ännu mer - står där handfallna, medans deras livsverk försvinner - perverteras, mer och mer, dag för dag - inför deras ögon.
2020-09-11

  Jeflea Norma, Diana. VIP
För min del jag är klart, jag laddade hem och kontrollerade två gånger på två vita nätter.
Så ni som styr och äger poeter.se kan göra exakt vad du vill, så att det överensstämmer med EU-lagstiftningen och huvudägare önska.
Vi tackar för lånet av bilder så länge det varade och hade i syfte bara med i undervisning i pedagogisk och kulturell syfte enbart på poeter.se
Som sagt en bild talar mer en tusen ord så det är normal att huvud ägare gör anspråk på sina skapelser;
2020-09-07

  Redaktion poeter.se VIP
Hej!

Vi granskar inte bilderna för att vi inte tror på att de allra flesta har publicerat bilder som just är egenskapade. Utan för att försäkra oss om det; då det på senare tid kommit fler och fler anmälningar om motsatsen utöver att denna regel om egenskapade bilder inte alltid har funnits - varför en hel del gamla bilder inte är det.

Metoden vi har använt är att ta bort alla bilder från synlighet och sedan återinför de som följer reglerna. Vi har även sett till att bilder som är under granskning syns för den som publicerat även under granskningen så att det går att tex ladda hem bilden. Detta av två skäl; det är väldigt mycket bilder och vi har små resurser så vi behöver göra arbetet så effektivt som möjligt. OCH vi vill att alla genom detta blir uppmärksammade på denna regel så vi i framtiden endast får se egenpublicerade bilder och redaktionen kan ägna sig åt roligare saker än jaga felpublicerade bilder. Som en nystart helt enkelt.

Igen, hoppas på ert tålamod och förståelse.

Vi kommer gå ut med när vi är klara och då kan varje medlem som tycker vi missat något anmäla eller höra av sig.

Allt gott! Red
2020-09-07

  Nanna X
Bra kommentar Minkki!

2020-09-05

  Minkki VIP
En enkel fråga - varför ska bilder som jag anger som eget foto, egen bild eller (c) + mitt namn granskas och inte visas för läsare?? Om ingen uppgift finns, då begriper jag det och ber om ursäkt för slarv. Men en del texter handlar faktiskt om själva bilden. Jag har fotograferat i över sextio år, haft en ambulerande foto- och dikt-utställning, varit medlem i Nordens äldsta alltjämt verksamma fotoklubb sedan 1962 - på vilka grunder kan Redaktionen bättre avgöra om en bild inte är min än jag själv?
Det var lättare att framkalla filmer och bilder på den svartvita tiden, jag är inte vidare bra på dagens bildhante-ring och att skriva namnet i bilden i stället för under den. Men bilderna är alltjämt mina. Jag förstår att ni har ett helsike med att gå igenom alla bilder på sajten, men det tidigare förslaget att lägga en bildsymbol synlig också i "Mina texter" kunde bespara er (och oss;) en hel del jobb om vi själva kunde lägga copyrightuppgiften så som ni önskar?? Tacksam för svar, lovar att sedan tiga stilla och belöna er med tålmodig väntan. Tack för hjälp genom åren! Kämpa på! :)
2020-09-05

  Annie b'larsson VIP
Hej,
Jag har frågat förut men inte fått något svar. Den jag vet sitter i redaktionen och som jag också brukar prata med när det hakar upp sig, är Daniel. Men ni är väl minst en till. Det vore väldigt trevligt om ni ville presentera er alla, åtminstone med era förnamn samt berätta gärna lite om er själva och hur det kom sig att ni började jobba som redaktionsmedlemmar. Hur gamla är ni och vad har ni för utbildning? Tack på förhand!
2020-09-05

  Flicis VIP
Jag vet att jag har bara egna bilder.. dock vet jag inte ifall de har "hamnat" någon annanstans och därmed anses vara någon annans. Till och med foton tagna från helikopter är mina och det var väl tur att jag hade kameran... jag kom på där uppe att jag är lite höjdrädd.

Å alla ritade både i dator och för hand äro mina. Till och med de som äro skapta medelst annan teknik äro mina.... även om någon skulle tro något annat.
2020-09-02

    ej medlem längre
Sänder meddelande till redaktionen. jag har noterat att några av mina bilder är under granskning. Jag har enbart egna bilder jag antingen gjort i bildredigeringsprogram eller fotograferat. vänligen ...
2020-09-02

    ej medlem längre
ni skulle behöva emaila alla medlemmar, och också skicka det här till deras poeter inbox. många läser inte nyheterna. gör det flera gånger, typ, så det går in i skallen på folk.
2020-09-02

    ej medlem längre
håller med efm. det finns många egon på sidan, som vill "piffa upp" sin text med en amatörmässig, fast "copyrightad" bild. det blir bara pannkaka av allting då.

art is originality.
2020-09-02

  Evelyn Falk Möller VIP
Jag håller med övriga kommentarer i tråden under mig. Det är ett imponerande jobb ni gör och har gjort. Jag har själv jobbat aktivt med att ta bort bilder som inte varit egna (kanske finns någon kvar, men allt ska bort).
Det jag har märkt är att texterna många gånger vinner på att vara utan bild.
Bra jobbat red!!!
2020-09-01

  SatansSon VIP
väldigt bra. nu ser jag bilderna. såna som andra gjort och sånt som jag gjort. men tänk på att. jag var noggrannare då jag var i 20årsåldern. några bilder från den tiden har lagts ut hänne.
2020-09-01

  Sparvögat VIP
Vilken förbättring att de som använt andra bilder än egenproducerade kan ladda hem dessa och inte få något verk förstört.
Och att alla ändå kan se sina bilder även om de inte blivit granskade än.
Jag är faktiskt lite imponerad!
Bra jobbat...
2020-08-31

  Kajan VIP
Det låter jättebra, och har krävt en väldigt stor arbetsinsats förstår jag. På sikt kan det säkert bli ett lyft för kreativiteten på sidan.
2020-08-31
  Redaktion poeter.se
Redaktion poeter.se VIP

Senaste nyheterna
GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET ALLA POETER!
En liten uppdatering om vår poesiantologi - Poeter 20 år!

Vi öppnar 3 rimmade paket - Rimtävling
Här nedan presenteras de vinnande bidragen i poeter.se Julrimtävling!

Julrimstävling #3 - Tredje advent