Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Ungern uttryckte sitt stöd för Rumäniens anslut i Schengen

Österrike motsatte sig! och antyder att fel personer kommer: Latino och nordamerikanska, afro. och säkerheten påverkas, när det gäller att vara ensam mästare på mattan, över Rumänien och Ungern.

 

Ungern uttryckte sitt stöd för Rumäniens anslutning

 

Österrike mittemot det! och antyder att fel personer kommer: Latins och nordamerikanska, afro. och Schengensågen påverkas, när det kommer till att vara den enda han vill ha fastnat i ett ekonomiskt dödläge är Rumänien och Ungern.

I inlägget han publicerade på Facebook skrev Szijjártó: På torsdagen röstade EU:s medlemsländer i Bryssel om att välkomna Kroatien, Rumänien och Bulgarien till Schengenområdet. Kroatien accepterades, men Rumänien och Bulgarien kan inte gå med, "även om båda skulle ha förtjänat det".

 

Men varför kunde de inte vara med? Jo, för att två medlemsländer - Österrike och Nederländerna - lade in sitt veto mot deras mottagande. Alla de andra var för. Var är nu de professionella kommentatorerna, var är de som oroar sig för EU:s enighet, var är parlamentsledamöterna som vill avskaffa beslutsfattandet med enhällighet, var är de liberala journalisterna som alltid klagar, var är byråkraterna i Bryssel, var är ministrarna av liberala regeringar?", frågade chefen för den ungerska diplomatin.

”Den liberala mainstreamen har återigen visat ett gränslöst hyckleri: om ett centraleuropeiskt land vädjar till vetot är det världens undergång, det är förstörelsen av den europeiska enheten; om västeuropéerna kräver veto så är det bra”, skrev Péter Szijjártó.

Gränskontrollerna kommer att avskaffas från och med den 1 januari 2023 på den 344 kilometer långa gränssträckan mellan Ungern och Kroatien, som ett resultat av godkännandet av Kroatiens integration i Schengenområdet för den fria rörligheten. Dessutom skulle Rumäniens anslutning underlätta gränspassage för etniska ungrare som bor i Rumänien, noterade också den ungerske tjänstemannen.

*

Transportörer är bland de företagare som har mest att förlora på avslaget av Rumäniens anslutning till Schengenområdet, beslutat av JAI-rådet, och ett stort danskt företag verksamt i vårt land har beräknat vad detta beslut innebär i dess fall, relevant för alla företag inom området.

 

DSV Road, den tredje största globala leverantören av transport- och logistiktjänster i Europa, uppskattar att Rumäniens anslutning till Schengen skulle ha inneburit en ökning av verksamheten i vårt land med i genomsnitt 20 %, en ökning "som kan vara liknande och i andra företag på marknaden, inom transportbranschen”.

 

"I samband med blockeringen av Rumäniens anslutning till Schengenområdet förlorar godstransportindustrin en rad fördelar som skulle ha återspeglats positivt på hela affärsmiljön, på många lokala företag som är beroende av import och export och implicit på den rumänska ekonomin." - säger företaget, i ett uttalande skickat till StartupCafe.ro.

 

Det danska transportföretaget tror att en eventuell anslutning av Rumänien till det europeiska området för fri rörlighet i framtiden skulle erbjuda "ett antal fördelar för den lokala transportbranschen, såsom":

 

Avskaffande av väntetid vid gränsen.

Öka transportkapaciteten och volymen av transporterat gods,

Öka antalet internationella lopp.

Lägre bränslekostnader.

Genom att gå med i Schengen kommer lastbilar att användas mer effektivt och antalet förare kommer att öka. "I Europa ökade bristen på förare med över 40 % från 2020 till 2021, enligt en studie utförd av International Road Transport Union (IRU), och med avskaffandet av gränser kommer en förbättring med upp till 10 % att bli uppnåtts."

Genom att höja gränserna kommer EU:s bilpark att bli mer flytande. "För närvarande finns det blockeringar vid gränsen också på grund av EU:s mobilitetspaketförordning, där förare måste återvända till landet med jämna mellanrum, med några veckors mellanrum."

Dessa fördelar skulle härröra från det faktum att det skulle "försvinna väntetiden för lastbilar vid gränsen, som för närvarande är mellan 24 timmar och 72 timmar, särskilt vid övergångsställena till Bulgarien (Calafat-Vidin och Giurgiu-Ruse), men och till Ungern".

 

"Med försvinnandet av gränserna och implicit de stillastående tiderna vid infarten till Rumänien kommer transittiderna för styckegodslinjerna från DSV Road-företaget till västra Europa att förkortas avsevärt. Samtidigt kommer Rumäniens inträde i Schengenområdet att öka extern och intern konkurrenskraft, optimera transportkostnaderna och öka den lokala konsumtionen” – hävdar företaget.

 

Generellt sett anser företaget att Rumäniens anslutning till Schengen också skulle ha medfört miljömässiga och ekonomiska fördelar för hela landet:

 

"Det är också viktigt att, genom avsaknaden av gränser och minskad transporttid, mängden koldioxidutsläpp kommer att minska avsevärt, vilket skyddar miljön."

Rumäniens inträde i Schengenområdet kommer att få effekten att öka extern och intern konkurrenskraft, optimera transportkostnaderna och öka den lokala konsumtionen”.

"Vi är övertygade om att ett beslut som är gynnsamt för Rumänien kommer att fattas inom en snar framtid, med tanke på att det kommer att hållas nya möten på nivå med EU-organ. Rumäniens inträde i Schengenområdet kommer att få omedelbara gynnsamma effekter på den lokala transport- och logistikmarknaden och påskynda utvecklingen av den lokala ekonomin. Det är mycket viktigt att väntetiderna vid gränsen kommer att reduceras avsevärt, vilket ger kaskadeffekter på hela den rumänska ekonomin, vilket vi alla känner, både företag och privatpersoner”, säger Sergiu Iordache, vd för DSV Road.

 

I sammanhanget listar transportföretaget "en rad negativa effekter på transportbranschen, som också märks av konsumenterna", som ett resultat av avslaget av Rumäniens kandidatur för Schengenområdet:

 

överskrider de dagliga körtider som registrerats av förare,

högre bränsleförbrukning i väntan,

förseningar i leverans av varor till kunder.




Övriga genrer (Essä/Recension) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 42 gånger
Publicerad 2022-12-09 16:04



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP