Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
(Tack på förhand till en reporter i frågan om muddring om också vi på Gotland kan förintas av ukrainska intressen? han säger ja, men inte av ryssarna utan av den trojanska hästen på internationellt vatten)


Ukraina har brutit mot sju internationella konventioner.

  Navele ucrainene de mare tonaj deja circul? nestingherite pe canalul Bâstroe. Delta e în pericol - Stirileprotv.ro

Det muddringsarbete som utförs av ukrainarna på Bâstroe-kanalen skapar spänningar mellan de rumänska och ukrainska myndigheterna.

Tjänstemän från Bukarest säger att ukrainarna inte bara tar bort alluvium, utan fördjupar kanalen, vilket äventyrar Donaudeltat Rumänien har bett Ukraina att stoppa arbetet.

Regeringen beslutade att skicka experter till Donaudeltat, och transportministeriet informerade de europeiska myndigheterna.

För andra gången på mindre än en vecka kallades myndigheterna med ansvar för flodinfrastruktur till transportministeriets högkvarter.

Efter två timmars diskussioner bakom stängda dörrar gick minister Sorin Grindeanu till regeringen för ett möte med premiärminister Ciuc?.

Enligt vissa källor från transportministeriet skulle ukrainarna ha muddrat upp till minst 6 och en halv meter på Bâstroe-kanalen, och myndigheterna i Rumänien var inte informerade om dessa fördjupningsarbeten av kanalen. Nicolae Ciuc?, Rumäniens premiärminister:

"Ett svar mottogs som specificerade att underhållsarbeten utfördes och i dag kommer Ukrainas ambassadör att vara närvarande vid utrikesministeriet, genom vilket det kommer att begäras att myndigheterna under den följande perioden få godkännande. Underhållet är för 3,5 meter, det som överstiger detta djup betyder kanalens djup. Baserat på mätningarna kommer både miljöministeriet och den andre att agera som sådana.” Ukrainas ambassadör anlände till utrikesministeriet vid lunchtid och träffade utrikesministern för strategiska frågor Iulian Fota. Några timmar senare, i ett pressmeddelande, meddelade de rumänska tjänstemännen att de bett ukrainarna att klargöra om det bara pågår underhållsarbete på Bâstroe-kanalen eller om de arbetar med en fördjupning. I det senare fallet kräver Rumänien att utgrävningarna upphör Hur reagerade Kiev Den rumänska sidan upprepade begäran om att omedelbart stoppa alla muddringsarbeten om de inte har det enda syftet att underhålla vattenvägen. Det finns ingen överenskommelse om genomförandet av sådana aktiviteter, eftersom förfarandena för miljökonsekvensbedömning för navigeringsprojekt på den ukrainska sidan pågår. Rumänska tjänstemän gick på beredskap efter att ministeriet för infrastruktur i Kiev på lördagen meddelade att för första gången sedan Ukraina blev självständigt kan fartyg resa på Bâstroe-kanalen. Och det beror på att djupet ökades från 3,9 meter till 6,5 meter och 10 meter. Emellertid hävdar Ukrainas ambassad att muddringsarbeten på den farbara havskanalen utförs årligen och är enbart i underhållssyfte. Ukraina har brutit mot sju internationella konventioner Fördjupningen av Bâstroe-kanalen är viktig för Ukraina eftersom Donau sedan krigets utbrott har blivit den huvudväg genom vilken grannstaten har kunnat exportera sin spannmål. Fram till nu, enligt konventioner och fördrag, användes Sulina-armen. Men fördjupningen av Bâstroe-kanalen skulle göra det möjligt för Ukraina att exportera varor utan hjälp av Rumänien, undvika det rumänska flodområdet och implicit betala skatter. Byggd på Ukrainas territorium, i Donaudeltat, förbinder Bâstroe Donau och Svarta havet. Även om det helt och hållet ligger i grannlandet, får Rumänien, som en strandstat, använda det för små tonnagefartyg, baserat på internationella fördrag och konventioner. Bâstroe-kanalen har dock inte status som öppen kanal, vilket betyder att den inte kan användas för kommersiella rutter. Men sedan krigets början har Rumänien tillåtit tillfälligt tillträde för turkiska, tyska eller holländska fartyg. De kom genom Bâstroe-kanalen, till hamnarna i Ukraina, varifrån de laddade förfrågningarna och återvände till havet. Enligt fördragen har endast fartyg som inte behöver ett djup större än 3,9 meter tillgång till kanalen. Dessutom, omedelbart efter lastning, återvände fartygen till havet genom Sulinakanalen, den enda kanal som accepterades av Belgardkonventionen, avsedd som en kommersiell kanal för kommersiella fartyg. Parallellt bad ukrainarna EU att införa Bâstroe-kanalen i TEN-T-nätverket, Europas främsta transportnät. Ett faktum som går emot de internationella dokumenten och konventionerna om Donaudeltat, som är ett gränsöverskridande skyddat område, hävdar experter. Så här sa EU-kommissionären för transport, Adina Valean, nyligen i Radio Romania News: "Europeiska kommissionen kan inte godkänna Ukrainas begäran att införa Chilia-armen i en europeisk sjötransportkorridor utan samtycke från det andra kustlandet".




Övriga genrer (Essä/Recension) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 73 gånger
Publicerad 2023-02-20 23:45



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP