Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Bilder från Tarot of the Divine av Yoshi Yoshitani. Utdrag ur folksagor sammanfattade av Yoshitani i boken Beneath the Moon.


Sagostund

Heitsi-Eibib var envis och handlingskraftig. Han använde sina magiska krafter för att placera djur i sina naturliga miljöer, som att lyfta fiskar från öknen och hjälpa dem tillbaka till havet. Det fanns ett monster som hette Ga-gorib, som retade människor till att skada sig själva så de dog. Många människor hade redan dött när Heitsi-Eibib fann Ga-gorib. Heitsi-Eibib föll inte för Ga-goribs knep, utan knuffade istället monstret ned i sin egen fälla.

Vasilisas onda styvmoder tvingade henne att gå till Baba Yaga för att hämta ljus. Baba Yaga sade till Vasilisa att hon kunde få ljus, om hon utförde Baba Yagas uppdrag. Uppdragen var omöjliga och grymma, men Vasilisa hade med sig en docka, sin egen inre kompass, som vägledde henne och hjälpte henne att utföra uppdragen. Baba Yaga blev skräckslagen då hon förstod att Vasalisa var välsignad, så hon sparkade ut flickan med en dödskallelykta full av glödande kol. När Vasalisa kom tillbaka hem med lyktan eldade den upp hennes hus.

Vidare till Mwindo. Han var full av lekfullhet, upptäckarglädje, karisma och entusiasm. Hans far, den onde hövdingen Shemwindo, försökte döda honom genom att stänga in honom i en tunna och kasta honom i floden. Men Mwindo överlevde, tog sig tillbaka till sin far och besegrade honom. Fadern flydde då till helvetet. Mwindo följde efter. Fadern flydde då till himlen, men Mwindo följde efter dit också. Mwindo spelade med himlens gud om att få tillbaka sin far. Han vann och tog med sin far tillbaka till jorden. Där blev Mwindo kung. På hans vänstra sida satt fadern som fånge i tystnad.

Yi Mongryong förälskade sig i och gifte sig med Chunhyang, men han behövde flytta till Seoul för att studera till att bli en Amhaeng-eosa, en av kungens hemliga inspektörer som hade i uppdrag att hitta och bestraffa korruption. Medan han var borta tog en man vid namn Pyon över hans hemtrakt. Pyon ville ha Chunhyang, men hon avvisade honom, så Pyon kastade henne i fängelse. Efter sin utbildning kom Yi Mongryong tillbaka till sitt hem, bara för att finna det förstört av Pyons girighet. Yi Mongryong använde det han lärt sig för att i hemlighet samla information om Pyon och alla hans brott. Till slut kunde han ställa Pyon till svars och få honom avsatt. Yi Mongryong återförenades i lyckligt äktenskap med sin fru. Rättvisan hade segrat.

När häxan upptäckte att prinsen hade besökt Rapunzel i hennes torn så bannlyste hon flickan till vildmarken. Nästa gång prinsen kom tillbaka till tornet kastade häxan ut honom så att han föll i törnesnåren runtom och blev blind. Han sökte sedan i flera år efter Rapunzel, tills han en dag hörde hennes sång. Han följde rösten till deras ljuva återförening. Rapunzel grät över prinsens blinda ögon, och han återfick synen. Men kortet är uppochned. Rapunzel vill inte acceptera fakta: hon kan gråta hur mycket som helst, men hennes tårar kommer aldrig att bota prinsens blindhet.

Gilgamesh trodde att han var ensam i sitt slag, tills han träffade Enkidu. De var själsfränder. Men Enkidu dog, och Gilgamesh blev rädd för sin egen dödlighet. Han gav sig ut på en resa för att bli odödlig. Han genomgick många svåra prövningar, men han kunde inte ta sig igenom dem utan Enkidu. Gilgamesh mognade av detta. Han återvände hem och accepterade sin egen dödlighet. Men också detta kort är uppochned: Gilgamesh kan inte acceptera att han är en vanlig man som alla andra, han fortsätter att jaga efter odödlighet och han utvecklas inte.

Tranhustrun sliter i hemlighet fjädrar ur sin egen fjäderdräkt för att väva silke som ska rädda hennes och hennes mans tillvaro tillsammans. Samtidigt som hon stöter in svärd i sin egen kropp, svävar svärdskungen ovanför henne och stöter också han in sitt svärd i henne. Svärdskungen står för intellektet i sin yttersta form, han står för logik, auktoritet, lojalitet och disciplin. Han är en principfast, grym tyrann i vackra fjädrar.

Det finns två vägar härifrån. Framåt ligger Törnrosa. Hon upphör all framåtrörelse för att undgå katastrof. Uppåt, genom svärdskungen, bakåt, ligger Rhpisunt och den goda fen, uppochned. Rhpisunt blev arg och klagade högt då hon råkade trampa i björnskit. Detta retade björnarna i skogen till vansinne. En skvatt galen björn bestämde sig för att bestraffa Rhpisunt oproportionerligt mycket för hennes hädelse. Han förvandlade sig till människa och lurade henne att förälska sig i honom. Han lurade henne bort från sin familj, hem till honom. Hon fick två barn med honom ute i skogen. Men hennes bröder undrade var hon var. De letade upp henne och dödade björnen. Rhpisunt återvände förkrossad till människornas värld. När kortet är rättvänt står det för balans, att leva i harmoni mellan den verkliga världen och fantasin. Uppochned står det för att försvinna in i fantasin tillsammans med den hämndlystna björnen.

Bredvid finns den goda fen, som ska vara gudmodern som hjälper till på vägen till framgång. Men uppochner blir hon en gasljusande manipulatör som aktivt förhindrar framåtrörelse. Hon leder Rhpisunt tillbaka till början för att återupprepa cykeln med Heitsi-Eibib & Ga-gorib, Vasilisa & Baba Yaga.

Välj: Att leva med suddiga gränser runt verkligheten tillsammans med en hämndlysten manipulatör, eller att stoppa all rörelse och vänta ut bättre tider.

Ibland är dvala den bästa lösningen på en olöslig situation.




Prosa (Fabel/Saga) av Rhpisunt
Läst 58 gånger
Publicerad 2024-01-13 12:47



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Rhpisunt

Senast publicerade
Sagostund
* Se alla