Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Att sitta i Fisken


Det Svenska skalskyddet bygger främst på Flygvapnets incidentberedskap eller incidentjakt som det också kallas. Systemet bygger på att dygnet runt alla dagar året runt står Svenska stridsplan startklara för att möta okända företag som närmar sig.

Starttiden var 120 sekunder från startorder till att flygplanet skulle vara i luften. Vi flög alltid rote. 2 flygplan som lyfte parallellt och fick styrinstruktioner mot företaget som skulle identifieras. Oftast var det Civila flygplan eller Nato flygplan som ibland av misstag men också ibland avsiktligt tagit en liten genväg över Svenskt luftrum.

Jag flög 100 tals dylika uppdrag och alltid med en obehagskänsla i magen. Ingen visste till 100 % vad som väntade. Många gånger var det Sovjetiska bomb och attackflygplan på övning eller som medvetet ville syna den Svenska beredskapen.

En JA37 Viggen som startar med full efterbrännkammare (ebk) är en imponerade
uppenbarelse både visuellt och ljudmässigt. Man kan lätt föreställa sig att piloten är är en självsäker personlighet som inte räds eller känner några som helst obehag.

Så var det inte.

Så är det sannolikt inte för de som idag flyger dessa uppdrag.

Jag kom ofta på mig själv i dessa situationer att tyst för mig själv nynnades på min favorit psalm 256

"Var inte rädd det finns ett hemligt tecken
Ett namn som skyddar dig nu när du går
Din ensamhet har stränder in mot ljuset
Var inte rädd i sanden finns det spår"

Nynnadet avbröts ofta av stridsledningen STRIL's instruktioner om hur hur vi skulle flyga.
"Peter röd " bibehåll, höjd kurs 3-5-0 bibehållen fart okänd företag avstånd 220 km. Omgruppera till Stridsformation vid passage sväng 180 grader och identifiera"

Pulsen ökar automatiskt. Finns inte tid att tänka.
Obehagligast var De TU95 "bear" flygplan som startade från Kaliningrad med västlig kurs.

Kända atomvapenbärare med hög kapacitet.

”Han älskar dig och Han väntar dig ikväll
En kväll när du förstår Hans hemlöshet
Och hur Han längtar efter dina steg
Från evighet har Han stämt möte här”


Vi närmade oss alltid bakifrån.Rote ettan först och tvåan i beredeskapsläge ifall något oväntat skulle ske. Att se akterskyttens pipor riktas mot dig väcker obehag.
Det gick alltid bra vi flög upp jämsides rapporterade företagets identitet. och väntade på att de skulle avvika från sin inslagna kurs.

”Var inte rädd det finns en mörklagd hamn
Du ser den inte nu men färdas dit
En dag skall du bekänna högt Hans namn
Hans kärleks frid som ingenting begär
Du är på väg en dag blir natten vit”

alltid en lättnad efter en utförd identifiering och STRIL som beordrade "hemflygning" Då oftast som Rote etta lade jag flygplanet i flack dykning för att vinna fart ifall de identifierade företagen skulle ändra sin flygning.





Fri vers av Fd stridspilot
Läst 59 gånger och applåderad av 3 personer
Publicerad 2024-02-24 00:20



Bookmark and Share


  Gunnar Hilén VIP
Helt enkelt spännande och intressant att få veta litet bakom "molnen". Tack ! Hoppas du trivs på marken nu.
2024-03-21
  > Nästa text
< Föregående

Fd stridspilot
Fd stridspilot