Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Texten är en reflektion över en artikel om klimatkrisen i "The Guardian", 18/10-24, av Jessica Glenza.


Klimat-blogg, nr 7; unga och klimatet

Den globala uppvärmningen är en realitet,
och den orsakas primärt av vår förbränning
av fossila bränslen. Konsekvenserna ser vi
i form av ett alltmer ostadigt väder:
extrem och långvarig värme följd av ökad
avdunstning och torka; skyfall, med
påföljande översvämningar, snöfattiga
vintrar, smältande glaciärer etc.

Den enda möjligheten att bromsa
stegringen av jordens medeltemperatur
är att minska på, helst minimera,
vår förbränning av olja, gas och kol.

Skulle vi, mot förmodan lyckas med det,
kommer vi, ändå, under överskådlig tid
fortsätta få leva med en global
medeltemperatur, på, minst, 1-2°C,
över förindustriell nivå.

Positivt är dock att den gröna
omställningen nått det momentum
som gör den, i någon bemärkelse,
självgående.
Lovande är också det paradigmskifte
som pågår vad gäller kunskap om,
och vilja att aktivt arbeta för en tillvaro
baserad på fossilfri energi.

Ett exempel på det sistnämnda stod att
läsa i en artikel i den brittiska
dagstidningen, "The Guardian",
den 18/10-24; "Overwhelming majority
of young Americans worry about climate
crisis", av journalisten Jessica Glenza.

Artikeln bygger på en vetenskaplig studie
publicerad i tidskriften, "The Lancet
Planetary Health", finansierad av "Avaaz",
en grupp som bedriver aktivt lobbyarbete
om klimatet.
Amerikaner i åldern 16-25 ombads att
gradera sina tankar, oro och känslor kring
klimatkrisen, ange eventuell politisk
tillhörighet, och vilka de håller ansvariga
för dess uppkomst.

Resultatet är i sig alarmerande men bär
samtidigt på en positiv potential.
En överväldigande majoritet av de
tillfrågade svarade att de känner ängslan,
och att klimatkrisen kommer att påverka
hur de utformar sina liv; var de väljer att
bo, om de vill bilda familj, skaffa barn etc.

Av de svaranden sa 85% att de, åtminstone,
var, ganska, bekymrade, 57% (av dessa
85%?), att de var mycket eller extremt
oroade.
Huvudförfattare till studien,
Erik Lewandowski, adjungerad professor
och klinisk psykolog vid New York
University Grossman School of Medicine,
sa att resultatet går tvärs igenom det
politiska spektrat.

En majoritet av de som uppgav parti
tillhörighet, sa att de kände ängslan
för klimatet (dem.92%, rep.73%);
inte för någon delstat var den
klimatrelaterade oron under 75%.

Undersökningen visade också,
enligt Erik Lewandowski, att mer än
70% av svaranden vill ge klimatet
större utrymme i den allmänna
debatten; bl.a. en beredskap och
vilja till politiska aktioner, fokuserade
på att få den äldre generationen att
förstå de yngres oro.

Vidare kunde forskarna konstatera att
deltagare som i högre grad utsatts för
katastrofer relaterade till klimatet,
var mer positivt inställda till att
upprätta en handlingsplan för
framtida kris scenarios.
Resultatet av studien kan ses som en
spegling av allvaret i dagens situation.


Den globala uppvärmningens alltmer
förödande konsekvenser, kan, som jag
ser det, forma unga amerikaners
slutsatser på i huvudsak två sätt:

-de kan, å ena sidan, leda till
uppgivenhet, följt av mer eller mindre
medvetna beslut att enbart värna
sig själv.
-de kan, å den andra, generera åsikten
att bästa sättet att främja det egna,
det som ligger en nära, är att agera
både individuellt och kollektivt;
arbeta för helheten och det
gemensammas bästa, och därmed,
lägga en stabil grund också för sig själv
och sina närmste.

Sett utifrån detta andra alternativ är
resultatet glädjande. USA är ett land
som ligger långt fram vad gäller
innovation och tillämpning inom
området klimat och teknik;
den snabba utbyggnaden av fossilfri
energi inger därför ett stort mått
av hopp.

Om och när detta samspelar med det
andra sättet att förhålla sig till
klimatkrisens konsekvenser,
kan det, fullt ut, bana väg för det nya
paradigm, den plattform, som gör
det möjligt att mildra och i ett längre
perspektiv plana ut, den globala
uppvärmningen.

Den här studien gällde unga
amerikaners syn på klimatkrisen,
men den globala uppvärmningen är
ju, global; så är också den snabba och
innovativa utvecklingen av ny och
fossilfri teknik;
så jag hoppas, och tror, att resultatet
även gäller unga, och äldre,
människor över hela världen.

-------------------------------++

Det ska bli intressant, och förhoppningsvis
glädjande, att följa den fortsatta
utvecklingen; både vad gäller teknik och
innovation, samt, både unga och äldres,
synsätt och engagemang.









Övriga genrer (Essä/Recension) av Olof Lagerhorn VIP
Läst 121 gånger och applåderad av 6 personer
Publicerad 2024-11-06 11:31



Bookmark and Share


  Solstrale VIP
Mycket god reflektion! Miljöboven är större och potentare lustgas, 273ggr potentare än koldioxid och en ozonförstörande gas, som försäljarna propagerar för ska finnas i var mans hem, för att skapa kulinariska läckerheter, förutom de med lustgasmissbruk… ja då har vi väl hamnat fel om denna världen inte förstår förödelsen växthusgaser leder till. En bred allmänhet fortsätter konsumera… en viktig text, i diktens format som ryar i med rätta! Fortsätt miljökampen! Lycka till! Jag uppvaktar lustgasutredningen med mina texter härifrån sidan… kanske du kan göra med din dikt, uppmuntra politiker till åtagande av miljömål som är hållbara på lång sikt, inte endast en mandatperiod…
2024-12-02

  Kajan
Det var en upplysande reflektion kring en artikel ur en av de bästa källorna till nyheter. Hoppas de nu unga ej korrumperas alltmer utifrån samhället de fostras in i; det är ofta en svår process att hålla fast vid ungdomens ideal.

Ett problem i USA, och t.e.x Storbritannien är två-parti systemet, jag tycker mig se att det tvingar in människor i ett omöjligt val; att rösta på det minst dåliga; och jag tror det kan nöta ner idealen, vilket nog är tanken; större politisk stabilitet till priset av demokratisk frihet.
2024-11-08

    Sefarge VIP
Ögon-öppnande reflektioner
Förhoppnings-vis även för
kommande generationer
Som bättre kan bruka
kunskap för framtid!
Jaa tänk att lära sig
samspelet i Naturens
Kretslopp,att kunna
ingå i det! Utan att
hela tiden förstöra
det istället?

2024-11-06

  Sparvögat VIP
Intressant och givande läsning om jorden som bär oss…

Alla kan vi bidra med något ~
för att skydda Moder jord…

Hoppet lever ~ trots allt!
2024-11-06

  Marita Ohlquist VIP
Oavsett var vi bor eller hur gamla vi är måste vi efter bästa förmåga förhindra att det blir värre än det är.
Tillsammans kan vi skapa en bättre framtid.

2024-11-06
  > Nästa text
< Föregående

Olof Lagerhorn
Olof Lagerhorn VIP