Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

"GUD" ÄR ETT VERB

"Gud" är ett substantiv eller pronomen
för dem som sysslar med teologi,
i ateisternas filosofi,
hos spekulanterna och andra gråmän.

Men vi som inte riktigt vet, vi vet
att "Gud" är ett slags verb, ett gående,
en handling, inget stillastående,
ett durativ av annan dignitet.

På lerfötter står myternas koloss
med fantasiens ordlekar i skallen.
"Gud" passar inte in i ordklassmallen

med undantag av ateisternas, förstås...
Den gamla grammatikens gud är fallen.
Det verb som stavas "Gud" är gott för oss.




Bunden vers (Sonett) av Ulf Carlsson VIP
Läst 103 gånger och applåderad av 4 personer
Publicerad 2025-09-22 14:32



Bookmark and Share


  Svante Källström
Har inte själv aktivt tänkt tanken men nu märker jag att jag håller med dig, Gud som ett slags verb, ett durativ av annan dignitet.
2025-09-22

    ej medlem längre
I denna anda upplever jag det som att din förmåga att skriva sonett så att det inte ens märks att du skriver på bundet versmått är Gud.
2025-09-22

    Sefarge VIP
Intressant filosofisk
Skaldekonst!Om en
Kraft som osynligt
ej syns men som
med en tornados
kraft märks efter
-som den ändock
verkar hela tiden?
;)

2025-09-22
  > Nästa text
< Föregående

Ulf Carlsson
Ulf Carlsson VIP