Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Terziner


ATT GÅ

Det är nu dags igen att promenera
på kvällarna, när dagarna går ner.
Jag går och går en timme eller flera

och lyssnar, luktar, känner, smakar, ser.
I örat har jag radions musikanter,
i näsan gaserna som gatan ger.

Mot foten skaver skornas hårda kanter.
I munnen smälter någon karamell.
I ögat speglas himlens diamanter,

som skimrar klarare för varje kväll.
Jag går och går. Ett sjätte sinne träder
ibland i själen in och gör den säll.

En själ bekymrar inte dåligt väder!
Den kropp jag går i gillar promenad,
men fordrar därtill gångarrätta kläder

för både skogsstig som för esplanad
och under varjehanda väderlek.
Min kropp och själ går troget på sin trad

och månen följer stundom kall och blek
min yttre och min inre sinnesvandring,
mitt tillstånd av att vara stark men vek.

Att gå på kvällen är som livets blandning.













Bunden vers (Annat versmått) av Ulf Carlsson VIP
Läst 70 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2025-09-24 06:43



Bookmark and Share


    Sefarge VIP
Jaa att vandra o begrunda
Livets öde som en annan
salig Strindberg föder
distans till den egna
Tillvaron? Bravo
till denna vers
mäster-verk!
;)
2025-09-24

  sphinx VIP
Oklanderligt rimmad vers. Texten beskriver promenadens välgörande effekt. Vardagligheter blandas med mer högstämda bilder. Ett övernaturligt sinne kopplas på, kanske/troligen en syftning åt det transcendenta. Dikten landar in i att promenera är som livet självt. Den behagfull och skaver och är översinnlig.
2025-09-24

  Dolcehalit VIP
Härlig beskrivning av promenadens välgång.
2025-09-24
  > Nästa text
< Föregående

Ulf Carlsson
Ulf Carlsson VIP