Det var en gammal man en dag,
som tänkte just som så,
att "Livet var en märklig lek, där sådana som jag,
försökt men inte lyckats väl, att meningen förstå.
Låt vara att jag väl ibland,
har lyckats med en del.
Men hur det varit så alltid så att jag i efterhand,
sett misstag först, och allt det som blivit fel.
Märkligt är det absolut,
att svärtan tar sin plats.
Med fin piktur på biljett som bokats österut,
den skriver många hållplatser som åsidosats.
Men sent skall syndarn vakna,
för något jag har nu förstått,
är sanningar som alla obamhärtigt rena och nakna
visar tidens riktning, det som fallit, och bestått.
Jag önskar mest att alla de,
som även de har sin biljett,
må radera svärtans text så att gammalt de kan överge,
och med mod i sinnet se det som ingen ännu sett."