Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Positivistisk årstidskontroll

Våren kom och jag noterade dess ankomst
Fåglar sjöng i gryningen jag registrerade vilka
Träden utvecklade blad och jag räknade på datum
Gräset växte över marken så jag klippte av det
Ogräset tog sig innanför tomten så jag exkluderade det
Blommorna blommade och jag identifierade deras namn
Sparrisen och rabarbern skördades tvättades och konsumerades
Marken ängarna och skogen disponerades för promenader

 




Fri vers (Fri form) av Respons VIP
Läst 93 gånger och applåderad av 7 personer
Publicerad 2026-05-12 04:17



Bookmark and Share


  Anya VIP
Verben bubblar i din text. Gestaltning!

Jag anar en liten sarkasm i årstidskontrollen.....som att det ska vara på ett speciellt sätt. Kanske tolkar jag alldeles fel?
2026-05-18

  Jacob Sjöstrand VIP
Gillade detta. Även ordvalen: exkluderade, identifierade, disponerades.
Ramen är hård, matrisen är seg. Men det är stringent framfört, så här i de invasiva arternas blomstring. Snart kommer de pernenna nyheterna om dessa arter. Givetvis om parkslide, men även någon mindre enkät om lupinernas spleen och ideal, beroende på vem man frågar.
Gott med en text som inte pekar mot känslorna (de har vi väl så det räcker) utan blott konstaterar. Det ger en slags effekt. Annorlunda (annorlunda är gott).
2026-05-18

    Lena Söderkvist VIP
Människan som skriver upp vad hon skall göra med naturen, så att hon kan dra nytta av den.
2026-05-14

  Blomma-Stjärna VIP
bra skriftat om att ja, som det känns för mig; kämpa på, försöka... - inte ge upp - trots att mycket fattas!


2026-05-13

  Gunwale
(Och på promenaden räknades stegen, med tillägget att du tar färre steg än igår.)
Strålande bra text!
2026-05-12

  TrollTörnTrappan VIP
Ja, det positivistiska kan bli lite väl negativt ;-) eller rättare sagt distanserat från de levande fenomenen.

Din text ger dock en lika komisk som tragisk touch åt kontrasten (koltrasten?).
2026-05-12

  sphinx VIP
jag läser denna som en kommentar om när man inte längre orkar känna ngt... riktigt bra är det.
2026-05-12
  > Nästa text
< Föregående

Respons
Respons VIP