Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Ingen vän-kannibal

 
Att göra misstag är enkelt och lätt,
men snälla, säg förlåt på ett smidigt sätt.
Goda manér hör trots allt hemma,
i den mänskliga skannerns stämma.
 
Men varför är det så få som vill,
tala om felen de låtit växa till?
Är du helt perfekt i din person,
eller bara en mänsklig defekt version?
 
För vi är alla djur i vår natur,
om instinkten bara till egna syften tar tur.
Men om vi minns dem som fanns där som stöd,
när våra liv var i totalt kaos och nöd.
 
Då börjar vi bli något annat till sist;
en riktig människa kan ge nåd, javisst.
För de blickar inåt och ser sig själva,
och vet att bristerna i det inre kan skälva.
 
Så om du har en vän eller två,
förlåt missförstånd om det går att nå.
Livet har så många färger och sken,
men alla har dagar med felsteg och men.
 
För vem är du egentligen då?
Är du en gud för mer än två?
Sitt inte kvar på dina höga hästar där,
låt den mjuka piskan höras, trots förluster vi bär.
 
Då är du en människa, hel och sann,
inte en vän-kannibal till man.
Som äter sina vänner utan skam,
och aldrig ser slutet som väntar längst fram



Fri vers (Fri form) av kjell-åke bearfoot VIP
Läst 44 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2026-05-19 09:10



Bookmark and Share


  Jeflea Norma, Diana. VIP
Jag minns när du frågade första gången,
Jag stod där i början av min Poeter.se?resa,
med orden som små fåglar i händerna,
och du ville veta vilka som flög åt vilket håll.

Jag sa:
Amin är en människa.
Amen är en dörr.

Amin går genom gatorna,
bär sina drömmar, sina misstag, sina hemligheter.
Amen öppnar sig mot himlen,
sluter en bön, förseglar ett hopp.

Amin är någon du kan möta.
Amen är något du kan vila i.

Och du log — för du hörde skillnaden,
inte bara i betydelsen,
utan i rytmen, i hjärtat, i poesins andning./ Trevlig att då kommer på poeter.se ibland Här är kamp för hälla slanten, 10 kr om dagen. MVH Diana.
2026-05-19
  > Nästa text
< Föregående

kjell-åke bearfoot
kjell-åke bearfoot VIP