Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Maskinen och solen

Värmeelementet som gått på högvarv undrar vad som hänt,
samtidigt vågar sig tårna ut på äventyr utanför täcket.
Jag tror jag har försovit mig för dagen är redan här
men klockan är inte ens sju.

Det är solen som går upp helt naturligt nu.

Och jag minns allt jag glömde när vintern tog oss.

Det känns nästan heligt att stänga av elementet.
Det elektriska surret svalnar
precis som huset öppnar sig i nyanser jag inte sett förut.

Och jag tänker att elementet hela vintern spelat sol.
En liten mänsklig stjärna instängd i vrån.

Men nu kommer den riktiga.

Den som tänder taken.
Och drar fingrar genom dammet på köksbordet.

Jag vaknar mellan solar.
Tack säger huset.
Nu tar stjärnan över.
Och morgonen är vår.




Fri vers (Fri form) av Enar
Läst 58 gånger och applåderad av 3 personer
Publicerad 2026-06-15 22:49



Bookmark and Share


  Daniel_78 VIP
stillsam och vackert
övergången från vinter till vår, där det vardagliga går mot något sakralt

Bra känsla av tacksamhet och förnyelse som genomsyrar slutet.
2026-06-22

  Alexandra Maybeline Jovovich
Vackert. Originellt. Inte klichébetonat. Du har din egen röst. So sing to the treetops and everything. Hello love. The be good tanyas. Kolla upp open mic där du bor. Express yourself som Madonna säger det. Dare. Regina lund.
2026-06-22
  > Nästa text
< Föregående

Enar

Senast publicerade
Maskinen och solen
* Se alla