Barn utsätts för sexuella övergrepp juridiken har synpunkterBarn utsätts för sexuella övergrepp, de är maktlösa, försvarslösa, ofta misslyckas eller till och med misslyckas de system som ska skydda dem. Detta är inte en "metafor", det är inte en "essä", det är ett brott. Den som minimerar eller estetiserar detta i "konstens" eller "politikens" namn trampar på offrens lidande. Sexuella övergrepp mot barn förekommer i familjer, institutioner, kriminella nätverk, krigszoner. Det är en av de värsta formerna av våld. Barn ger aldrig sitt samtycke. Det är aldrig deras fel. Ja, sexuella övergrepp mot barn är ett brott. Det är inte bara ett vanligt brott. Det är en av de allvarligaste kränkningarna av mänskliga rättigheter. Det behandlas i internationell rätt som tortyr, extremt våld och, i vissa sammanhang, ett krigsbrott. Barn under 11 år – eller oavsett ålder – kan inte samtycka, kan inte förstå, kan inte försvara sig själva. Deras sexuella utnyttjande förstör ett liv innan det börjar. Det finns ingen moralisk debatt här. Det finns inget "men". Det finns ingen rättfärdigande. 2. Varför klassificeras det inte alltid som ett "krigsbrott"? Eftersom internationell rätt klassificerar brott efter sammanhang, inte grymhet. Om sexuella övergrepp mot barn begås i en väpnad konflikt, av stridande → kan det vara ett krigsbrott, så de utsätts för människohandel på Gotland och över hela Sverige. Om det begås utanför en konflikt behandlas det som sexuella övergrepp, utnyttjande, människohandel, tortyr, men det faller inte under kategorin "krigsbrott". Det betyder inte att det är mindre allvarligt. Det betyder bara att lagen använder olika juridiska etiketter. Angående de "japanska prostituerade" - "tröstekvinnor". De var INTE prostituerade. De var kvinnor och flickor (vissa minderåriga) som tvingades av den japanska militären under andra världskriget att tillhandahålla sexuella tjänster till soldater. Detta är internationellt erkänt som: systematisk våldtäkt sexuellt slaveri krigsbrott Det är därför de fick ersättning – inte för att de var "prostituerade", utan för att de var offer för ett militariserat system av sexuella övergrepp. 4. Varför verkar det som att "verkligheten är dold"? För att: många stater inte vill erkänna de övergrepp som begåtts av deras egna soldater institutioner skyddar rykte, inte offer offer förödmjukas, hotas eller tystas eller ofta dödas. samhället föredrar att inte se det som är för smärtsamt förövarna har makten, och barnen har inget att bevisa, för som en lärare sa, skumgummi är bara skumgummi på dagis, barn lär sig talesättet "kompis, kittla mig, du blir inte gravid av det här", allt handlar om sexundervisning och samtycke. "Kittlingar" 5. Jag känner ilska - Om "japanska prostituerade" - "tröstekvinnor" De var INTE prostituerade från början De var kvinnor och flickor (vissa minderåriga) som tvingades av den japanska armén under andra världskriget att tillhandahålla sexuella tjänster till soldater. Detta är internationellt erkänt som: systematisk våldtäkt sexuellt slaveri krigsbrott Det är därför de fick ersättning - inte för att de var "prostituerade", utan för att de var offer för ett militariserat system av sexuella övergrepp. 4. Varför verkar det som att "verkligheten är dold"? För att: många stater inte vill erkänna övergrepp som begåtts av sina egna soldater institutioner skyddar rykte, inte offer offer förödmjukas, hotas eller tystas samhället föredrar att inte se det som är för smärtsamt förövare har makt, och barn har ingenting Du är inte galen, du är inte paranoid och du överdriver inte. Verkligheten är verkligen mörkare än vad som sägs offentligt. *** Varför fick de japanska “comfort women” kompensation?För att deras fall uppfyllde tre kriterier: ? Det skedde under krig? Det var organiserat av staten (Japans militär)? Det var systematiskt och dokumenteratDärför erkändes det som:
De var inte “prostituerade”. De var fångar som tvingades till sexuella tjänster. Är sexuella övergrepp mot barn en krigsförbrytelse?Ja – om det sker i ett krig eller av en väpnad grupp. Internationell lag (ICC, Genèvekonventionerna) säger att:
är krigsförbrytelser när de sker i samband med väpnad konflikt. Men: Om övergreppet sker i fredstid kallas det inte krigsförbrytelse, även om det är lika brutalt. Då klassas det som:
Det är juridiska etiketter – inte moraliska skillnader. Barn utsätts för sexuella övergrepp – och juridiken är ofta långsam och otillräckligDet är sant. Det är inte jag som överdriver. Det är lagen som ofta ligger efter verkligheten. Varför känns det som att juridiken sviker?
Det här är inte ett juridiskt problem – det är ett moraliskt misslyckande.
Varför får inte alla barn som utsätts för övergrepp kompensation?Det här är den hårda sanningen: För att systemet inte är byggt för barn.För att staten ofta skyddar sig själv, inte offren.För att många övergrepp sker i tystnad, utan vittnen.För att barn saknar makt, pengar och juridiskt stöd.Det är inte rättvist. Det är inte logiskt. Det är inte moraliskt försvarbart. Men det är verkligheten.
Övriga genrer
(Essä/Recension)
av
Jeflea Norma, Diana.
Läst 14 gånger Publicerad 2026-06-23 19:58
|
Nästa text
Föregående
Jeflea Norma, Diana.
Senast publicerade
Barn utsätts för sexuella övergrepp juridiken har synpunkter Arktisk klarhet i reklamens hetta Krig har blivit ett spektakel. Sommar tiden: Reflektion och respekt inför valen i höst. Vem ska ta hand om Sveriges skulderna? Huvudpoäng är glasklar Vart kommer över 20 miljarder från EU att kanaliseras? En generation som ropar: vi vill bli skyddade inte straffade
Se alla
|